Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. PBE
|
aktualizacja

Nie tylko Niemcy boją się polskiej inwestycji. "Odetnie dostęp"

405
Podziel się:

W Świnoujściu ma powstać potężny port kontenerowy, który będzie w stanie przyjmować oceaniczne jednostki bezpośrednio przy polskim nabrzeżu. Tej inwestycji boją się Niemcy, ale nie tylko oni. Miejscowi radni i Nadleśnictwo Międzyzdroje wskazują ryzyka.

Nie tylko Niemcy boją się polskiej inwestycji. "Odetnie dostęp"
Terminal LNG im. Prezydenta Lecha Kaczyńskiego (East News, MARIUSZ GACZYNSKI)

W Świnoujściu szykuje się potężna inwestycja. Jak pisaliśmy już w money.pl planowana jest rozbudowa portu, która ma pozwolić przyjmować przy polskim nabrzeżu statki oceaniczne pływające na trasach międzykontynentalnych. Według wiceministra infrastruktury Marka Gróbarczyka za 6-7 lat Świnoujście ma rzucić wyzwanie niemieckim portom i stać się konkurencją dla Hamburga, który jest obecnie głównym portem przeładunkowym w regionie.

Ta inwestycja budzi niepokój Niemców. Nasi zachodni sąsiedzi obawiają się, że wpłynie ona na turystykę i środowisko. W lipcu informowaliśmy, że emocje w Niemczech budzi m.in. kwestia granic na morzu i zasięg stref rezerwatu oraz obecne drogi wejścia do świnoujskiego portu. Na początku sierpnia relacjonowaliśmy, że burmistrz Heringsdorfu Laura Isabelle Marisken wynajęła wyspecjalizowanego polskiego adwokata, który ma wystąpić o pełen wgląd do akt administracyjnych w związku z budową portu kontenerowego dla statków oceanicznych.

Groźne pożary lasów. "Ryzyko odcięcia dostępu"

Okazuje się, że budowy terminala obawiają się nie tylko Niemcy. Pisze o tym wtorkowy "Puls Biznesu". Nadleśnictwo Międzyzdroje uważa, że inwestycja - razem z gazoportem LNG - wpłynie na ewentualne działania strażaków, jeśli dojdzie do pożaru lasu. Według nadleśniczego Jacka Szczepaniaka istnieje ryzyko odcięcia dostępu albo jego znaczne ograniczenie do około 150 ha lasów - informuje "PB".

Dlatego nadleśnictwo chce, żeby na "etapie projektowania zastosować rozwiązania umożliwiające szybki i nieograniczony dojazd służbom ratunkowym oraz administracji Lasów Państwowych do terenów leśnych znajdujących się pomiędzy projektowaną inwestycją a terminalem LNG".

Drugi problem związany jest z punktem czerpania wody, do którego dostęp ma być ograniczony z z powodu zamknięcia strefy przy gazoporcie. Polskie nadleśnictwo uważa też, że powinno zostać zapewnione nowe miejsce do obserwacji wysp Wolin i Uznam.

Monika Woźniak-Lewandowska z Zarządu Morskich Portów Szczecin-Świnoujście (ZMPSŚ) zapewnia, że będą odpowiednie zabezpieczenia przeciwpożarowe. Gaz-System, który nadzoruje gazoport, również uspokaja, że będzie bezpiecznie.

- W opinii służb bezpieczeństwa oraz eksploatacyjnych Gaz-Systemu ustanowienie strefy 200 m wokół terminala nie ma wpływu na prowadzenie w nim ewentualnej akcji gaśniczej - informuje spółka, cytowana przez "Puls Biznesu".

Na co czekają Niemcy?

Niemcy zarzucają Polsce, że w raporcie środowiskowym nie przedstawiono, w jaki sposób inwestycja może wpłynąć transgranicznie na środowisko. Dlatego nasi zachodni sąsiedzi liczą na przeprowadzenie takiej analizy. Tego samego chcą polscy aktywiści np. Stowarzyszenie Zielone Wyspy Świnoujście oraz radni z klubu Lewica Razem. Zdaniem Lewicy "przymiarki do budowy terminala kontenerowego są niezgodne z miejscowymi planami zagospodarowania, raport środowiskowy został przygotowany na kolanie" - czytamy w "PB".

Rzeczniczka ZMPSŚ odpowiada, że "wykonano wszelkie niezbędne badania i analizy dla elementów składowych przedsięwzięcia - zarówno dla etapu jego realizacji, jak i też eksploatacji". Chodzi o oddziaływanie akustyczne, zanieczyszczenie powietrza czy wpływ na krajobraz.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(405)
WYRÓŻNIONE
Mariusz
rok temu
Polska też bała się budowy rurociągów Nord Stream 1 i Nord Stream 2 ale Niemcy ignorowali Polskę.
Soeft
rok temu
Znam te tereny z dzieciństwa, grubo wcześniej niż powstał gazoport. Na falochronie łapało się tam leszcze na "sztram" tak tą metodę nazywali miejscowi wędkarze. Wtedy tam była dzicz, betonowe płyty i śmiecie. Wydaję mi się, że było to idealne miejsce na port i nie ma czego żałować. Jeżeli chcemy się rozwijać to do tego służą właśnie takie miejsca.
50 lat na mor...
rok temu
Nie rozumiecie jak duże dochody taki port kontenerowy przynosi anstwu?Dlatego Niemcy tak psiocza.
NAJNOWSZE KOMENTARZE (405)
Gość
rok temu
Jaka jest kara za zdradę państwa?
Gość
rok temu
Chcę pogratulować wszystkim wyborcom Lewicy - Dziękuję wam. Jesteście ludźmi, którzy sprawiają, że ten świat jest pełen cudów, a nasz kraj staje się wyjątkowy na skalę globalną. Tylko w Polsce można bowiem znaleźć grupę wyborców, która w wyborach powszechnych wspiera partię, która jawnie osłabia gospodarkę państwa. Jesteście fenomenem i za to wam dziękuję.
Jack
rok temu
Nienawidzę Niemców i nigdy tam nie pojadę, chyba że z karabinem na czołgu!
Jack
rok temu
Więcej takich artykułów a PIS wygra w cuglach! No i super.
Odra
rok temu
Zamierzam zlecić budowę basenu i jacuzzi w domu. Tez mam pytać Niemców o zgodę ?
...
Następna strona