Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. Jacek Losik
|
aktualizacja

Trwa spór o Elbląg. Bez tego przekop Mierzei Wiślanej nie ma sensu

401
Podziel się:

Od otwarcia przeprawy przez Mierzeję Wiślaną minęło siedem miesięcy, a wciąż nie widać końca negocjacji ws. przejęcia przez państwo portu w Elblągu. Prezydent miasta w rozmowie z money.pl ocenił ofertę rządu jako "nieuczciwą". Wkrótce jednak sprawa może się wyjaśnić.

Trwa spór o Elbląg. Bez tego przekop Mierzei Wiślanej nie ma sensu
Rząd proponuje dokapitalizowanie komunalnego portu w Elblągu za cenę większościowych udziałów (East News, Stanislaw Bielski/REPORTER)

We wtorek w Porcie Morskim Nowy Świat na Mierzei Wiślanej prezydent Andrzej Duda oraz minister obrony narodowej Mariusz Błaszczak obserwowali działania żołnierzy 16. Dywizji Zmechanizowanej w ramach ćwiczenia taktycznego Zalew-23. - Rejon Mierzei Wiślanej ma strategiczne znaczenie dla obrony granic i terytorium Polski - powiedział prezydent.

Przekop Mierzei Wiślanej, który otwarto 17 września 2022 r., to tylko pierwszy z kilku etapów gigainwestycji, kosztującej ponad 2 mld 127 mln zł. Siedem miesięcy temu Polska zyskała połączenie Zatoki Gdańskiej z Zalewem Wiślanym poza kontrolą Rosji. Cel jest jednak o wiele bardziej ambitny i wiąże się z Elblągiem.

Na ten moment przez przekop na Zalew mogą wpływać stosunkowo niewielkie jednostki. By to zmienić, należy pogłębić tory wodne, w tym na rzece prowadzącej do elbląskiego portu. Dzięki temu wpłyną tam jednostki, które mogą zabrać nawet 5 tys. ton. Obecnie zawijają barki, których ładunki nie przekraczają tysiąca ton.

Problem polega jednak na tym, że pogłębiarka zatrzyma się na rzece Elbląg ok. 900 m od należącego do miasta portu. Rząd proponuje samorządowi, że kwotą do 100 mln zł dofinansuje komunalną spółkę portową, dokończy prace, ale za cenę przejęcia nad nią kontroli.

Sprawa rozbija się o to, że obie strony twierdzą, iż to nie w ich kompetencjach leży pogłębienie toru. Samorząd zamówił niezależną opinię od Centrum Ekspertyz i Analiz Prawnych, którą sporządził dr hab. Robert Suwaj, prof. Politechniki Warszawskiej. Ona także jest interpretowana przez obie stron na swój sposób, o czym przekonaliśmy się w ubiegłym tygodniu podczas sejmowej komisji gospodarki wodnej.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Nowy konkurs dla startupów na Game Industry Conference

Prezydent Elbląga: rząd chce przejąć port miejski za darmo

Z odpowiedzi, które prezydent Elbląga udzielił money.pl po komisji, wynika, że do zgody ws. portu bardzo daleka droga. Mimo tego, że pół roku temu zarówno samorząd, jak i rząd, deklarowali chęć współpracy. Wręcz cieszyli się na tę możliwość. Co się zmieniło?

- Deklarowałem chęć współpracy ws. dofinansowania i rozwoju portu w Elblągu. Propozycja rządu - dokapitalizowania spółki kwotą "do" 100 mln zł, więc ostatecznie nie wiemy jaką - w zamian za pakiet większościowy jest nieuczciwa. Pieniądze te nie mają być przeznaczone na rozwój portu, a na pogłębienie toru wodnego, które to zadanie i tak leży w kompetencji rządu - odpowiada money.pl Witold Wróblewski.

I pyta:

Mamy więc oddać nasz port, w który jako samorząd zainwestowaliśmy do tej pory 100 mln zł za darmo? To tak, jakbym jako prezydent w zamian za naprawę drogi, która należy do miasta, a prowadzi do dużej firmy, zażądał od jej właściciela 51 proc. udziałów w firmie. Czy to uczciwe?

