Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. PRC
|

Nowy korytarz Putina. Rosja szuka sposobu, aby osłabić sankcje

Podziel się:

Rosja buduje dwa nowe korytarze transportowe łączące Azję i Europę. W ten sposób stara się osłabić sankcje będące konsekwencją inwazją na Ukrainie. Szlak morski przez Morze Arktyczne i kolejowy przez Iran mają wzmocnić zwrot Moskwy w stronę azjatyckich potęg - Chin i Indii.

Nowy korytarz Putina. Rosja szuka sposobu, aby osłabić sankcje
Władimir Putin (GETTY, Contributor)

Decydując się na pełnoskalową inwazję na Ukrainę, Rosja straciła europejski rynek. Żeby zrekompensować straty musiała dokonać zwrotu w stronę Azji. Chiny i Indie stały się głównymi odbiorcami rosyjskich węglowodorów, ale również państwo Putina obłożone zachodnimi sankcjami musi szukać nowych dostawców technologii i surowców.

Dlatego tak ważne dla Moskwy stało się wytyczenie nowych szlaków handlowych i transportowych, które pozwolą niwelować skutki nakładanego embarga.

Jak pisze Bloomberg, Rosja wyda miliardy na infrastrukturę szlaków przez Morze Arktyczne oraz będzie inwestować w kolej przez Iran, aby połączyć korytarze biegnące do azjatyckich potęg - Chin i Indii.

Pozwoli to również ominąć Cieśniny Duńskie, które, jak pisaliśmy w money.pl, mogą stać się pułapką na rosyjską flotę, uniemożliwiając im wyjście z Bałtyku na otwarte morza.

Nowe trasy mogłyby skrócić czas tranzytu o 30–50 proc. w porównaniu z korytarzem przez Kanał Sueski, a jednocześnie pozwoliły uniknąć problemów związanych z bezpieczeństwem nękających Morze Czerwone rebeliantów Houthi.

Rosja przygotowuje się do zainwestowania ponad 25 mld dol. w modernizację trasy przez Iran i ulepszenie infrastruktury wzdłuż wybrzeża rosyjskiej Arktyki, w tym floty lodołamaczy. Planuje także patrolować Północną Trasę Morską (NSR) za pomocą sieci baz dronów – podała gazeta Izwiestia, powołując się na niezidentyfikowanego urzędnika Ministerstwa Obrony.

Dodatkowo już udzieliła Iranowi pożyczki w wysokości 1,4 mld dol. na budowę kluczowego brakującego połączenia kolejowego (długości 162 km), łączącego miasto Rasht na wybrzeżu Morza Kaspijskiego z Astarą na granicy z Azerbejdżanem. Jak pisze Bloomberg, po ukończeniu linia kolejowa umożliwi dostawy ładunków z Sankt Petersburga do Bandar Abbas, głównego irańskiego portu eksportowego nad Zatoką Perską.

Trasa kolejowa tzw. Międzynarodowego Korytarza Transportowego Północ Południe łączącego Indie z europejską częścią Rosji wymaga jednak dużych inwestycji, bowiem jej infrastruktura jest przestarzała. Mimo tego już sierpniu ubiegłego roku Rosja wysłała swój pierwszy bezpośredni pociąg towarowy do Arabii Saudyjskiej.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl