W środę podpisano umowę na studium wykonalności dla kolejnego odcinka linii dużych prędkości w Polsce.
- CPK to program budowy nowego systemu transportowego Polski, a przede wszystkim budowy nowego systemu transportu kolejowego Polski - powiedział wiceminister infrastruktury Marcin Horała podczas konferencji prasowej na dworcu PKP w Wałbrzychu.
Nowy odcinek będzie liczył 60 km i połączy Żarów, leżący na południowy zachód od Wrocławia, ze Świdnicą, Wałbrzychem i Lubawką na granicy polsko-czeskiej. W skład kolejowej inwestycji wejdą linie nr 267 i 268: Żarów–Świdnica–Wałbrzych–granica państwa.
Podczas konferencji na dworcu PKP w Wałbrzychu przedstawiciele CPK złożyli podpisy pod - jak podała spółka - wartą 15,1 mln zł netto umową z firmą BBF, która wygrała postępowanie przetargowe.
Kontrakt dotyczy przygotowania studium wykonalności, czyli kluczowej dokumentacji przedprojektowej. Tym samym spółka podpisała kontrakt na studium wykonalności na ten końcowy fragment tzw. szprychy nr 9.
Na przygotowanie studium wykonawca ma rok. Całkowita realizacja i rozliczenie umowy może potrwać dłużej, ponieważ w zakres przedmiotu zamówienia wchodzą także m.in. dokumentacja geologiczna i mapy do celów projektowych.
Horała wskazał, że kolejowa inwestycja CPK będzie oznaczała korzyści dla pasażerów m.in. z Dolnego Śląska. "Skróci się czas przejazdu z Wałbrzycha: do Wrocławia do 40 min (dziś jedziemy ok. godziny), a do Warszawy – po wybudowaniu całej trasy – do 2 godz. 35 min, czyli ponad dwa razy krócej niż obecnie" - wymienił. Z kolei Świdnica uzyska bezpośrednie połączenia dalekobieżne z czasem dojazdu do Warszawy w 2 godz. 25 min.
- Do Pragi dojedziemy z Wrocławia – po zrealizowaniu inwestycji także przez Czechów – w 2 godz. 30 min. Dziś potrzeba na to dwa razy więcej czasu - powiedział. Skróci się czas przejazdu z Warszawy do Pragi: z obecnych 8 godz. 30 min do 4 godz. 30 min.
Według harmonogramu pierwsze roboty budowlane po polskiej stronie mają ruszyć w 2023 r. Spółka zakłada, że odcinek zostanie uruchomiony jednocześnie z lotniskiem.
Program inwestycji kolejowych CPK na terenie województwa dolnośląskiego zakłada budowę ok. 119 km nowych linii kolejowych i modernizację ok. 126 k istniejących. W zasięgu transportu kolejowego ma znaleźć się ok. 2,3 mln mieszkańców województwa.