Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
PGO
|
aktualizacja

Nowy obowiązek operatorów. Będą musieli blokować SMS-y od oszustów

52
Podziel się:

Blokada SMS-ów i połączeń głosowych wyłudzających dane - to nowy obowiązek operatorów komórkowych, o którym w rozmowie z PAP poinformował pełnomocnik rządu ds. cyberbezpieczeństwa Janusz Cieszyński. Rząd przyjął odpowiednie przepisy w tej sprawie.

Nowy obowiązek operatorów. Będą musieli blokować SMS-y od oszustów
Operatorzy będą musieli blokować SMS-y wyłudzające dane (Adobe Stock, A_B_C)

Rząd we wtorek przyjął projekt ustawy o zwalczaniu nadużyć w komunikacji elektronicznej. Jak podkreślał Janusz Cieszyński, transformacja cyfrowa sprawiła, że oszuści przenieśli swoje działania na telefony i do internetu, aby pozbawić swoje ofiary oszczędności.

Zgodnie z nowymi przepisami, operatorzy będą musieli blokować SMS-y wyłudzające dane i połączenia głosowe, których celem jest podszywanie się pod inną osobę lub instytucję - wyjaśnił pełnomocnik rządu.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Oto jedna z rozmów telemarketera z klientką

Nowe obowiązki operatorów

Dodał, że wielokrotnie do rządu docierały informacje o próbach wyłudzania danych przez oszustów podających się za kurierów, pracowników banku, Biura Informacji Kredytowej czy innej instytucji. Pojawiały się często zgłoszenia o fałszywych SMS-ach informujących o nieuregulowanym rachunku za prąd czy gaz. - W ostatnim czasie mieliśmy również do czynienia z kampanią phishingową, w której cyberprzestępcy wykorzystują formułę e-recepty i podszywają się pod Ministerstwo Zdrowia - zaznaczył Cieszyński.

Aby skutecznie zapobiegać tego typu przestępstwom, przyjęto projekt ustawy, który ma zminimalizować nadużycia w komunikacji elektronicznej.

Czym jest spoofing i smishing?

Projektowana ustawa wprowadza kary dla oszustów, a nowe przepisy uwzględniają szczególnie smishing, czyli fałszywe SMS-y pochodzące rzekomo od kurierów, banków czy instytucji publicznych zawierające np. link do strony zachęcającej do podania danych osobowych, czy przelania środków.

Nowe rozwiązania mają przeciwdziałać także spoofingowi, czyli podszywaniu się pod numer telefonu zaufanej instytucji czy innej osoby i próby zastraszenia ofiary, wyłudzenia pieniędzy lub danych osobowych.

Projekt przewiduje, że zespół CSIRT NASK będzie monitorował występowanie smishingu i przekazywał przedsiębiorcom telekomunikacyjnym wzorce wiadomości wyczerpującej znamiona tego przestępstwa.

Zgodnie z ustawą Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej ma prowadzić wykaz numerów służących wyłącznie do odbierania połączeń głosowych. To rozwiązanie ograniczy możliwość podszywania się oszustów pod numery infolinii urzędów czy innych podmiotów. Wniosek o wpis numeru do wykazu będą mogły złożyć jednostki sektora finansów publicznych, banki, inne instytucje finansowe lub ubezpieczeniowe, ale też operatorzy, rejestrując numery telefonów wykorzystywane przez nich na potrzeby biura obsługi klientów lub infolinii.

Blokada wiadomości od oszustów

Jak wyjaśniono, przedsiębiorcy telekomunikacyjni będą zobowiązani do podejmowania "proporcjonalnych środków organizacyjnych i technicznych", które będą przeciwdziałać nadużyciom w komunikacji elektronicznej.

Jednym z takich działań jest - wspomniane wyżej - blokowanie SMS-ów, które zawierają treści wyczerpujące znamiona smishingu (zgodne ze wzorcem wiadomości przekazanym przez CSIRT NASK) oraz blokowanie połączeń głosowych, których celem jest podszywanie się pod inną osobę lub instytucję.

Projekt nakłada również nowe obowiązki na dostawców poczty elektronicznej dla co najmniej 500 tys. użytkowników lub podmiotów publicznych. Od dnia wejścia nowych przepisów będą oni zobowiązani przy świadczeniu usługi poczty elektronicznej stosować mechanizmy uwierzytelnienia SPF/DKIM/DMARC.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
telekomunikacja
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(52)
WYRÓŻNIONE
chcesz kasę t...
2 lata temu
Może tak by zajęli się bankami które udzielają pożyczek on line bez sprawdzenia wiarygodności klienta .Oszuści biorą kasę a uczciwi mają problem i nikt ich nie słucha
call-centra t...
2 lata temu
Proponuję, aby blokować także nachalne call-centra dzwoniące nieustannie z zaproszeniami dla jeleni na darmowe badania lekarskie z opcją zakupu np. cudownych urządzeń medycznych, leczących materacy, środków na hemoroidy oraz z garnków za kilkanaście tysiący zł.
Heh
2 lata temu
I dobrze. Jeszcze prawo, które zmusi banki don rzetelnej weryfikacji komu dają kredyty i do poniesienia kosztów w przypadku, kiedy dadzą go oszustom na czyjeś dane.
NAJNOWSZE KOMENTARZE (52)
Dziadek5
3 miesiące temu
beda blokowac samych siebie obecny rzad to sami,a szczegulnie premier.
Dziadek5
3 miesiące temu
to tylko obiecanki cacanki.
kosmita
rok temu
Kiedy Min. Cyfryzacji i Rzecznik Praw Obyw. zajmą się f-mą Google, która zablokowała możliwość nagrywania własnych rozmów w smartfonach z Androidem 9+10+11. W obecnym czasie, gdy obywatele otrzymują instrukcje od różnych służb, uzyskują porady lekarskie, składają zamówienia, zawierają umowy, pracując zdalnie przekazują instrukcje jest to niezbędne.. Nagrywanie u nas własnych rozmów nie jest prawnie zabronione.!!! Mało tego, nie trzeba nawet komunikować tego, gdy rozmowa dotyczy siebie osobiście. Dla ciekawości podam, że ja Google chciało we Włoszech blokować im jakąś aplikacje to zagrozili im karą na ponad 150 mln dolarów.
Wojtek
rok temu
No to jeśli mamy blokować oszustów, to ja proszę o zablokowanie wszystkich nadawców telewizyjnych, których nazwa zaczyna się od TVP.
Adam...
2 lata temu
a ten geniusz to z respiratorów juz się rozliczył ??
...
Następna strona