Resort finansów podał 10 grudnia, że kwartał do kwartału państwowy dług publiczny wzrósł o blisko 41,729 mld zł do 1 bln 498,24 mld zł, czyli o 2,9 proc. Z kolei od początku 2024 r. do końca września - o niecałe 170 mld zł (12,9 proc.).
Tym samym relacja długu do PKB na koniec trzeciego kwartału wyniosła 42,3 proc. i wzrosła w porównaniu z poprzednim kwartałem o 0,5 pkt proc. oraz o 3,2 pkt proc. w porównaniu z końcem 2023 r.
Wyjaśnijmy, że państwowy dług publiczny (PDP) to nominalne zadłużenie jednostek sektora finansów publicznych, czyli po wyeliminowaniu przepływów finansowych pomiędzy podmiotami z tego sektora. To m.in. organy administracji rządowej, samorządy, ZUS, NFZ, państwowe fundusze celowe, a także publiczne zakłady opieki zdrowotnej, instytucje kultury i publiczne uczelnie.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
PDP obejmuje zobowiązania z wyemitowanych papierów wartościowych opiewających na wierzytelności pieniężne, zaciągniętych kredytów i pożyczek oraz przyjętych depozytów.
Ministerstwo Finansów wyjaśnia, skąd taki dług publiczny
Resort w komunikacie poinformował, że zmiana państwowego długu publicznego w trzecim kwartale 2024 r., była wynikiem m.in. powiększenia zadłużenia podsektora rządowego o ponad 40,412 mld zł, w tym skonsolidowanego zadłużenia Skarbu Państwa o przeszło 40,423 mld zł. W obu przypadkach mówimy o 3-procentowym wzroście.
Budżet 2025. Kto zyska na podwyżkach?
Ponadto ministerstwo wskazało na wzrost zadłużenia podsektora samorządowego o ponad 1,317 mld zł, przy wzroście zadłużenia jednostek samorządu terytorialnego i ich związków o blisko 1,234 mld zł. W obu przypadkach dług pogłębił się o 1,3 proc.
Ministerstwo kierowane przez Andrzeja Domańskiego podało także, że o spadło 7,5 proc. zadłużenie podsektora ubezpieczeń społecznych, czyli o 1 mln zł.
Dług sektora instytucji rządowych i samorządowych
Z komunikatu resortu finansów wynika także, że dług sektora instytucji rządowych i samorządowych (dług EDP), stanowiący jeden z elementów kryterium fiskalnego z Maastricht, wyniósł na koniec trzeciego kwartału 2024 r. przeszło 1 bln 897 mld zł.
Ministerstwo poinformowało, że poza zmianami w państwowym długu publicznym, wzrost EDP wynikał przede wszystkim z rosnącego zadłużenia funduszy celowych. Chodzi o:
- wzrost skonsolidowanego zadłużenia Funduszu Przeciwdziałania COVID-19 (FPC) o 22,206 mld zł,
- wzrost zadłużenia Krajowego Funduszu Drogowego (KFD) o 6,210 mld zł,
- wzrost zadłużenia Funduszu Wsparcia Sił Zbrojnych (FWSZ) o 1,233,3 mld zł.
Ponadto MF wskazało na spadek wpływu zaliczenia przedsiębiorstw do sektora instytucji rządowych i samorządowych o ponad 1,992 mld zł, w tym spadek zadłużenia o 1,045 mld zł i wzrost posiadanych przez te jednostki skarbowych papierów wartościowych o 947,2 mln zł.
Resort wśród czynników wymienił też wzrost długu EDP w stosunku do PDP wynikający z transakcji CIRS w rezultacie niekorzystnego kształtowania się kursów walut obcych o ponad 1,916 mld zł.
Relacja długu sektora instytucji rządowych i samorządowych do PKB na koniec trzeciego kwartału 2024 r. wyniosła 53,5 proc. i wzrosła w porównaniu z poprzednim kwartałem o 1,2 pkt proc. oraz wzrosła o 3,8 pkt proc. w porównaniu z końcem 2023 r.