Analiza danych z Oxford Economics i Destatis pokazuje, że eksport niemieckich pojazdów elektrycznych systematycznie rośnie od 2017 roku, przy stabilnym poziomie importu z Chin. Jest to szczególnie widoczne w przypadku eksportu do innych krajów niż Chiny, który wykazuje stały trend wzrostowy w ostatnich latach.
Transformacja sektora motoryzacyjnego
Raport Allianz wskazuje z kolei na głębokie zmiany strukturalne w niemieckim przemyśle samochodowym. Producenci muszą mierzyć się z potrójnym wyzwaniem: zagrożeniami taryfowymi ze strony USA, rosnącymi oczekiwaniami klientów dotyczącymi samochodów połączonych z internetem oraz luką technologiczną w obszarze pojazdów elektrycznych.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Szczególnie niepokojące są dane dotyczące zatrudnienia. Przemysł motoryzacyjny doświadcza znaczących redukcji. Robert Bosch planuje zwolnienie 3800 pracowników, Schaeffler - 2800, a ZF Friedrichshafen między 11000 a 14000 osób.
Perspektywy dla branży
Niemiecka branża motoryzacyjna stoi przed koniecznością fundamentalnej transformacji. Kluczowym wyzwaniem jest utrzymanie konkurencyjności w obliczu rosnących kosztów energii i presji cenowej ze strony producentów azjatyckich. Według raportu Allianz, ponad jedna trzecia niemieckich firm przemysłowych ogranicza inwestycje w podstawowe procesy produkcyjne ze względu na wysokie koszty energii.
W szerszym kontekście, eksport niemieckich samochodów tradycyjnych (spalinowych i hybrydowych) wykazuje tendencję spadkową, podczas gdy segment pojazdów elektrycznych notuje wzrosty. Jest to sygnał głębokiej transformacji całego sektora motoryzacyjnego w kierunku elektryfikacji.
Analiza danych handlowych wskazuje również na zmieniającą się dynamikę w relacjach z kluczowymi partnerami handlowymi. Podczas gdy eksport do Chin wykazuje oznaki stabilizacji, rynek amerykański staje się coraz ważniejszym kierunkiem dla niemieckich producentów samochodów.