Prezydent dodaje, że w grudniu miasto otrzymał list intencyjny ws. dokapitalizowania spółki miejskiej przez rząd. W tym samym miesiącu Wróblewski przesłał swoje uwagi, ale - jak twierdzi - do dzisiaj nie otrzymał żadnej odpowiedzi.

Rząd apeluje o negocjacje ws. elbląskiego portu

Wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk zapewnia, że jesienią zakończą się prace na budowie drogi wodnej z Zatoki Gdańskiej przez Zalew Wiślany do Elbląga. Oraz - co ciekawe w kontekście informacji od Wróblewskiego - zaapelował o "rozpoczęcie negocjacji, bo obecna sytuacja do niczego nie prowadzi".

Rząd utrzymuje, że proponuje 100 mln zł tylko na sam start, a państwo dalej będzie inwestować w Elblągu. Tym bardziej że planuje stworzyć tam czwarty, po Szczecinie, Świnoujściu i Trójmieście, strategiczny port dla polskiej gospodarki. Ale oczywiście taki obiekt, musiałby być pod jurysdykcją Skarbu Państwa.

- Gdybym miał na stole ofertę w postaci 100 mln zł dokapitalizowania portu w Elblągu i kolejnych 100 mln na inne inwestycje, jak obrotnica, odnowienie i budowa nabrzeży, to bym chętnie po nie sięgnął - komentuje postawę władz miasta wiceminister infrastruktury Grzegorz Witkowski.

Wiceszef resortu podczas sejmowej komisji dodał, że inwestycja przyczyni się do zwiększenia przeładunków w porcie w Elblągu. Jak mówił, w ostatnim czasie przeładunki wynosiły tam od 80 do 100 tys. ton rocznie, podczas gdy w ubiegłym roku wszystkie polskie porty o znaczeniu narodowym przeładowały 133 mln ton.

Propozycja Elbląga w sporze o port miejski

Strona rządowa dziwi się Elblągowi. Money.pl natomiast dowiedział się, z jaką ofertą do stołu negocjacyjnego zasiadły samorządowe władze. Jak można się domyślić, była ona zgoła inna od tej złożonej przez państwo.

- Na początku rozmów przedstawiłem rządowi propozycję wsparcia samorządu kwotą 400 mln zł na inwestycje służące rozwojowi portu morskiego. Dotyczyły m.in. budowy drugiego mostu na rzece Elbląg czy uzbrojenia kolejnych terenów Modrzewiny dla inwestorów, którzy chcą budować swoje firmy w Elblągu z uwagi na bezpośredni dostęp do morza. Na te propozycje rząd nie dał odpowiedzi i chce praktycznie za darmo przejąć port - zdradza money.pl Wróblewski.

Prezydent miasta zwraca również uwagę na wyjątkowe traktowanie Elbląga przez polski rząd. - Żaden inny samorząd nie musi przeznaczać swoich pieniędzy na pogłębienie toru wodnego należącego do Skarbu Państwa. Dotyczy to np. gminy Elbląg, Tolkmicka, powiatu elbląskiego, na terenie których pogłębiany jest tor wodny - wymienia Wróblewski.

Nawiązuje też do wspomnianych przez rząd strategicznych portów. - Taka sama sytuacja jest również w Szczecinie czy Świnoujściu, gdzie prezydenci również nie muszą na pogłębienie toru wodnego przeznaczać środków z budżetu miasta. Dlaczego w Elblągu jest inaczej? - pyta prezydent miasta.

Mierzeja Wiślana już dawno przekopana. Co dalej z portem w Elblągu?

Obie strony coraz śmielej oskarżają się o polityczne zabarwienie sporu.

Kolejnej jego odsłony możemy spodziewać się pod koniec maja. Wtedy zostaną podane opinii publicznej wyniki konsultacji, które ws. przyszłości portu miejskiego organizuje samorząd. Zaczną się na początku przyszłego tygodnia i mają wskazać miastu, co ma zrobić w tej sytuacji.

