Łącznie ze zrealizowanymi już odcinkami od Troszyna w woj. zachodniopomorskim, przez woj. lubuskie aż do Bolkowa na Dolnym Śląsku kierowcy mają do dyspozycji prawie 420 km ekspresowej S3.
Nowy odcinek S3
W realizacji pozostaje jeszcze łącznie 50 km drogi ekspresowej S3 pomiędzy Świnoujściem a Troszynem w woj. zachodniopomorskim oraz pomiędzy Bolkowem a Kamienną Górą na Dolnym Śląsku. Udostępnienie tych odcinków do ruchu planowane jest w przyszłym roku. Docelowo droga ekspresowa S3 na terenie naszego kraju będzie miała 470 km.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
- Budujemy spójną sieć drogową w naszym kraju, w każdym jego regionie. Aby Polska mogła się dobrze rozwijać, potrzebne są jak najlepsze połączenia komunikacyjne na osi północ-południe. Zgodnie z naszymi deklaracjami wybudowaliśmy drogę S3 do samej granicy polsko-czeskiej. W przyszłym roku zaś kierowcy pojadą tunelem między Bolkowem a Kamienną Górą – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Inwestycja została zrealizowana na całym, 15-kilometrowym odcinku od Kamiennej Góry przez Lubawkę do granicy państwa. Do ruchu został udostępniony odcinek S3 o długości 12 km pomiędzy węzłem Kamienna Góra Północ a węzłem Lubawka. Pozostały fragment, od węzła Lubawka do granicy państwa, o długości 3 km, zostanie udostępniony kierowcom po zakończeniu prac na odcinku przygranicznym po stronie czeskiej. Według zapowiedzi czeskiej administracji drogowej nastąpi to w 2025 r. - informuje GDDKiA.
S3 w liczbach
S3 pomiędzy Kamienną Górą a granicą państwa została wybudowana jako droga dwujezdniowa, wyposażona w dwa pasy ruchu w każdym kierunku i pas awaryjny. W ramach zadania powstały trzy węzły drogowe: Kamienna Góra Północ, Kamienna Góra Południe i Lubawka. Ponadto przebudowano prawie 6 km dróg poprzecznych, wybudowano 16 km dróg serwisowych oraz 4,5 km ciągów pieszo-rowerowych.
Na całej 15-kilometrowej trasie wybudowano też 21 mostów i wiaduktów o łącznej długości ok. 4,5 km, co stanowi prawie 30 proc. długości odcinka. Wykonano 13 przejść dla zwierząt małych i średnich, 11 największych wiaduktów pełni równocześnie funkcję dolnych przejść dla zwierząt dużych. Wybudowano także około 9,3 km ekranów akustycznych oraz ponad 10 km ogrodzeń dla płazów.
Wartość całego zadania to ponad 1,1 mld zł.