Tunel powstanie u nasady półwyspu Stad na zachodnim wybrzeżu Norwegii. Będzie to pierwszy tego typu taki obiekt na świecie – dotychczas podobne tunele budowano jedynie na śródlądowych drogach wodnych.
- Będzie to pierwsza na świecie pełnowymiarowa przeprawa dla statków wykuta w skale - podkreśla Pal AreLilleheim z Kystverket.
Nie skróci on znacząco trasy opływających Skandynawię statków, ale sprawi, że jednostki unikną wypłynięcia na połączone z Oceanem Atlantyckim Morze Norweskie. - Ze względu na warunki pogodowe tor wodny przy półwyspie Stadlandet to najbardziej niebezpieczny odcinek norweskiego wybrzeża - zaznacza Lilleheim.
Na wodach okalających półwysep Stadlandet sztormy występują przez 100 dni w roku. Silne prądy z Morza Północnego utrudniają nawigację, a wiele statków musi czekać na przepłynięcie nawet kilka dni.
Dzięki inwestycji podróż statkiem między norweskimi miejscowościami będzie znacznie krótsza. Podróżując tą drogą wodną często trzeba było opływać półwysep Stad, który zaliczany jest do najniebezpieczniejszych i najtrudniejszych do nawigacji obszarów morskich w Europie.
Okolice półwyspu Stad porównuje się pod tym względem tylko z Hebrydami na północy Szkocji. Fale sięgają tam nawet 33 m wysokości, a w ciągu ostatnich lat na tym fragmencie morza śmierć poniosły setki osób.
Tunel będzie miał 1,7 km długości, 50 metrów wysokości oraz 36 metrów szerokości. Będą mogły nim przepłynąć zarówno frachtowce, jak i statki pasażerskie o wyporności do 16 tys. ton.