- Badanie opinii mieszkańców przeprowadzone zostanie na dwa sposoby. Pierwszy poprzez ankiety w formie papierowej i elektronicznej, które elblążanie będą mogli wypełniać w dniach od 24 kwietnia do 7 maja. Drugi sposób to telefoniczny sondaż przeprowadzony przez niezależny ośrodek badawczy. Wyniki badania podane zostaną do publicznej wiadomości 30 maja - informuje Wróblewski.

Rzecz jasna w informacji do mieszkańców o zbliżających się konsultacjach przedstawia swój punkt widzenia. "Chcemy portu naszego – komunalnego, a nie rządowego" - czytamy na stronie urzędu. - Trudno wierzyć w rzetelność tych badań - powiedział już wiceminister aktywów państwowych Andrzej Śliwka.

Jacek Losik, dziennikarz money.pl

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(401)
WYRÓŻNIONE
Pan Prezes
2 lata temu
Jak nie ma sensu , to zakopujemy tego przekopa ! Zrobimy następnego przekopa . Z Warszawy do lotniska w Radomiu .
Mirek
2 lata temu
większość miast położonych nad Wisłą posiada porty rzeczne. a jeszcze w latach osiemdziesiątych transport barkami był powszechny i masowy. obecnie zamulone koryta rzek i zdewastowane śluzy nie pozwalają na korzystanie z tego środka transportu. co da jeden statek miesięcznie przywożący 5 tyś ton towarów do Elbląga, gdy dwadzieścia, trzydzieści barek mogło by transportować towary przez Wisłę i Nogat do tego miasta. mój wujek pływał na barkach z Gliwic niekiedy aż do Szczecina i pływało wszystko. i tanio.
Bosman
2 lata temu
Czy te bękarty po Komunie zrobiły coś porządnie?,nic !!! oni tylko kasę umieją porządnie doić z budżetu państwa..Brali się za przekop to nikogo nie pytali i nie chcieli słuchać mądrych ludzi tylko swoich pociotków co na tym kasę zrobili i będą robić dalej ,bo im Kaczyści oddadzą w dzierżawę albo sprzedadzą za psi grosz tereny wokół przekopu jak udziały w lotosie Arabom i będą stawiać hotele mariny i inne biznesy.
NAJNOWSZE KOMENTARZE (401)
Archie
rok temu
A tym nie powinien się czasem zająć Prezydent???? Zresztą sprawą swojego miasta? Lekka kompromitacja
AntoniS
2 lata temu
Bezczelna zagrywka neokomunistów w Elblągu. Namawianie do sprzeciwu w sprawie "przejęcia" kontroli portu polskiego miasta prze polski rząd przypomina czasy propagandy wyborczej NSDAP w Gdańsku. Ankieta namawia do głosowania za Portem Miejskim, którego praktycznie nie ma bo rządzące tu ugrupowania politycznie opozycyjne dominują od lat i zwalczały tę inwestycję na złość rządowi - taka misja PO. Budowa portu na miarę potrzeb, z obrotnicą jest poza zasięgiem finansowym Elbląga. Jeśli Elblążanie okażą się głupcami, to będziemy tylko atrakcją turystyczną, jako skansen :-(
Góral
2 lata temu
PiS che wykazać nieudolność władz Elbląga za wszelką cenę, łącznie z szantażem finansowym. Psim obowiązkiem władz państwa jest pogłębić tor wodny, tak jak to robi w innych rejonach przyportowych. Nienażarty PiS.
zbynio
2 lata temu
kłótnia o stołki rozwali iwestycje za grubą kase . ŻENADA .Ale to warmia i mazury gdzie buduje sie większe buble t.j ZIMNE TERMY w lidzbarku warminskim
zbynio
2 lata temu
kłótnia o stołki rozwali iwestycje za grubą kase . ŻENADA .Ale to warmia i mazury gdzie buduje sie większe buble t.j ZIMNE TERMY w lidzbarku warminskim
...
Następna strona