Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. PRC
|

Nowy terminal na ukończeniu. Jego koszt pochłonie 500 mln zł

10
Podziel się:

Trwają prace końcowe nad Morskim Terminalem Przeładunkowym Produktów Ropopochodnych na Martwej Wiśle - poinformował Orlen w komunikacie prasowym. Wartość inwestycji wyniesie ok. 500 mln zł, a jej zakończenie planowane jest w połowie 2025 r.

Nowy terminal na ukończeniu. Jego koszt pochłonie 500 mln zł
Morski Terminal Przeładunkowy Produktów Ropopochodnych Orlenu (Orlen, Orlen)

Jak podano, Morski Terminal Przeładunkowy Produktów Ropopochodnych na Martwej Wiśle poprawi rentowność i bezpieczeństwo dostaw biokomponentów do produkcji paliw (biobenzyny i biodiesla) oraz transportu produktów, powstających w gdańskiej rafinerii. Jego docelowe moce mogą wynieść nawet do 2 milionów ton produktów rocznie.

"Terminal będzie obsługiwać m.in. dwa kluczowe strumienie produktowe: przyjęcie biokomponentów do produkcji biopaliw, które obecnie są dostarczane do rafinerii w Gdańsku koleją oraz transport na statki zaawansowanych olejów bazowych II generacji. Posłuży także do przeładunku niskosiarkowych paliw żeglugowych MGO (Marine Gas Oil), przeznaczonych do silników głównych i urządzeń pomocniczych jednostek pływających oraz półproduktów rafineryjnych" - napisano.

Terminal obsłuży jednostki morskie o długości do 130 metrów, głębokości zanurzenia do ok. 5,8 metra i szerokości do 17,6 metra. Powstały już dwa nowoczesne stanowiska przeładunkowe do obsługi zbiornikowców, każde z nich wyposażono w cztery dwukierunkowe ramiona nalewcze.

Zakończył się już m.in. montaż stalowych konstrukcji masztów przeciwpożarowych oraz pomp, zasilających je wodą z Martwej Wisły. Wykonano specjalistyczne zabezpieczenia, zamontowano zawory regulacyjne, układy pomiarowe, ogrodzenie terminala i szlabany. Gotowe są wszystkie nawierzchnie i oświetlenie obiektu, wraz z awaryjnym agregatem prądotwórczym, a także pomieszczenia ochrony. Na ukończeniu są systemy automatyki – powiedział cytowany w komunikacie Marcin Niezgoda, kierownik projektu w Dziale Projektów Inwestycyjnych ORLEN w Gdańsku.

Do uzupełnienia pozostały jeszcze instalacja przeciwpożarowa oraz wyposażenie sterowni. Trwa montaż systemu monitoringu wizyjnego oraz układów pomiarowych na stanowiskach przeładunkowych. Następnie, wykonane zostaną rozruchy układów sterowniczych.

"(...) rok 2025 będzie kluczowy. Przed nami testy i rozruch wszystkich zainstalowanych elementów, opracowanie oprogramowania do obsługi nalewu, a następnie obsługa pierwszego tankowca" - powiedział cytowany Maciej Klecha, Kierownik Budowy z Grupy NDI.

Jak podano, dostęp do morza zwiększy efektywność zakupową i handlową. Morski terminal odciąży ponadto funkcjonującą na terenie zakładu bocznicę kolejową, gdzie do tej pory odbywa się transport produktów pomiędzy rafinerią, a zewnętrznymi punktami przeładunkowymi. Obecnie produkty przesyłane są za pośrednictwem zewnętrznych portów w Gdańsku i Gdyni.

Generalnym wykonawcą inwestycji jest konsorcjum spółek sopockiej Grupy NDI, która jest liderem oraz Biproraf, BPBM "Projmors" i Dipl. Ing. Scherzer GmbH.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(10)
TOP WYRÓŻNIONE (tylko zalogowani)
Maria P.
wczoraj
To dla nas czy dla Niemców szykowane ?
wojciech p.
wczoraj
sukces Tuska. Ma już Baltic P., gazoport, przekop już nie torpeduje Elbląga), 15 kontraktów na Abramsy, Apache, Patrioty, rakiety GB, Himarsy, Chunmoo, F35, A50, K9, 2, Redzikowo, nawet przygotował projekty na CPK i atomówkę. Tylko zakup Caracali rozwalił mu Macierewicz. AM nie kupił cystern niezbędnych przy nalotach na Moskwę. Będzie za to siedział.
Qwerty
wczoraj
Byś nie podali jaki tonaż mają... bo 125m statek to większy kuter.
POZOSTAŁE WYRÓŻNIONE
gol
wczoraj
szkoda że nie napisano w którym roku ruszyła budowa i kto ją uruchomił. a czy Orlen oddadzą Niemcom to zobaczymy bo najpierw musi zacząć generować straty. zostały trzy lata może się uda
widze czarno
wczoraj
Ale najwazniejsze jesrt to, ze Szczecin idzie w niemieckie lapy!! Chwala tej PO-tedze!!
Zorba
wczoraj
A Port Północny już zaorano, czy może rozstaw torów do niego nie ten?
NAJNOWSZE KOMENTARZE (10)
Marian
14 godz. temu
Wina prezesa Obajtka, że zaczął ta budowę 😂
bbb429
wczoraj
Zamiast roślin i zbóż, rolnicy będą uprawiać "ekologiczne" bio paliwo, a my będziemy płacić krocie za żywność. Przy czym biopaliwo też będzie drożeć, min przez podatki, którę są niezbędne na pokrycie deficytów bezwzglęnych i skorumpowanych polityków!
Qwerty
wczoraj
Byś nie podali jaki tonaż mają... bo 125m statek to większy kuter.
widze czarno
wczoraj
Ale najwazniejsze jesrt to, ze Szczecin idzie w niemieckie lapy!! Chwala tej PO-tedze!!
neverpo
wczoraj
Skonczyc i szybko za 1 Zl.- sprzedac dla Reichu!!