TV Republika traci reklamodawców od kilku tygodni. Po kontrowersyjnych wypowiedziach jej gości coraz więcej firm dołącza do bojkotu stacji.
- Kula śnieżna już się rozpędziła. Tekst idiotyczny czy żenujący może się zdarzyć na żywo w każdym medium. Jednak tu mamy dwa dodatkowe aspekty. Po pierwsze, kolejne wypowiedzi o tatuowaniu numerów na lewej ręce czy ludziach-odpadach poszerzają zasięg skandalu i poziom zażenowania. Po drugie - reakcja samej stacji, która broni tej wypowiedzi i autora. Dlatego uważam, że żadna rozsądna firma nie zostanie w Republice, chociażby ze wstydu - mówił dla money.pl o ucieczce reklamodawców z TV Republika Marek Skała, specjalista ds. wizerunku.
Chodzi o wypowiedzi Marka Króla, Jana Pietrzaka i Marka Jakubiaka. W sylwestra Pietrzak mówił o "okrutnym żarcie" z imigrantami, którzy mogą trafiać do wybudowanych przez Niemców obozów koncentracyjnych np. w Auschwitz. Kilka dni później Marek Król dodał, że imigrantów można "zaczipować jak psy". Natomiast poseł Kukiz'15 Marek Jakubiak porównał imigrantów do "niepotrzebnych odpadów".
W efekcie ze współpracy z telewizją, której prezesem jest Tomasz Sakiewicz, zrezygnowały m.in.: Ikea, Carrefour Polska, Adamed Pharma, Pyszne.pl, Skoda, OtoDom, Santander, Master Card, Tarczyński oraz Aflofarm.
Reklamy w TV Republika
Jednak nie wszystkie firmy postanowiły zrezygnować. "Gazeta Wyborcza" sprawdziła, jakie reklamy pojawiły się w stacji od północy do godz. 12 w środę 10 stycznia.
Były to spoty: Banku Millennium, STS Zakładów Bukmacherskich, parówek Berlinki, Nurofen, Telezakupów Mango, Biovital, SkyShowtime - platformy streamingowej, HERO WARS - gry komputerowej, Tadalafil Maxigra - leku na erekcję, MÖLLER'S - tranu norweskiego, Famotydyna Ranigast - leku na zgagę, Aspirin® C, Pilarki Stihl, Polsat Box, Żywiec Zdrój. Gazeta zaznaczyła, że wcześniej emitowano reklamy Lotto, Alior Bank i USP Zdrowie.
Natomiast w piątek doszły reklamy kolejnych marek: Storytel AB – szwedzkiej usługi subskrypcji strumieniowej audiobooków, piwa Perła, Lidla (browarnia Lidla), KIA, Home.pl, SkyShowtime, XTB SA – dostawcy produktów, usług i rozwiązań technologicznych w zakresie obrotu instrumentami finansowymi, telefonii komórkowej Plus czy Telezakupów Mango.
Po pytaniach "Wyborczej" przerwanie emisji reklam zapowiedziały m.in. Storytel oraz STS. Od lutego nie będzie również XTB.
"Wobec naszego sprzeciwu wobec treści pojawiających się w TV Republika, podjęliśmy decyzję o podmianie styczniowych kreacji reklamowych zakupionych w ramach szerokiego pakietu oglądalności w stacjach tematycznych Polsat Media, w skład którego wchodzi m.in. TV Republika, na planszę z hasłem STOP MOWIE NIENAWIŚCI; bez logotypu i kolorystyki naszej marki. Od lutego natomiast nie będziemy już mieć wykupionego czasu reklamowego w TV Republika" - oświadczył bukmacher STS.
Nie wszyscy rezygnują
"GW" zwróciła uwagę, że rezygnować nie chcą spółki Zygmunta Solorza, właściciela Polsatu oraz Polsat Media, które sprzedaje czas reklamowy w Republice. Polsat ostrzegał domy mediowe, że za wycofanie się z reklam w TV Republika będzie trzeba zapłacić.
Z reklam nie zrezygnuje firma Bayer. - Nasza firma emituje reklamy we wszystkich stacjach/mediach, które legalnie działają w Polsce - odpowiedziała Markéta Korenská z Bayer S.R.O. Reklam nie wycofa też Lidl, który wierzy, że na antenie nie będzie nienawiści i dyskryminacji. Co zrobić w tej sytuacji nie wie jeszcze firma Animex, produkująca Berlinki. "Aktualnie rozważamy wewnętrznie ewentualne kroki" - zaznaczyła.