Katowicki oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad we wtorek otworzył 7-kilometrowy odcinek S1 Podwarpie - Dąbrowa Górnicza. Inwestycja polegała na przebudowie - zniszczonej już mocno - krajówki do parametrów "ekspresówki".
Przebudowany odcinek DK1 od Podwarpia do Dąbrowy Górniczej, położony w większości w granicach tego miasta, jest fragmentem tzw. wschodniej obwodnicy Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego. Kierowcy podróżujący tranzytem w osi północ-południe omijają miasta Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Natężenie ruchu w ostatnim pomiarze znacznie przekraczało tam 30 tys. pojazdów na dobę.
Umowę na przebudowę prawie 7 km DK1 podpisano we wrześniu 2020 r. Pierwotny termin realizacji przypadał na koniec 2023 r. Wykonawca zawnioskował jednak o więcej czasu, na co GDDKiA przystała.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Czasowa organizacja ruchu na węźle Dąbrowa Górnicza Pogoria
Wykonawcą rozbudowy "jedynki" na omawianym odcinku jest Budimex. Pierwotna umowa opiewała na 282,1 mln zł brutto. W styczniu 2024 r. podpisano aneks regulujący wykonanie dodatkowych robót budowlanych w obrębie węzła Pogoria, przez co kwota ta wzrosła do ok. 302,5 mln zł. Dotacja z UE może maksymalnie wynieść blisko 168,4 mln zł.
W obrębie węzła wyburzony zostanie istniejący wiadukt drogowy nad DK1 w ciągu DW796 (ul. Armii Krajowej), a w jego miejsce do końca tego roku powstanie nowy.
W tym miejscu, do czasu zakończenia prac, ma działać tymczasowe owalne rondo wraz z łącznicami węzła komunikującymi ulice Armii Krajowej i św. Antoniego. Tam też jezdnie pozostają zwężone do jednego pasa w każdym z kierunków. Obowiązuje limit prędkości do 40 km/h.
Drogą ekspresową S1 na Słowację
Ekspresowa "jedynka" docelowo biec będzie od węzła w okolicy katowickiego lotniska do granicy ze Słowacją w Zwardoniu. Przetnie się z autostradą A1, w którą zmieniła się słynna gierkówka, czyli dawna trasa Warszawa - Katowice zbudowana w latach 70. XX w.
Standard drogi ekspresowej ma obecnie na odcinkach Pyrzowice - Podwarpie, Dąbrowa Górnicza - Tychy, a także Bielsko-Biała - Przybędza i Milówka - Zwardoń.
Aby dokończyć arterię, potrzebne są m.in.: modernizacje istniejących odcinków DK1 i S1 od Podwarpia do Mysłowic, budowa S1 w nowym przebiegu między Mysłowicami i Bielskiem-Białą. Na południu regionu trwa natomiast budowa tzw. obejścia Węgierskiej Górki w ciągu S1 do granicy w Zwardoniu.