Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. LOS
|

Nowy ruch Newagu ws. afery z awariami lokomotyw. "Prezent" dla przewoźników

13
Podziel się:

Polski producent pociągów Newag poinformował w poniedziałek, że udostępni przewoźnikom oprogramowanie systemu sterowania. To kolejna odsłona afery, która dotyczy tajemniczych awarii lokomotyw Impuls. Hakerzy twierdzą, że firma celowo do nich doprowadziła, czemu stanowczo zaprzecza.

Nowy ruch Newagu ws. afery z awariami lokomotyw. "Prezent" dla przewoźników
Pociąg Impuls firmy Newag z Nowego Sącza (Materiały prasowe)

W poniedziałek (25 marca) producent pociągów Newag poinformował dziennikarzy, jak relacjonuje "Rynek Kolejowy", że udostępni przewoźnikom nieodpłatną licencję do oprogramowania systemu sterowania pojazdami Impuls wraz z prawem sublicencji. Dzięki temu będą mogli przywrócić stan oprogramowania do konfiguracji zgodnej z konfiguracją w wydanym zezwoleniu na wprowadzenie do obrotu.

"Oznacza to, że przewoźnicy będą mogli przywrócić pojazdy do ostatniej znanej Newagowi konfiguracji - w przypadku Impulsów Kolei Dolnośląskich oznacza to 2017 rok. Newag zastrzegł na spotkaniu z dziennikarzami, że ewentualne poprawki wprowadzane przez producenta oprogramowania (Medcom – red.) będą musiały być wgrane ponownie" - pisze "RK".

- Ingerencja hakerów doprowadziła do sytuacji, w której nie mamy pewności, czy pojazdy Impuls spełniają wymagania zasadnicze w zakresie bezpieczeństwa stanowiące warunek ich dopuszczenia do eksploatacji - wyjaśniał na spotkaniu z mediami wiceprezes Newagu Józef Michalik, którego cytuje wnp.pl.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Greenpact - rozmowa z Piotrem Soroczyńskim

I dodał: - Mając na względzie bezpieczeństwo pasażerów, niezawodną eksploatację pojazdów Impuls i najwyższą możliwą dostępność eksploatacyjną, zdecydowaliśmy się na nieodpłatne przekazanie licencji.

Newag w środku wielkiej afery

Afera wybuchła pod koniec 2023 r., gdy hakerzy z grupy Dragon Sector poinformowali o wynikach swojego śledztwa. Zostali poproszeni o pomoc zrozpaczonych przewoźników, w tym Kolei Dolnośląskich, którym z niewiadomych przyczyn psuły się pociągi Impuls firmy Newag.

Eksperci wykryli, że w oprogramowaniu są zapisy, że pojazdy mają ulegać awarii w określonych miejscach - np. w okolicach hal remontowych konkurencji - oraz czasie. Co ważne, hakerom udało się naprawić unieruchomione pociągi.

Jak twierdzą hakerzy, producent specjalnie miał wprowadzać błędy do systemu, aby zdyskredytować konkurencję, a także samemu więcej zarabiać na serwisie. Firma Newag wszystkiemu zaprzecza, a sprawę bada prokuratora oraz UOKiK.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(13)
WYRÓŻNIONE
Arnold
8 miesięcy temu
Jako konsument usług kolejowych zostałem poszkodowany przez Newag bo musiałem płacić wyższe ceny biletów - bowiem Newag zmuszał odbiorców do serwisowania u nich. Żądam postępowania wykluczającego z przetargów publicznych w Polsce firmę Newag na okres 3 lat i zwrotu nieuzasadnionych korzyści materialnych jakie ta firma uzyskała w związku z karygodnymi działaniami na szkodę firm przewozowych oraz konsumenta. gdzie jest Urząd Ochrony Konsumenta? jak nie zapłaci Newag odszkodowania to nie zrozumie że nie tędy droga do kasy państwowych spółek transportowych !!! Odszkodowanie powinno być bardzo bolesne. A wykluczenie z przetargów gwoździem odstraszającym na przyszłość!
nikt
8 miesięcy temu
Pierwszy poprawny ruch newagu. Jeszcze mają szansę coś sprzedać....ale już zawsze powinni dołączać kody źródłowe swoich programów. I nie ma znaczenia czy oni sami wgrali "błędy" czy zrobili to hakerzy - ten drugi przypadek jest nawet gorszy bo zagraża życiu pasażerów. A kto za to odpowiada? Producent. To newag nie zabezpieczył swoich produktów przed nieuprawnioną ingerencją. Do samolotów też każdy może sobie coś wgrać?
Cham
8 miesięcy temu
Włożył wilk owczą skórę i beczy cichutko
NAJNOWSZE KOMENTARZE (13)
odrzut
6 miesięcy temu
Ktoś jeszcze im wierzy :) ? Zarząd do dymisji, w firmie audyt i karę za złamanie umowy z przewoźnikami. Ile będą jeszcze grać na czas?
Al Green
6 miesięcy temu
Złapali ich na gorącym uczynku a teraz ściemniaja że ktoś celowo sobie unieruchamiać tabor ale tylko jak stoi u konkurencji itp... Co miesiąc... Czy oni mają nas za idiotów? Foch za nie korzystanie z ich usług naprawczych. Geofencing... I będą sciemniac że to po "awarii" przed serwisem ktoś takie coś wgrał bo zatrzymywały się wcześniej... Powinni dostać niebotyczne kary żeby znowu im się nie chciało takich numerów odstawiać i żeby nikt inny nie wpadał na takie "genialne" januszowe pomysły
Zaciekawiony
7 miesięcy temu
Czy jest problem, aby porównawczo prokuratura zabezpieczyła oprogramowanie z takich samych lokomotyw użytkowanych przez innych przewoźników? Szczególnie jeśli też występowały w nich podobne problemy w czasie przeglądów?
Mirroo
7 miesięcy temu
Newag mógł przekupić któregoś z autorów oprogramowania z firmy zewnętrznej. To by wyszło najtaniej. Gdybym był dyrektorem-oszustem, tak bym właśnie zrobił.
Wyborca
7 miesięcy temu
Afera aferę goni ale największa to TA ,,13GRUDNIA,,