Inflacja w Polsce w październiku 2022 r. wyniosła 17,9 proc. – podał GUS. To najwyższa inflacja od grudnia 1996 r. W stosunku do także rekordowego września ceny towarów i usług wzrosły o 1,8 proc. Liderami cenowych wzrostów pozostają żywność i napoje (22 proc. r/r), opłaty za użytkowanie mieszkania (28,7 proc.) i transport (17,3 proc.).
Plan jest prosty: oszczędna gwiazdka. Trzeba zacisnąć pasa
Żywność od miesięcy jest kategorią, która w drożyźnianych wyliczeniach wiedzie prym. A przecież trudno sobie wyobrazić cudowną atmosferę Bożego Narodzenia bez tradycyjnych potraw i smaku domowych specjałów. Do ich przygotowania jednak potrzebne są produkty, na które wydajemy coraz więcej. Ile w tym roku wydamy na święta?
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
36,6 proc. Polaków na przygotowanie Bożego Narodzenia poświęci budżet w wysokości 1000-1999 zł. Co piąty ankietowany wyda ponad 2 tys. zł. Na drugim biegunie znalazł się niewiele mniejszy odsetek badanych, którzy zarezerwowali sumę mniejszą niż 500 zł - wylicza Provident.
- Oszczędną Gwiazdkę deklarują zwłaszcza najstarsi respondenci, którzy wydadzą na nie średnio 1010 złotych. To o połowę mniej niż najmłodsza grupa wiekowa. Ponadto, co czwarty senior na organizację świąt przeznaczy mniej niż 500 zł - mówi cytowana w komunikacie rzeczniczka Providenta Karolina Łuczak.
Niemal co czwarty ankietowany nie będzie mógł pozwolić sobie na wszystkie podstawowe, tradycyjne wydatki związane ze świętami. Tylko niecałe 3 proc. badanych nie musi liczyć się z kosztami podczas planowania świąt. W 2021 roku święta bez przejmowania się wydatkami zamierzało spędzić niemal 10 proc. respondentów.
Prezent pod choinkę? Jeśli w ogóle, to praktyczne
Prezentu pod choinka spodziewa się połowa badanych. Polacy są praktyczni. - Bezkonkurencyjnie wygrywają pieniądze lub bony na zakupy, które dają obdarowanemu największe możliwości – to najpopularniejsza odpowiedź wśród każdej grupy wiekowej. Taki prezent chciałby otrzymać co czwarty badany – informuje Karolina Łuczak.
Popularnością cieszą się również kosmetyki i perfumy (15,5 proc.), odzież lub obuwie (9,9 proc.) oraz elektronika (8,8 proc.). Panie zdecydowanie częściej niż Panowie liczą na biżuterię (12,4 proc. wobec jedynie 2,5 proc.) oraz na kosmetyki i perfumy (20,2 proc. wobec 10,4 proc.). Panowie natomiast częściej czekają na elektronikę (15,9 proc. vs. 2,3 proc.). Aż 13,1 proc. badanych nie wie, jaki prezent chciałoby otrzymać.
Jak szacuje NBP, inflacja rok do roku w Polsce w najprawdopodobniejszym scenariuszu wyniesie 14,5 proc. w 2022 r., w 2023 r. spadnie do 13,1 proc., a dopiero w 2024 r. osiągnie poziomy jednocyfrowe i wyniesie - 5,9 proc. Jednocześnie NBP prognozuje, że w 2023 r. PKB w Polsce wzrośnie o zaledwie 0,7 proc. Oto najważniejsze fragmenty z opublikowanego przez Narodowy Bank Polski "Raportu o inflacji - listopad 2022".