Były prezes Orlenu, a obecnie kandydat PiS do Parlamentu Europejskiego skomentował na platformie X wyznaczony przez Komisję Europejską cel redukcji emisji w transporcie. "I znów przykład zderzenia absurdu i klimatycznej ideologii unijnych biurokratów z rzeczywistością i ekonomią" - zaczął Obajtek.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
By osiągnąć wyznaczony przez Komisję Europejską cel redukcji emisji w transporcie o 55 proc. do 2030 roku, CODZIENNIE od dziś do 2030 roku w UE powinny powstawać 3142 nowe ładowarki do samochodów elektrycznych. To 22 tysiące ładowarek tygodniowo, 1 144 000 (ponad milion sto tysięcy) rocznie. Dla porównania w ubiegłym roku w całej UE przybyło zaledwie 150 tysięcy takich puntów - blisko 8 razy mniej. Jak to zrobić? Skąd i jak dostarczyć wystarczającą ilość materiałów, surowców, podzespołów? Skąd wziąć osiem razy więcej wykonawców? Czy jest wreszcie wystarczająco dużo elektrycznych samochodów do ładowania? To już niekoniecznie kogokolwiek interesuje. Macie budować! - napisał Obajtek.
"Jedno co wiadomo, to kto za to szaleństwo zapłaci - obywatele unijni zapłacą, z własnych kieszeni. Nowy Parlament Europejski ma szansę te pseudoklimatyczne radykalne pomysły zatrzymać - o tym są te wybory" - zakończył swój wpis były prezes Orlenu. Obajtek zamieścił także link do artykułu euractiv.com, na który się powołał.
Redukcja emisji CO2
W kwietniu 2023 roku Parlament Europejski przyjął kluczowe dyrektywy i rozporządzenia z pakietu Fit for 55. Pakiet ten ma na celu ograniczyć emisję gazów cieplarnianych o co najmniej 55 proc. do 2030 r. (w porównaniu z 1990 r.) i przybliżyć państwa UE do neutralności klimatycznej do 2050 r. W głosowaniu przyjęta została m.in. reforma unijnego systemu handlu uprawnieniami do emisji (EU ETS) i nowy graniczny mechanizm węglowy (CBAM). Powołany został również Społeczny Fundusz Klimatyczny (SCF).
Zmiany systemu handlu emisjami przewidują, że sektory już objęte ETS mają do 2030 r. obniżyć poziom emisji gazów cieplarnianych o 62 proc. w porównaniu z poziomem w 2005 r. Reforma zakłada też stopniowe wycofywanie bezpłatnych uprawnień do emisji w latach 2026-2034.
Powstanie też odrębny system ETS II dla paliw, które wykorzystuje się w transporcie drogowym i do ogrzewania budynków. W ramach systemu Unia wprowadzi opłaty od emisji gazów cieplarnianych z tych sektorów w 2027 r. (lub w 2028 r., jeżeli ceny energii będą wyjątkowo wysokie).
Daniel Obajtek kandydatem
Daniel Obajtek został liderem listy Prawa i Sprawiedliwości na Podkarpaciu w wyborach do Parlamentu Europejskiego.
"Wybory te są ostatnią szansą na obronę należnego Polsce znaczenia w Europie. Na to, by powiedzieć "dość" zmianom, które są niekorzystne dla naszego kraju. Chcę wykorzystać moje wieloletnie doświadczenie i zająć się sprawami bezpieczeństwa energetycznego oraz sprawiedliwej transformacji. Chcę także, by w Parlamencie Europejskim Podkarpacie miało silnego ambasadora, który dotrzymuje złożonych obietnic" - tak swój start na platformie X skomentował Daniel Obajtek.