– Wymóg rejestracji książeczek mieszkaniowych założonych przed 24 października 1990 r. obowiązuje od 2021 r. – podkreśla ekspert GetHome.pl Marek Wielgo. Ma to pomóc ustalić państwu, czy rzeczywiście w rękach obywateli jest jeszcze milion takich książeczek z prawem do premii gwarancyjnej. A ta wynosi obecnie od kilku do nawet kilkudziesięciu złotych.
Książeczkę mieszkaniową trzeba zarejestrować
Właściciele książek mieszkaniowych powinni je zarejestrować w PKO Banku Polskim. Jednak, jak na razie, tylko 1 proc. posiadaczy "reliktu PRL" dochowało tego obowiązku – ustalił portal GetHome.pl. Ok. 10 tys. właścicieli nie zasypiało gruszek w popiele i już dopełnili wszelkich formalności z tym związanych.
Jak podpowiadają eksperci, warto to zrobić do końca 2022 r. Dlaczego? Ponieważ od 1 stycznia 2023 r. zmienia się prawo i w życie wejdzie przepis, który wydłuży okres wypłaty premii gwarancyjnej. Zgodnie z nim pieniądze otrzymamy dopiero w roku następującym po rejestracji.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Jeżeli zatem zarejestrujemy książeczkę mieszkaniową w 2022 r., to pieniądze możemy jeszcze otrzymać w tym roku. Jeżeli natomiast zrobimy to w 2023 r., to na wypłatę premii gwarancyjnej poczekamy do 2024 r. Eksperci z GetHome.pl przestrzegają, że to może być przykra niespodzianka np. dla remontujących mieszkania, którzy liczą na zastrzyk gotówki z premii gwarancyjnej na ten cel.
A co, jeżeli książeczka jest zniszczona lub się zgubiła?
Jednak nie można wykluczyć też opcji, że część książeczek mieszkaniowych uległa zniszczeniu. Trudno też oczekiwać od wszystkich, by po 40 lub więcej latach od ostatniej wpłaty na mieszkaniowy rachunek, pamiętali, gdzie trzymają ten dokument. Potwierdza to zresztą fakt, że z każdym rokiem maleje liczba likwidowanych książeczek.
Jednak i na taką ewentualność przygotowali się prawodawcy – właściciel może uzyskać duplikat posiadanej przez siebie książeczki mieszkaniowej.
Na szczęście można uzyskać duplikat zniszczonej lub zagubionej książeczki mieszkaniowej. Osoba, do której ona należy, powinna zgłosić ten fakt w PKO BP. Bank wystawi nową książeczkę po umorzeniu starej, za co pobierze opłatę w wysokości 30 zł – wyjaśnia Marek Wielgo z GetHome.pl.
Czym jest książeczka mieszkaniowa?
Dzięki książeczce mieszkaniowej Polacy w czasach PRL-u oszczędzali na spółdzielcze mieszkanie lokatorskie lub własnościowe. Na mieszkanie komercyjne bowiem nieliczni mogli sobie pozwolić.
Jak przypomina GetHome.pl, z czasem system oszczędzania zamienił się w piramidę finansową, a ta runęła wraz z upadkiem ustroju komunistycznego w 1989 r. Ponadto na skutek hiperinflacji, która w 1990 r. przekroczyła poziom 1000 proc., a potem denominacji, oszczędności z lat 70. i 80. utraciły realną wartość. Na otarcie łez dziś państwo wypłaca im premię gwarancyjną.