- Nie ma żadnych zawartych umów - pomimo tego, co było mówione - i żadnych zapisów w KPO dotyczących Izery - przyznała szefowa MFiPR. Zaznaczyła jednak, że w Krajowym Planie Odbudowy jest 5 mld zł, które mogą, ale nie muszą być wydane na opracowywany od lat projekt polskiego samochodu elektrycznego.
Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz przekazała, że pieniądze, o których mowa, rząd przesunął z części grantowej KPO na preferencyjną pożyczkę.
- Chodzi o to, że środki z grantu muszą być wydatkowane do połowy 2026 r., a nie ma takiej możliwości, żeby była gotowa linia produkcyjna - a taki był wymóg - do połowy 2026 r. Ten projekt nie jest tak zaawansowany, to była jakaś iluzja - powiedziała minister.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Pełczyńska-Nałęcz wyjaśniła, że projekty z części pożyczkowej można realizować również w późniejszym terminie.
- Wystarczy, że do 2026 r. zostanie zakontraktowana umowa i wtedy w kolejnych latach można prowadzić inwestycje. To jest główny powód, dla którego te środki zostały przesunięte, tym samym dając możliwość wydatkowania środków KPO na Izerę - zaznaczyła.
Niedługo decyzja ws. przyszłości polskiego samochodu elektrycznego Izera
W środę na antenie radia TOK FM szefowa resortu funduszu pytana o współpracę Izery z chińskim partnerem stwierdziła, że Polska dla Chińczyków jest atrakcyjnym partnerem, ale projekt ten musi być korzystny także dla strony polskiej.
- Chińczycy grają swoją grę, (...) wywierają swoje naciski i - powiem kolokwialnie - dramatyzują, żeby przymusić stronę polską do decyzji, która będzie korzystna dla nich - mówiła minister.
Jest ważna decyzja ws. Izery. Wiadomo, co z fabryką
Pełczyńska-Nałęcz dodała, że decyzja o tym, czy pieniądze z KPO zostaną przeznaczone na projekt Izera, leży teraz po stronie Ministerstwa Aktywów Państwowych. MAP ma ją podjąć do połowy czerwca.
Na jakim etapie są przygotowania do budowy fabryki Izery?
Spółka ElectroMobility Poland SA, odpowiedzialna za prace nad samochodami Izera, powstała w październiku 2016 r. i była inicjatywą czterech polskich koncernów energetycznych: PGE, Energi, Enei oraz Tauronu. Większościowym akcjonariuszem potencjalnego producenta samochodu Izera jest Skarb Państwa (90,8 proc.).
Izera ma nowego prezesa. Rada nadzorcza wybrała
W marcu EMP wybrała generalnego wykonawcę fabryki Izery. To firma Mirbud. Strony podpisały list intencyjny warunkujący podpisanie umowy uzyskaniem przez EMP zgód korporacyjnych, po czym współpraca ma zostać potwierdzona odrębną umową o generalne wykonawstwo.
Według ElectroMobility Poland wybór generalnego wykonawcy i podpisanie stosownych umów umożliwiłyby uruchomienie masowej produkcji samochodów do połowy 2026 r. Dotąd spółka deklarowała uruchomienie produkcji polskiego elektryka w grudniu 2025 r., a sprzedaż - w 2026 r.