Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. MZUG
|

Niepewność na rynku elektryków. Coraz większy opór w Europie

71
Podziel się:

Rosnący popyt na auta elektryczne teraz wyraźnie zwalnia, co skłania producentów do ograniczania produkcji. Przedstawiciele europejskiego rynku rewidują swoje prognozy dotyczące rynku, gdyż elektryki są droższe od samochodów spalinowych, a wiele krajów wycofuje dotacje - podaje "Rzeczpospolita".

Niepewność na rynku elektryków. Coraz większy opór w Europie
Niepewna przyszłość aut elektrycznych (Getty Images, Michal Fludra/NurPhoto)

Jeszcze niedawno dynamicznie rosnący popyt na elektryki teraz wyraźnie zwalnia, co skłania producentów do ograniczania produkcji. Zakaz sprzedaży aut spalinowych planowany na 2035 rok spotyka się z coraz większym oporem. Dane ACEA z lipca 2024 roku pokazują, że sprzedaż nowych samochodów elektrycznych spadła w czerwcu o 1 proc. w porównaniu do roku poprzedniego, osiągając 156,4 tys. sztuk, co zmniejszyło ich udział w rynku z 15,1 proc. do 14,4 proc. Największe spadki odnotowano w Niemczech, Holandii i Francji - informuje "Rzeczpospolita".

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Jak skalować biznes w IT? - Jarosław Królewski w Biznes Klasie

Na popyt wpływa słaba infrastruktura

Według raportu "KPMG Global Automotive Executive Survey", do 2030 roku sprzedaż samochodów elektrycznych w Europie może osiągnąć 30 proc. całkowitej sprzedaży, co jednak nie pozwoli Europie na zajęcie czołowej pozycji – wyprzedzą ją Chiny, a podobny udział będą miały USA i Japonia.

Europejscy liderzy branży są coraz bardziej pesymistyczni, jeśli chodzi o perspektywy rentownego wzrostu w najbliższych latach. Zaledwie 60 proc. respondentów wierzy, że do 2030 roku cena aut elektrycznych bez dotacji zrówna się z cenami pojazdów spalinowych.

Słaba infrastruktura ładowania oraz wysokie koszty baterii nadal hamują rozwój rynku elektryków. W Polsce liczba zarejestrowanych samochodów elektrycznych wzrosła o 7 proc. w pierwszej połowie 2024 roku, ale nadal pozostaje niewielka w porównaniu z innymi krajami.

Jak informuje "Rz", kluczową rolę w rozwoju elektromobilności odgrywają floty firmowe, które mają potencjał, aby przyspieszyć transformację rynku motoryzacyjnego w Europie. W Polsce leasing i wynajem są popularnymi formami finansowania zakupu samochodów elektrycznych, co potwierdza sukces programu "Mój elektryk".

Polacy chcą, ale ich nie stać

Mimo dużego zainteresowania zakupem samochodów elektrycznych w Polsce, niewielu konsumentów może sobie na nie pozwolić ze względu na wysokie koszty. Przyszłość rynku elektryków zależy w dużej mierze od dalszego spadku cen akumulatorów i rozwoju nowych technologii, takich jak akumulatory sodowo-jonowe. Rozbudowa infrastruktury ładowania w Europie również będzie kluczowa, jednak realizacja planów UE dotyczących utworzenia milionów nowych punktów ładowania napotyka na poważne wyzwania logistyczne - czytamy.

Według opublikowanego w końcu lipca badania porównywarki rankomat.pl, ponad połowa ankietowanych Polaków pytanych, czy myśli o zakupie takiego auta, odpowiedziała twierdząco - podaje "Rz". Jednak chęci mocno rozjeżdżają się z możliwościami. Tylko 7 proc. może przeznaczyć więcej niż 100 tys. zł na nowe auto, a w przypadku używanego 8 proc. ma budżet powyżej 50 tys. zł – informuje rankomat.pl. W podjęciu decyzji mógłby pomóc zapowiadany program dopłat.

