Nowe lotnisko miałoby zajmować obszar o powierzchni od 600 do 800 hektarów między miejscowościami Ćwikły Krajewo i Czachy Kołaki, z jedną drogą startową wzdłuż drogi ekspresowej S8. W miniony czwartek wójt gminy spotkał się z przedstawicielami China Railway Group Ltd., a rozmowa miała dotyczyć możliwej współpracy przy budowie nowego lotniska.
Kołaki Kościelne liczą niespełna 2,4 tys. mieszkańców.
"Kołaki Kościelne niespodziewanie pojawiły się na mapie potencjalnych przyszłych inwestycji lotniczych w Polsce pod koniec lipca tego roku, jako najnowszy pomysł na budowę portu lotniczego dla oddalonego o 60 km od gminy Białegostoku" - czytamy. "Rynek Lotniczy" przypomina, że dyskusja o możliwości budowy nowego lotniska cywilnego w województwie podlaskim toczy się od lat.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Zwolennicy twierdzą, że nowy port przyciągnie do regionu inwestorów, a Białystok jest największym w Polsce miastem pod względem liczby mieszkańców, które pozbawione jest portu lotniczego. Przeciwnicy argumentują, że na taką inwestycję potrzebne będą spore pieniądze, a przykłady lotnisk regionalnych pokazują, "iż szanse na to, by miasto nie było skazane na dokładanie pieniędzy do funkcjonowania portu lotniczego są niewielkie".
Wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak w rozmowie z money.pl zapowiedział z kolei, że od grudnia zostaną uruchomione ekspresowe połączenia kolejowe między Białymstokiem i Warszawą. Bez zatrzymywania się po drodze, pociąg do stolicy dojedzie w 90 minut.
Na początku XXI w. podjęto decyzję o zainwestowaniu w lądowisko w białostockiej dzielnicy Krywlany, które po utwardzeniu drogi startowej, miałoby obsługiwać mniejsze samoloty.
Założenia udało się zrealizować połowicznie - zgodnie z założeniami za kwotę około 45 mln złotych wybudowano drogę startową o długości 1350 m, port lotniczy został wpisany do światowego rejestru w 2020 roku, jednak ograniczona długość drogi startowej pozwala na obsługę jedynie niewielkich samolotów i do tej pory nie znalazł się jakikolwiek przewoźnik lotniczy dysponujący flotą takich maszyn, lub zainteresowany stworzeniem floty o parametrach wymarzonych przez włodarzy miasta - pisze "Rynek Lotniczy".
Serwis przytacza efekty polsko-chińskich rozmów, które odbyły się w Warszawie. "Po spotkaniu China Railway Group z władzami Kołaków Kościelnych 8 sierpnia ogłoszono, iż koszt inwestycji to ok. 3 mld dolarów, a sama inwestycja przyniosłaby ok. 2 tys. nowych miejsc pracy" - napisano.
W relacji na stronie internetowej gminy zaznaczono, że "pan wiceprezes Zhang Zifeng wykazał duże zainteresowanie projektem oraz chęć współpracy w zakresie inwestycji poprzez przyjęcie propozycji zawarcia umowy partnerskiej z gminą".
Duoport na Podlasiu
Serwis zwraca uwagę, że Podlaska Izba Lotnicza oraz lokalne Stowarzyszenie Port Lotniczy Białystok, które zabiega o budowę lotniska, postuluje, aby na Podlasiu powstał duoport.
Koncepcja Zintegrowanego Multiportu Operacyjnego Województwa Podlaskiego "zakłada realizację dominujacej części DuoPortu Lotniczego w centralnej części województwa, a mniejszej części DuoPortu w Mieście Białystok" - czytamy w poście stowarzyszenia w mediach społecznościowych