W praktyce wygląda to tak, że pacjent wybiera interesującą go usługę na stronie internetowej, ustala datę i godzinę oraz miejsce badania. Może wybrać specjalistę, który przeprowadzi wizytę - każdy z pracowników zespołu medycznego posiada profil z opisem i opiniami na jego temat. Wyniki badań można sprawdzić online i przesłać do konsultacji ze specjalistą, który odpowie w ciągu 24 godzin.
Takie usługi oferuje platforma uPacjenta, która pierwotnie powstała z myślą o osobach wykonujących regularne testy krwi - kobietach w ciąży i rodzicach z małymi dziećmi, osobach starszych, niepełnosprawnych lub przewlekle chorych, dla których wizyta w stacjonarnym punkcie pobrań jest utrudniona, wiąże się również z ryzykiem lub stresem, a także o osobach pracujących, które nie chcą tracić czasu w kolejkach.
Rynek usług diagnostycznych szybko rośnie
Zdaniem Dominika Swadźby, pomysłodawcy i prezesa uPacjenta to zarazem pierwsza na świecie platforma tego typu, która realizuje badania krwi, oraz testy na COVID-19 z dojazdem do klienta. Obecnie miesięcznie z jej usług korzysta blisko 20 tysięcy klientów indywidualnych, w tym pracowników firm. W sumie w ciągu ostatniego roku liczba badań i testów wykonanych za pośrednictwem platformy wzrosła prawie 5 - krotnie.
- Odpowiedzieliśmy na ważną potrzebę rynku. Trend zamawiania badań do domu spotęgowała także pandemia, głównie trudności w przemieszczaniu i ograniczony dostęp do służby zdrowia. W efekcie tylko w marcu tego liczba Polaków korzystających wizyt domowych platformy wzrosła ponad 2,5 razy w porównaniu do czasu z początku pandemii - komentuje Dominik Swadźba.
Dużą grupę klientów platformy stanowią także firmy. Choć wiele z nich oferuje pakiety medyczne, pracownicy nie badają się regularnie. - Dlatego firmy zapraszają nas do siebie. To dla nich gwarancja, że pracownik zostanie przebadany. Dotąd odbyliśmy blisko 2,5 tys. takich wizyt - mówi Dominik Swadźba. Jego zdaniem dla korporacji to także element odpowiedzialnego biznesu, podnoszący atrakcyjność pracodawcy.
Portal uPacjenta skupia swoją działalność na największych miastach w Polsce, ale dzięki współpracy z siecią laboratoriów Diagnostyka, do dyspozycji użytkowników platformy jest ponad 1,2 tys. stacjonarnych punktów pobrań w kraju. W ofercie znajduje się ponad 700 różnych badań laboratoryjnych, w tym testów COVID-19.
Do końca przyszłego roku założyciele platformy chcę zaoferować swoje usługi także w Europie, m.in we Włoszech i Hiszpanii. Planują także wprowadzić na polski rynek, popularne w Europie i USA, testy wysyłkowe.
Wartość rynku usług diagnostyki laboratoryjnej w Polsce wyniosła w 2019 roku blisko 7 mld, z czego około 4,2 mld zł to prywatne badania laboratoryjne. Prywatne punkty stanowią obecnie 60 proc. wszystkich laboratoriów analitycznych.