Decydując się na pełnoskalową inwazję na Ukrainę, Rosja straciła europejski rynek. Żeby zrekompensować straty musiała dokonać zwrotu w stronę Azji. Chiny i Indie stały się głównymi odbiorcami rosyjskich węglowodorów, ale również państwo Putina obłożone zachodnimi sankcjami musi szukać nowych dostawców technologii i surowców.
Dlatego tak ważne dla Moskwy stało się wytyczenie nowych szlaków handlowych i transportowych, które pozwolą niwelować skutki nakładanego embarga.
Jak pisze Bloomberg, Rosja wyda miliardy na infrastrukturę szlaków przez Morze Arktyczne oraz będzie inwestować w kolej przez Iran, aby połączyć korytarze biegnące do azjatyckich potęg - Chin i Indii.
Pozwoli to również ominąć Cieśniny Duńskie, które, jak pisaliśmy w money.pl, mogą stać się pułapką na rosyjską flotę, uniemożliwiając im wyjście z Bałtyku na otwarte morza.
Nowe trasy mogłyby skrócić czas tranzytu o 30–50 proc. w porównaniu z korytarzem przez Kanał Sueski, a jednocześnie pozwoliły uniknąć problemów związanych z bezpieczeństwem nękających Morze Czerwone rebeliantów Houthi.
Rosja przygotowuje się do zainwestowania ponad 25 mld dol. w modernizację trasy przez Iran i ulepszenie infrastruktury wzdłuż wybrzeża rosyjskiej Arktyki, w tym floty lodołamaczy. Planuje także patrolować Północną Trasę Morską (NSR) za pomocą sieci baz dronów – podała gazeta Izwiestia, powołując się na niezidentyfikowanego urzędnika Ministerstwa Obrony.
Dodatkowo już udzieliła Iranowi pożyczki w wysokości 1,4 mld dol. na budowę kluczowego brakującego połączenia kolejowego (długości 162 km), łączącego miasto Rasht na wybrzeżu Morza Kaspijskiego z Astarą na granicy z Azerbejdżanem. Jak pisze Bloomberg, po ukończeniu linia kolejowa umożliwi dostawy ładunków z Sankt Petersburga do Bandar Abbas, głównego irańskiego portu eksportowego nad Zatoką Perską.
Trasa kolejowa tzw. Międzynarodowego Korytarza Transportowego Północ Południe łączącego Indie z europejską częścią Rosji wymaga jednak dużych inwestycji, bowiem jej infrastruktura jest przestarzała. Mimo tego już sierpniu ubiegłego roku Rosja wysłała swój pierwszy bezpośredni pociąg towarowy do Arabii Saudyjskiej.