Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. LOS
|

Ważą się losy miliardów na polskie auto elektryczne Izera. "To była iluzja"

45
Podziel się:

Minister funduszy i polityki regionalnej Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz w rozmowie z PAP przyznała, że w Krajowym Planie Odbudowy "nie ma żadnych zawartych umów ani zapisów dotyczących Izery". Wskazała jednak, że KPO i tak może pomóc w stworzeniu fabryki polskiego auta elektrycznego.

Ważą się losy miliardów na polskie auto elektryczne Izera. "To była iluzja"
Wnętrze samochodu elektrycznego Izera, zaprezentowane podczas targów w Katowicach (East News, TOMASZ KAWKA)

- Nie ma żadnych zawartych umów - pomimo tego, co było mówione - i żadnych zapisów w KPO dotyczących Izery - przyznała szefowa MFiPR. Zaznaczyła jednak, że w Krajowym Planie Odbudowy jest 5 mld zł, które mogą, ale nie muszą być wydane na opracowywany od lat projekt polskiego samochodu elektrycznego.

Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz przekazała, że pieniądze, o których mowa, rząd przesunął z części grantowej KPO na preferencyjną pożyczkę.

- Chodzi o to, że środki z grantu muszą być wydatkowane do połowy 2026 r., a nie ma takiej możliwości, żeby była gotowa linia produkcyjna - a taki był wymóg - do połowy 2026 r. Ten projekt nie jest tak zaawansowany, to była jakaś iluzja - powiedziała minister.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Greenpact - rozmowa z Filipem Bittnerem

Pełczyńska-Nałęcz wyjaśniła, że projekty z części pożyczkowej można realizować również w późniejszym terminie.

- Wystarczy, że do 2026 r. zostanie zakontraktowana umowa i wtedy w kolejnych latach można prowadzić inwestycje. To jest główny powód, dla którego te środki zostały przesunięte, tym samym dając możliwość wydatkowania środków KPO na Izerę - zaznaczyła.

Niedługo decyzja ws. przyszłości polskiego samochodu elektrycznego Izera

W środę na antenie radia TOK FM szefowa resortu funduszu pytana o współpracę Izery z chińskim partnerem stwierdziła, że Polska dla Chińczyków jest atrakcyjnym partnerem, ale projekt ten musi być korzystny także dla strony polskiej.

- Chińczycy grają swoją grę, (...) wywierają swoje naciski i - powiem kolokwialnie - dramatyzują, żeby przymusić stronę polską do decyzji, która będzie korzystna dla nich - mówiła minister.

Pełczyńska-Nałęcz dodała, że decyzja o tym, czy pieniądze z KPO zostaną przeznaczone na projekt Izera, leży teraz po stronie Ministerstwa Aktywów Państwowych. MAP ma ją podjąć do połowy czerwca.

Na jakim etapie są przygotowania do budowy fabryki Izery?

Spółka ElectroMobility Poland SA, odpowiedzialna za prace nad samochodami Izera, powstała w październiku 2016 r. i była inicjatywą czterech polskich koncernów energetycznych: PGE, Energi, Enei oraz Tauronu. Większościowym akcjonariuszem potencjalnego producenta samochodu Izera jest Skarb Państwa (90,8 proc.).

W marcu EMP wybrała generalnego wykonawcę fabryki Izery. To firma Mirbud. Strony podpisały list intencyjny warunkujący podpisanie umowy uzyskaniem przez EMP zgód korporacyjnych, po czym współpraca ma zostać potwierdzona odrębną umową o generalne wykonawstwo.

Według ElectroMobility Poland wybór generalnego wykonawcy i podpisanie stosownych umów umożliwiłyby uruchomienie masowej produkcji samochodów do połowy 2026 r. Dotąd spółka deklarowała uruchomienie produkcji polskiego elektryka w grudniu 2025 r., a sprzedaż - w 2026 r.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(45)
WYRÓŻNIONE
Mobi
5 miesięcy temu
Niemcy przed II wojną światową budowali okręty podwodne . My do dzisiaj nie zbudowaliśmy ani jednego . Dlatego że mamy takich wizjonerów jak ten rząd .
borubar
5 miesięcy temu
Czym się różni Izera od Zamachu w Smoleńsku?. Że mniej osób w to uwierzyło.
Antek
5 miesięcy temu
Duda będzie budowa parkingi dla samolorów - po co Mizera Polakom?
NAJNOWSZE KOMENTARZE (45)
Varadero
4 miesiące temu
Patrzysz i widzisz jak ta kobita jest inteligentna .
sami swoi
4 miesiące temu
Macie jakiś problem w Polsce z produkcją aut elektrycznych W byłym FSM Tychy ruszyła produkcja aut elektrycznych Chińskiej firmy A Fabryka Izery od podstaw będzie Chińska i największa w Europie
Natura 2000
5 miesięcy temu
To nie była iluzja. Została wybrana licencja podwozia i koncern strategiczny. Została kupiona ziemia, została wydana zgoda na budowę. Piszący te artykuły chyba nie rozumieją procesu budowy klastra technologicznego. To nie tylko fabryka. To technologie, dostawcy, tysiące kooperantów wokół fabryki i myśl technologiczna, która potem umożliwia budowę innych fabryk tego typu. To skok technologiczny dla Polski.
Boczek Arnold
5 miesięcy temu
W tej chwili samochody elektryczne są nam potrzebne jak wrzód na tyłku rowerzysty podczas wyścigu Pokoju.Są państwa w których nie ma przemysłu motoryzacyjnego, a mieszkańcy jeżdżą luksusowymi samochodami.
Normalny
5 miesięcy temu
Mamy już swoje elektryki całkiem udane. Sek w tym że to prywatne firmy w których nie da się upchnąć nikogo swojego na prezesa.
...
Następna strona