Wprowadzenie nowych zasad otworzy możliwość dla przeciętnie zarabiających na zakup takiego auta i przyczyni się do rozwoju elektromobilności w Polsce – ocenia Stefania Stuglik, ekspert ds. ubezpieczeń komunikacyjnych rankomat.pl.
Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(71)
TOP WYRÓŻNIONE (tylko zalogowani)
Polak rodowit...
3 tyg. temu
A po co komu ,, wózki golfowe" na drogach i autostradach. Samochód na bateryjkę to niedojrzały wymysł dziecinnego umysłu. Tak jak kulawe silniki trzycylindrowe. Dopóki nie ma ogniw zasilających silniki elektryczne pozwalające na jazdę kilka tysięcy kilometrów bez ładowania, to zostawić te chore pseudo projekty elektryczne. Silnik spalinowy to jest to.
Polak rodowit...
3 tyg. temu
A po co komu ,, wózki golfowe" na drogach i autostradach. Samochód na bateryjkę to niedojrzały wymysł dziecinnego umysłu. Tak jak kulawe silniki trzycylindrowe. Dopóki nie ma ogniw zasilających silniki elektryczne pozwalające na jazdę kilka tysięcy kilometrów bez ładowania, to zostawić te chore pseudo projekty elektryczne. Silnik spalinowy to jest to.
POZOSTAŁE WYRÓŻNIONE
Rrrrrrrrrr
4 miesiące temu
Wszyscy normalni ludzie wiedzieli że elektryczne auta to jeden wielki absurd ,a rządzący nie wiedzieli.Brawo za inteligencję.😅
MH
4 miesiące temu
Kuzyn jechał elektrykiem z Hiszpanii 3 dni.Musial brać 2 noclegi bo ładowarki za słabe albo zajęte a we Francji połowa miała podobno awarię.Koszta dodatkowe to 359 euro na noclegi.Bardzo zaoszczedził
I tyle
4 miesiące temu
Elektryczne samochody to przyszłość ale .... gdzieś za 50 - 80 lat. Technologia niedopracowana, drożyzna, mały zasięg, czas ładowania za długi, ryzykowne naprawy po byle stłuczce, rynek wtórny prawie nieistniejący, ciężki kloc jakby woził na stałe balast, drogi serwis. Słowem KICHA i PORAŻKA jak na dziś. Może za 50 lat???
NAJNOWSZE KOMENTARZE (71)
Polak rodowit...
3 tyg. temu
A po co komu ,, wózki golfowe" na drogach i autostradach. Samochód na bateryjkę to niedojrzały wymysł dziecinnego umysłu. Tak jak kulawe silniki trzycylindrowe. Dopóki nie ma ogniw zasilających silniki elektryczne pozwalające na jazdę kilka tysięcy kilometrów bez ładowania, to zostawić te chore pseudo projekty elektryczne. Silnik spalinowy to jest to.
Polak rodowit...
3 tyg. temu
A po co komu ,, wózki golfowe" na drogach i autostradach. Samochód na bateryjkę to niedojrzały wymysł dziecinnego umysłu. Tak jak kulawe silniki trzycylindrowe. Dopóki nie ma ogniw zasilających silniki elektryczne pozwalające na jazdę kilka tysięcy kilometrów bez ładowania, to zostawić te chore pseudo projekty elektryczne. Silnik spalinowy to jest to.
Dobra rada
4 miesiące temu
1 Koszty kredytów zbyt wysokie 2 Bardzo mało stacji ładowania przyklad osiedle >5000 mieszkancow nie ma ladowarki 😡3 Oferta aut do 100 tys skromna 4 Dopłaty mało atrakcyjne 5 Hejt na elektryki mimo świetnych osiągów i komfortu jazdy.
was?
4 miesiące temu
Nie widziałem w elektrykach haków,czyli przyczepki towarowej,kempingowej już nie pociągniesz,czyli co z przyczepami?na złom?
PRAKtolog
4 miesiące temu
podobnie jak z wkrętarką Jak potrzeba mobilnej to akumulatorowa. Jak potrzeba silnej to na sp powietrze, a jak uniwersalnej to na prąd
...
Następna strona