Z badania Cisco wynika, że choć niemal 40 proc. pracowników rozumie powagę problemu i dąży do zapewnienia pełnego bezpieczeństwa swoim urządzeniom, to z drugiej strony niemal jedna piąta respondentów przyznaje, że wykonywanie zadań w sposób bezpieczny jest skomplikowane. Dlaczego? Choćby ze względu na konieczność wpisywania wielu haseł, czy też korzystania ze specjalnych procedur logowania.
Co dziesiąty idzie krok dalej i uważa, że cyberbezpieczeństwo to marnowanie czasu, który mógłby poświęcić na pracę.
Cyberbezpieczeństwo ważne, ale i tak omijamy zabezpieczenia
Jak zwracają uwagę autorzy, to może tłumaczyć, dlaczego połowa badanych pracowników omija firmowe zabezpieczenia przynajmniej raz w tygodniu. W przypadku 17 proc. respondentów systemy bezpieczeństwa są w zasadzie bezużyteczne, gdyż każdego dnia skupiają się na tym, jak je omijać.
Dalsza część artykułu znajduje się pod materiałem wideo
Odpychający dla nich jest przede wszystkim długi czas i mnogość czynności, które trzeba wykonać, by być bezpiecznym. 40 proc. badanych poświęca od 5 do 10 minut na kwestie bezpieczeństwa w sieci każdego dnia. Natomiast niemal co czwarty - nawet 15 minut.
Dlatego też wielu z nas wydaje się, że najprościej będzie ułatwić sobie życie. Jak? Choćby poprzez stosowanie wszędzie tych samych haseł (do czego przyznaje się 10 proc. badanych), czy zapisywanie ich na kartkach papieru umieszczonych blisko sprzętu (aż 28 proc.).
Jak usprawnić kwestię bezpieczeństwa?
Cisco wskazuje, że warto by było wdrożyć w firmach bezhasłowe sposoby uwierzytelniania, z których dziś korzysta około 13 proc. badanych. Co prawda mało kto zgodzi się na system rozpoznawania twarzy (byłby on komfortowy wyłącznie dla 36 proc. osób), ale już przychylniej patrzymy na technologie wykorzystujące odcisk palca (popiera to rozwiązanie 61 proc. respondentów).
Nie wolno nam zapominać, że u podstaw elastyczności pracy leży utrzymanie bezpieczeństwa danych i systemów. Pracownicy zdalni muszą być świadomi swojej odpowiedzialności za przestrzeganie dobrych praktyk cyberbezpieczeństwa niezależnie od tego, gdzie się znajdują – mówi Przemysła Kania, dyrektor generalny Cisco w Polsce.