Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
MWL
|
aktualizacja

Nowe lotnisko w Polsce? Kołaki Kościelne chcą budować duoport za pieniądze z Chin

12
Podziel się:

Władze gminy Kołaki Kościelne na Podlasiu zabiegają o to, by na jej terenie powstało lotnisko, które "będzie obsługiwało samoloty pasażerskie i towarowe na cały świat" - pisze serwis "Rynek Lotniczy". Dodaje, że samorządowcy dyskutowali o planach z potencjalnym inwestorem z Chin.

Nowe lotnisko w Polsce? Kołaki Kościelne chcą budować duoport za pieniądze z Chin
Z lądowiska w Białymstoku korzystają wojskowe śmigłowce oraz samoloty aeroklubu (East News, Wojciech Wojtkielewicz)

Nowe lotnisko miałoby zajmować obszar o powierzchni od 600 do 800 hektarów między miejscowościami Ćwikły Krajewo i Czachy Kołaki, z jedną drogą startową wzdłuż drogi ekspresowej S8. W miniony czwartek wójt gminy spotkał się z przedstawicielami China Railway Group Ltd., a rozmowa miała dotyczyć możliwej współpracy przy budowie nowego lotniska.

Kołaki Kościelne liczą niespełna 2,4 tys. mieszkańców.

"Kołaki Kościelne niespodziewanie pojawiły się na mapie potencjalnych przyszłych inwestycji lotniczych w Polsce pod koniec lipca tego roku, jako najnowszy pomysł na budowę portu lotniczego dla oddalonego o 60 km od gminy Białegostoku" - czytamy. "Rynek Lotniczy" przypomina, że dyskusja o możliwości budowy nowego lotniska cywilnego w województwie podlaskim toczy się od lat.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Jak skalować biznes w IT? - Jarosław Królewski w Biznes Klasie

Zwolennicy twierdzą, że nowy port przyciągnie do regionu inwestorów, a Białystok jest największym w Polsce miastem pod względem liczby mieszkańców, które pozbawione jest portu lotniczego. Przeciwnicy argumentują, że na taką inwestycję potrzebne będą spore pieniądze, a przykłady lotnisk regionalnych pokazują, "iż szanse na to, by miasto nie było skazane na dokładanie pieniędzy do funkcjonowania portu lotniczego są niewielkie".

Wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak w rozmowie z money.pl zapowiedział z kolei, że od grudnia zostaną uruchomione ekspresowe połączenia kolejowe między Białymstokiem i Warszawą. Bez zatrzymywania się po drodze, pociąg do stolicy dojedzie w 90 minut.

Na początku XXI w. podjęto decyzję o zainwestowaniu w lądowisko w białostockiej dzielnicy Krywlany, które po utwardzeniu drogi startowej, miałoby obsługiwać mniejsze samoloty.

Założenia udało się zrealizować połowicznie - zgodnie z założeniami za kwotę około 45 mln złotych wybudowano drogę startową o długości 1350 m, port lotniczy został wpisany do światowego rejestru w 2020 roku, jednak ograniczona długość drogi startowej pozwala na obsługę jedynie niewielkich samolotów i do tej pory nie znalazł się jakikolwiek przewoźnik lotniczy dysponujący flotą takich maszyn, lub zainteresowany stworzeniem floty o parametrach wymarzonych przez włodarzy miasta - pisze "Rynek Lotniczy".

Serwis przytacza efekty polsko-chińskich rozmów, które odbyły się w Warszawie. "Po spotkaniu China Railway Group z władzami Kołaków Kościelnych 8 sierpnia ogłoszono, iż koszt inwestycji to ok. 3 mld dolarów, a sama inwestycja przyniosłaby ok. 2 tys. nowych miejsc pracy" - napisano.

W relacji na stronie internetowej gminy zaznaczono, że "pan wiceprezes Zhang Zifeng wykazał duże zainteresowanie projektem oraz chęć współpracy w zakresie inwestycji poprzez przyjęcie propozycji zawarcia umowy partnerskiej z gminą".

Duoport na Podlasiu

Serwis zwraca uwagę, że Podlaska Izba Lotnicza oraz lokalne Stowarzyszenie Port Lotniczy Białystok, które zabiega o budowę lotniska, postuluje, aby na Podlasiu powstał duoport.

Koncepcja Zintegrowanego Multiportu Operacyjnego Województwa Podlaskiego "zakłada realizację dominujacej części DuoPortu Lotniczego w centralnej części województwa, a mniejszej części DuoPortu w Mieście Białystok" - czytamy w poście stowarzyszenia w mediach społecznościowych
Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
infrastruktura
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(12)
WYRÓŻNIONE
Nielot
4 miesiące temu
Wyciąć wreszcie święty las rosnący na pasie lotniska Krywlany i po sprawie. Pseudo ochrona przyrody w połączeniu z polityką robi w kraju wiele szkód.
SAMOWOLA....
4 miesiące temu
To wielkie nieporozumienie .... ŻEBY WŁADZE SAMORZĄDOWE decydowały o wspłpracy z państwami nie będącymi w Unii oraz nie uznawanymi jako ,, partnerzy polityczni " wzkresie budowy ,, trwałej infrastruktury komunikacyjnej.... Chyba wspomniany ,, decydent " lokalny stracił WIZJĘ ....co robi ?
Adamst
4 miesiące temu
Zgadzam się, że Białystok powinien mieć lotnisko, ale nie oddalone o 60 km. W tej części kraju nie ma portu. Dodatkowo może przyciągnąć pasażerów z Litwy.
NAJNOWSZE KOMENTARZE (12)
Terta
2 miesiące temu
Będzie podziemne ? W Chinach ponoć takie mają. W zasadzie to prosta sprawa bo wjadą kretem do drążenia tuneli i pas gotowy .
Gadajątylkota...
4 miesiące temu
Dla mnie mogą robić te lotnisko i Marsjanie tylko zróbcie w końcu te lotnisko a nie gadacie gdybacie od 20 lat a może i dłużej.
Alka
4 miesiące temu
W arykocinie nie zostanie zbudowane lotnisko tak GDOS i organizacje ekologiczne skutecznie zablokowały budowę lotniska w 2010 roku. Uważam że gmina Kołaki to najlepszy pomysł i lokalizacja. Ogromna szansa dla rozwoju całego powiatu zambrowskiego.
Nielot
4 miesiące temu
Wyciąć wreszcie święty las rosnący na pasie lotniska Krywlany i po sprawie. Pseudo ochrona przyrody w połączeniu z polityką robi w kraju wiele szkód.
Adamst
4 miesiące temu
Zgadzam się, że Białystok powinien mieć lotnisko, ale nie oddalone o 60 km. W tej części kraju nie ma portu. Dodatkowo może przyciągnąć pasażerów z Litwy.