Business Insider Polska, powołując się na wnioski pokontrolne, informuje, że NIK wyliczył, że koszty przekopu mierzei zwiększyły się z 880 mln zł do blisko 2 mld zł
Przekop Mierzei Wiślanej pod lupą NIK
Kontrolerzy, jak informuje serwis, ustalili także, że przy realizacji inwestycji z "naruszeniem przepisów prawa" wydano w sumie nieco ponad 200 mln zł.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
"Według kontrolerów po wzroście budżetu inwestycji o ponad 125 proc. cały projekt z "punktu widzenia korzyści ekonomiczno-społecznych nie byłby wskazany do realizacji" i utraciła uzasadnienie ekonomiczne" - czytamy na businessinsider.com.pl
Resort infrastruktury nie zgadza się jednak z tymi zarzutami.
"Ocena opłacalności inwestycji nie ogranicza się tylko do wymiaru ekonomicznego i nie należy sprowadzać jej jedynie do wysokości nakładów finansowych poniesionych na realizację danego przedsięwzięcia. Trzeba wziąć pod uwagę także nadrzędną rolę interesu publicznego" - to fragment odpowiedzi Ministerstwa Infrastruktury na pytanie zadane przez Business Insider Polska.
Braki paliwa na stacjach? Marian Banaś: sprawdzimy
Trwa spór o port w Elblągu
Od kilku miesięcy trwa spór między samorządem Elbląga a Ministerstwem Infrastruktury co do tego, kto ma pogłębić tor wodny w porcie w Elblągu na rzece Elbląg. Chodzi o 800 metrów toru wodnego. Sporny odcinek kończy się bezpośrednio w porcie w Elblągu. Samorząd Elbląga i spółka zarządzająca portem uważają, że powinny go pogłębić Skarb Państwa i Urząd Morski w Gdyni. Ministerstwo i Urząd Morski w Gdyni wskazują natomiast, że to zadanie zarządu portu, który obecnie jest spółką komunalną.
Ponieważ ani samorząd, ani zarządca portu nie ma na to pieniędzy, resorty infrastruktury i aktywów państwowych wyszły z propozycją dokapitalizowania spółki komunalnej kwotą w wysokości 100 mln zł - w zamian za większościowy pakiet udziałów - i tym samym sfinansowania niezbędnych inwestycji rozwojowych w porcie.
Od 18 września 2022 r. do 22 czerwca tego roku przez kanał żeglugowy na Mierzei Wiślanej przepłynęło łącznie 991 jednostek.
Kanał Żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną został otwarty 17 września 2022 r.
Celem przeprawy przez Mierzeję Wiślaną było przede wszystkim zapewnienie Polsce suwerennego dostępu do Morza Bałtyckiego z Zalewu Wiślanego. Tak przynajmniej tę inwestycję, która łącznie pochłonie ok. 2 mld zł z budżetu państwa, uzasadniali politycy koalicji rządzącej.