Projekt zakłada, że jednostki samorządu terytorialnego będą mogły ubiegać się o dofinansowanie pokrywające całkowite koszty realizacji zadania, z limitem do 100 mln zł. Nowa kategoria zadań, tzw. zadania powodziowe, obejmie budowę, przebudowę i remont dróg wojewódzkich, powiatowych oraz gminnych zniszczonych lub uszkodzonych przez powódź, lub osunięcia ziemi we wrześniu 2024 r.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Nie będą potrzebne decyzje środowiskowe
Z uwagi na to, że szkody objęły także drogi krajowe, w projekcie przewidziano dodatkowe fundusze dla Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) na prace remontowe, utrzymaniowe oraz odbudowę dróg i mostów.
Aby przyspieszyć odbudowę, odbudowywane drogi nie będą wymagały decyzji środowiskowych. Dofinansowanie na te zadania będzie oparte na liście dróg zniszczonych lub uszkodzonych, sporządzonej przez właściwego wojewodę. Odbudowa będzie dotyczyła gmin objętych stanem klęski żywiołowej.
Nabór wniosków o dofinansowanie będzie prowadzony przez Ministerstwo Infrastruktury, oddzielnie dla remontów i oddzielnie dla budowy lub przebudowy dróg. Zadania związane z remontami dróg będą realizowane w latach 2024-2026, a te dotyczące budowy lub przebudowy – do 2030 roku.
W projekcie zaznaczono, że minister może wprowadzić maksymalny limit dofinansowania dla poszczególnych jednostek samorządowych, na przykład 100 mln zł na jednostkę, aby zapewnić równomierny podział środków. Lista wniosków o dofinansowanie będzie publikowana na stronie BIP Ministerstwa Infrastruktury.