W spotkaniu ministra z przedstawicielami największych detalistów osiągnięto porozumienie w sprawie walki z rosnącymi cenami żywności, uruchamiając "kwartał antyinflacyjny". Teraz sprzedawcy zobowiązali się do oferowania klientom do czerwca "najniższych możliwych" cen na wybrane produkty.
Produkty, których będzie dotyczyła akcja, mają być wybierane przez każdego dystrybutora. Będą one oznaczone charakterystycznym, trójkolorowym logo akcji. Jak wyjaśnił szef Carrefoura Alexandre Bompard, większość operacji będzie dotyczyła produktów marki własnej, gdzie detaliści mają największe pole manewru.
Francja walczy z inflacją
W negocjacjach nie brała udziału największa we Francji sieć E.Leclerc. Jak powiedział jej szef Michel-Edouard Leclerc, nie chciał on, aby firma była wykorzystywana do celów politycznych.
- Nie czekałem na ministerialne ogłoszenie, by zaoferować najniższe ceny – ocenił Leclerc, którego cytuje francuskie radio publiczne RFI.
Jak ogłosił Le Maire, rząd planuje również wprowadzenie w najbliższym czasie bonów żywnościowych dla najuboższych gospodarstw domowych. Zaznaczył jednak, że bony będą przeznaczone dla konkretnej grupy obywateli, a plan antyinflacyjny dotyczy wszystkich konsumentów.
W lutym ceny żywności we Francji rok do roku wzrosły o ponad 14 proc.