Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
Jacek Losik
Jacek Losik
|
aktualizacja

Od przekopu Mierzei Wiślanej do Elbląga. Poznaliśmy oferty w pierwszym kluczowym przetargu

20
Podziel się:

W poniedziałek poznaliśmy oferty w przetargu na przygotowanie projektu dla pogłębienia ostatniego odcinka rzeki Elbląg tuż przed portem elbląskim. To część inwestycji rozpoczętej przez Przekop Mierzei Wiślanej, o który trwał spór między samorządem a rządem PiS.

Od przekopu Mierzei Wiślanej do Elbląga. Poznaliśmy oferty w pierwszym kluczowym przetargu
Przekop Mierzei Wiślanej tuż przed otwarciem (NDI, Besix, NDI, Besix)

Przetarg dotyczy przygotowania dokumentacji projektowej dla budowy dwóch odcinków toru wodnego o szerokości 36 metrów, a także dla stworzenia obrotnicy o średnicy 160 metrów na rozwidleniu rzeki Elbląg i Kanału Jagiellońskiego. Bez tego etapu nie może dojść do samej budowy.

Budżet inwestycji opiewa na blisko 794,6 tys. zł. Do przetargu zgłosiły się trzy firmy, ale w kosztorysie zmieściła się jedna- Mosty Gdańsk, które zaoferowały wykonanie zadania za 497,4 tys. zł. Kolejne dwie oferty złożyły spółki: Wuprohyd z Gdyni - ok. 1,085 mln zł, a także Projmors biuro projektów budownictwa morskiego z Gdańska - ok. 1,53 mln zł.

Wybór wykonawcy w 60 proc. będzie zależał od wysokości oferty. Ponadto zdecyduje doświadczenie (co najmniej) dwóch projektantów, których firma musiała zgłosić, aby móc być branym pod uwagę przy wyborze najkorzystniejszej oferty.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Trafili na żyłę złota! 70 mln zł rocznie na publikacji ogłoszeń! - Piotr Nowosielski w Biznes Klasie

Na wykonanie projektu zwycięzca postępowania będzie miał 11 miesięcy od momentu podpisania umowy. Tym samym najwcześniej w 2026 r. możemy się spodziewać przetargu na roboty fizyczne. Ponadto projektant ma pełnić nadzór autorski nad budową przez 15 miesięcy od jej startu.

Tym samym, jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, ogromna inwestycja w woj. warmińsko-mazurskim zakończy się na początku 2028 r., chyba że wszyscy wykonawcy skończą pracę przed czasem, a też wszystkie przetargi zostaną rozstrzygnięte bez odwołań.

Spór o dokończenie przekopu Mierzei Wiślanej

Inwestycja dotyczy pogłębienia i poszerzenia mniej więcej ostatniego 1 km toru wodnego na rzece Elbląg do elbląskiego portu morskiego. Tym samym zyska on zdecydowanie lepsze połączenie z Zatoką Gdańską przez wykonany za rządu PiS przekop Mierzei Wiślanej. Będą mogły do niego po prostu wpływać zdecydowanie większe jednostki niż obecnie.

Pogłębienie toru kończy gigantyczną inwestycję, której celem było uniezależnienie się od Rosji w kwestii dostępu do Bałtyku od strony Zalewu Wiślanego. Aby jednak miała sens gospodarczy, musi mieć w rejonie Zalewu punkt przeładunkowy dla jednostek morskich i lądowych. Ma nim docelowo być Elbląg, ale do tego jest potrzebny jego rozwój, do czego z kolei niezbędne jest, aby mogło do elbląskiego portu wpływać coś większego niż barka.

Obecna sytuacja to wynik sporu między rządem PiS a samorządem. Dotyczył tego, kto ma sfinansować pogłębienie toru na należącej (jak podkreślał samorząd) do Skarbu Państwa rzece, ale (jak wskazywali rządzący) płynącej już na terenie miasta.

Rząd twierdził, że koszty inwestycji są po stronie miasta, ale proponował, iż ją sfinansuje. Nie za darmo. Ceną było de facto przejęcie kontroli nad portem, który częściowo należy do samorządu. Argumentował, że to dlatego, iż port stanie się jednym ze strategicznych dla państwa.

Miasto natomiast twierdziło odwrotnie, że to Skarb Państwa powinien inwestycję sfinansować. Ostatecznie spór zakończyło się wraz ze zmianą w parlamencie wskutek wyborów parlamentarnych w 2023 r. Inwestycja zostania sfinansowana z budżetu państwowego za pośrednictwem Urzędu Morskiego w Gdyni.

Kto teraz korzysta z przekopu? Według danych podanych pod koniec roku, od stycznia do grudnia 2024 r. przez kanał na Mierzei przepłynęło tylko 31 statków towarowych i 32 jednostki rybackie. Wciąż najczęściej korzystającymi z kanału są jednostki rekreacyjne - tą drogą przepłynęło ich 1466.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(20)
TOP WYRÓŻNIONE (tylko zalogowani)
kieszeniezrąk
15 godz. temu
łooo, to już kanau jest cacy i KOleżKOm bedziemy budować dsalej!!!
dobre..
23 godz. temu
497 tys. zł za tak poważne zadanie? Prezydentowi Warszawy nie starczyłoby to na wybudowanie ogrodowego WC !
POZOSTAŁE WYRÓŻNIONE
do wszystkich
23 godz. temu
przeciwników przekopu, tych z Jagodna i farm troli spod Leningradu - ruch drobnicy w dużych portach to koszmar dla dużych jednostek i obsługi portu, muszą byc małe lokalne porty.
www
21 godz. temu
gdyby pis rządził to PO/PSL w opozycji by torpedował inwestycję na wszystkich etapach realizacji. teraz chcą zawłaszczyć realizację projektu. oczywiście tylko determinacja wysiłku KO daje gwarancje sukcesu. można się porzygać.
kesut
20 godz. temu
Czyli przez ponad rok POwcom udało się otworzyć koperty z ofertami? Przeproście i Oddalcie się prędziutko w kierunku drzwi.
NAJNOWSZE KOMENTARZE (20)
KrakusA
10 godz. temu
Inwestycja fizycznie rozpocznie się w 2026 r plus...10 lat podobnie jak PO * budowało* elektrownie atomową przez 7 lat .I co ! Nico !!!
ja obywatelka
10 godz. temu
Przekop Mierzeji Wiślanej to zasługa Koalicji Obywatelskiej i ówczesnego premiera Donalda Tuska.
Piotr emeryt ...
15 godz. temu
Trochę mam doświadczenia w przetargach. Proporcja 3:1 w cenie jest trochę niepokojąca. Oferta na poziomie 60% przewidywanej co najmniej podejrzana.
kieszeniezrąk
15 godz. temu
łooo, to już kanau jest cacy i KOleżKOm bedziemy budować dsalej!!!
kesut
19 godz. temu
"oferty w przetargu na przygotowanie projektu dla pogłębienia ostatniego odcinka rzeki Elbląg tuż przed portem elbląskim". Nie wierzę!! Przetarg na przygotowanie projektu??? Mowę odbiera! Przetarg na pogłębienie to za dwa, trzy, cztery lata?? Przecież macie swojego POwskiego prezydenta, macie swój POwski rząd... I co? Nic nie potraficie przygotować przez ponad rok?