NIK we wtorek przedstawiła informację o funkcjonowaniu Urzędu Żeglugi Śródlądowej w Szczecinie. Wynika z niej, że 60 proc. obszarów funkcjonowania organu było realizowanych częściowo.
- Stwierdziliśmy, że urząd nie zapewnił wymaganej rzetelności przy wydawaniu i ewidencjonowaniu dokumentów bezpieczeństwa statków. Nie sprawował skutecznie i zgodnie z zasadami określonymi w umowach nadzoru nad wykonywaniem czynności pomiaru i inspekcji technicznych statków - powiedział p.o. dyrektora delegatury NIK w Szczecinie Marcin Stefaniak podczas posiedzenia sejmowej Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej.
Marcin Stefaniak wymieniał jednak więcej uchybień. Wskazał on, że urząd również nie prowadził również "bazy informacji o statkach, członkach załóg i stanie śródlądowych dróg wodnych". Kontrolerzy NIK wykazali również m.in. braki w kwestii prowadzenia rejestru administracyjnego polskich statków żeglugi śródlądowej oraz opóźnienia w wydawaniu przepisów o bezpieczeństwie ruchu i postoju statków.
Większość zadań szczeciński Urząd Żeglugi Śródlądowej wykonywał nieprawidłowo
Na 21 przeanalizowanych przez NIK obszarów funkcjonowania urzędu, tylko trzy były wykonywane w całości. 12 (60 proc.) organ realizował częściowo, a sześć - w ogóle.
-W wyniku kontroli do urzędu zostało skierowane wystąpienie pokontrolne, w którym były 34 wnioski. Urząd nie złożył zastrzeżeń, zrealizował już 20 wniosków, 13 jest w trakcie realizacji, jeden nie został zrealizowany - przekazał Stefaniak.
NIK sprawdziła reorganizację urzędów
Kontrola związana była z wprowadzoną w 2018 roku reorganizacją urzędów żeglugi śródlądowej. Nałożono wtedy na nie nowe obowiązki, czyli m.in. prowadzenie obsługi finansowo-księgowej.
- Prowadząc tę kontrolę, mieliśmy na celu zbadanie i identyfikacje obszarów, barier prawnych i organizacyjnych, które wymagają zmian przepisów prawa. Taki dualizm tej kontroli nam towarzyszył - powiedziała Marzanna Wierzbicka z delegatury NIK w Szczecinie.
NIK wskazała na obszary wymagające prawnych zmian, które dotyczą m.in. międzynarodowego przewozu śródlądowymi drogami wodnymi towarów niebezpiecznych, wymaganych kwalifikacji zawodowych dla inspektorów nadzoru nad bezpieczeństwem żeglugi, doprecyzowanie w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z 2010 roku w sprawie pomiarów statków żeglugi śródlądowej.
Kontrola dotyczyła realizacji zadań przez Urząd Żeglugi Śródlądowej w Szczecinie w latach 2018-2020. NIK przeprowadziła ją na przełomie 2020/2021 roku.