Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. LOS
|
aktualizacja

Niemcy budują gigantyczny most na wyspę Uznam. Szybciej dojadą do Świnoujścia

31
Podziel się:

Gigantyczne korki przed miejscami turystycznymi nie są problemem tylko w Polsce. Narzekają na to także Niemcy, zwłaszcza ci, którzy podróżują między kontynentalną częścią kraju a wyspą Uznam. Dokładnie tą, gdzie znajduje się Świnoujście. Powstaje jednak most, ma usprawnić ruch.

Niemcy budują gigantyczny most na wyspę Uznam. Szybciej dojadą do Świnoujścia
Most łączący kontynentalną część miasta Wolgast z wyspą Uznam (Adobe Stock, Andreas Freund)

Niemiecki dziennikarz, relacjonujący otwarcie tunelu w Świnoujściu, powiedział money.pl, że z tej inwestycji Niemcy mogą brać z Polski przykład. Chodziło o to, że połączenie pod Świną wysp Uznam i Wolin (jednych z głównych, na których zlokalizowane jest miasto) powstało w 3,5 roku. Przynajmniej - zaznaczmy - tyle trwały same prace fizyczne.

Jako porównanie dziennikarz "Ostsee Zeitung" wskazał na opóźniającą się budowę ogromnego mostu, który połączyć ma połączyć kontynentalną część Niemiec z wyspą Uznam. Dokładnie tą, gdzie kończy się (lub zaczyna) świnoujski tunel.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Greenpact - rozmowa z Mateuszem Żydkiem

Celem inwestycji nie jest tylko usprawnienie dojazdów do Polski czy na wczasy np. w Międzyzdrojach, ale też odkorkowanie miasta Wolgast, gdzie przed istniejącą przeprawą tworzą się wielokilometrowe zatory. Zwłaszcza gdy most jest co najmniej dwa razy dziennie otwierany, aby przepuścić jednostki wodne.

Dziennikarz, z którym rozmawialiśmy na otwarciu tunelu, mówił, że budowa nowego mostu utknęła, bo wykryto, iż grunt nie jest tak nośny, jak założono. Nieznana była wówczas przyszłość inwestycji. Jak wynika jednak z relacji serwisu nordkurier.de - roboty nabierają tempa.

Nowy most na wyspę Uznam za cztery lata

- Jestem bardzo zadowolony z postępu prac - mówi niemieckiemu serwisowi Martin Schröter, burmistrz miasta Wolgast. Kierownik budowy Stefan Fritsche dodaje, że trwa obecnie wzmacnianie przyczółków mostu.

W tekście czytamy, że nowy most ma być oddany do użytku za cztery lata. Wszystko wskazuje jednak na to, iż będzie o wiele droższy, niż pierwotnie planowano. Jedną z przyczyn jest wzrost cen materiałów budowlanych po pandemii koronawirusa oraz wojny w Ukrainie.

W 2021 r. zakładano, że nowy, przede wszystkim wyższy most, będzie kosztował ok. 140 mln euro. Ale jak kilka tygodni temu podało niemieckie ministerstwo gospodarki, koszty wzrosną do ok. 287 mln euro (czyli do ponad 1,2 mld zł). Nie jest jednak przesądzone, że na tym wzrost się zakończy.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(31)
WYRÓŻNIONE
Jim
3 miesiące temu
Dziwne. Ekolodzy nie protestują że most zniszczy naturalny park krajobrazowy tudzież środowiska naturalne wielu roślin i zwięrząt?!
Teraz widzici...
3 miesiące temu
A Tusk się pochwalił, że Polska brała udział w wymianie więźniów niemieckich na rosyjskich, do której doszło w Turcji. O Polaku Radziejewskim, więzionym w Rosji nawet nie wspomniał, że zostawił go na pastwę losu.
Bartek
3 miesiące temu
Nie zgadzam się, bo to nie ekologiczne i będzie psuć nam widok 😁
NAJNOWSZE KOMENTARZE (31)
Neo
3 miesiące temu
Niemcy słabo pomyśleli. w piaszczystych łachach łatwiej się drąży niż stawia ciężkie konstrukcje. W tamtej okolicy tunele to lepsze pomysły. Przynajmniej na najbliższe 50 lat bo później morze się podniesie i wszystkie tunele mogą być łatwo zalane.
Art
3 miesiące temu
Chcąc jechać z Hamburga Rostocku i okolic w kierunku Koszalina , Słupska i Gdańska musieli nadrabiać A20 a potem A11 przez Szczecin. Teraz przez tunel w Świnoujściu jadą skrótem do miejscowości Płoty , aby docelowo skrócić sobie drogę na polskie wybrzeże aż po trójmiasto
Ham
3 miesiące temu
Wzrost kosztów ze 140 do 287 mln euro ? To się kupy nie trzyma. I ciekawe jak to udokumentują do UE. Wzrost kosztów inwestycji o ponad 109% - od razu widać jakiś przewał. Pewnie obawiali się polskiej konkurencji na przetargu, a teraz pod przykrywką zmian projektowych i wzrostu cen dokładają 100%. I "przypadkiem" nikt nie zrobił badań geotechnicznych. Szopka po niemiecku, a nie praworządność
int
3 miesiące temu
Możliwe, że sąsiadom chodzi o przewóz kontenerów na naszą stronę i stąd te gabaryty ich mostu.
Eks
3 miesiące temu
Czemu nie piszecie tradycyjnej polskiej nazwy Wołogoszcz a tylko niemiecka Wolgast ?
...
Następna strona