Nowy most to konstrukcja stalowa, ważąca 650 ton. Jest to najdłuższy z trzech mostów obrotowych, zaprojektowanych w ramach budowy drogi wodnej. W kwietniu przeprawa przeszła próby obciążeniowe, uzyskała niezbędne zgody i została dopuszczona do użytkowania.
Obrotowy most gotowy
- W zeszłym roku oddaliśmy do użytkowania kanał żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną. Dalsze prace mające na celu połączenie przekopanej Mierzei z elbląskim portem postępują. Teraz dla ruchu samochodowego został otwarty obrotowy most w Nowakowie. W ramach trzeciego etapu prac pogłębiamy tor wodny na Zalewie Wiślanym, wystawiliśmy również nowe oznakowanie nawigacyjne - powiedział wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Ministerstwo Infrastruktury informuje, że ponad 100-metrowy nowy most obrotowy w Nowakowie nad rzeką Elbląg usprawni żeglugę, ale również w znaczący sposób wpłynie na poprawę komunikacji kołowej. Oddanie do użytkowania nowego obiektu mostowego wraz z towarzyszącą infrastrukturą drogową pozwala na przystąpienie do kolejnego etapu, jakim jest rozbiórka istniejącej przeprawy stanowiącej przeszkodę nawigacyjną.
Nowy most obraca wokół pionowej osi, czyli jest odwodzony, a nie zwodzony. Ułatwia komunikację z Wyspą Nowakowską. Most będzie otwierany dla jednostek komercyjnych na polecenie kapitanatu, przeprawa dla jednostek do 5 m wysokości odbywać się będzie na bieżąco.
Inwestycje na rzecz Elbląg
Budowa mostu była jednym z elementów drugiego etapu budowy drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską. W ramach tego kontraktu, na rzece Elbląg wykonywana jest obudowa brzegów na odcinku o długości około 10,4 km i roboty czerpalne na odcinku 3,8 km.
Brzegi wzdłuż rzeki Elbląg są obudowywane konstrukcją hydrotechniczną na odcinkach, na których przebudowywane są wały. Umocnienie brzegów jest realizowane w formie ścianki szczelnej, zwieńczonej żelbetowym oczepem. Ponadto, w celu ułatwienia dostępu do rzeki, budowane są dwie przystanie niskie wraz ze slipem do wodowania jednostek. Zakończona we wrześniu 2022 roku na Mierzei Wiślanej pierwsza część budowy drogi wodnej, łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską, tak jak i jej etap drugi, to nie koniec całej inwestycji. W ramach trzeciego etapu zakończono już pogłębianie toru wodnego na Zalewie Wiślanym na długości 8200 m oraz wystawiono nowe oznakowanie nawigacyjne - informuje Ministerstwo Infrastruktury.