Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
MWL
|
aktualizacja

Sejm przeciwko odrzuceniu ustawy ws. CPK

Podziel się:

Sejm przegłosował ustawę o usprawnieniu procesu inwestycyjnego CPK. Wcześniej odrzucił ją Senat. Ustawa zakłada m.in. przejęcie Przedsiębiorstwa Państwowego "Porty Lotnicze" przez spółkę celową budującą Centralny Port Komunikacyjny. Przepisy określają też zasady rekompensat dla właścicieli nieruchomości, które mają być przeznaczone pod lotnisko i linie kolejowe.

Sejm przeciwko odrzuceniu ustawy ws. CPK
Ustawa o usprawnieniu procesu inwestycyjnego CPK rozszerza m.in. katalog zadań pełnomocnika rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego (na zdj. Marcin Horała) (GETTY, NurPhoto)

Odrzucenie ustawy o usprawnieniu procesu inwestycyjnego CPK rekomendowały senackie komisje: gospodarki narodowej i innowacyjności oraz infrastruktury. Podczas piątkowego posiedzenia Sejmu za odrzuceniem uchwały Senatu o odrzuceniu projektu ustawy głosowało 233 za, 214 przeciw, nikt się nie wstrzymał.

Ustawa przewiduje konsolidację Przedsiębiorstwa Państwowego "Porty Lotnicze" (PPL) przez wniesienie akcji należących do Skarbu Państwa do Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK). Wcześniej - w ciągu sześciu miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy - nastąpi przekształcenie PPL w jednoosobową spółkę akcyjną Skarbu Państwa. Ostatnim etapem będzie objęcie akcji nowo powstałej spółki Polskie Porty Lotnicze przez CPK.

Skutkiem tych zmian będzie utworzenie grupy kapitałowej CPK, skupiającej największe aktywa i procesy inwestycyjne w zakresie infrastruktury lotniskowej. Grupa będzie odpowiedzialna za pozyskiwanie finansowania dla zadań inwestycyjnych CPK, koordynację realizacji inwestycji i integrację zasobów państwa wokół programu Centralnego Portu Komunikacyjnego.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Kiedy powstanie CPK? Horała odpowiada na niewygodne pytania

Senat chciał odrzucenia ustawy o CPK

Zdaniem Senatu ustawa m.in. pogłębia zastrzeżenia natury konstytucyjnej dotyczące obowiązującego statusu prawno-ustrojowego pełnomocnika rządu do spraw Centralnego Portu Komunikacyjnego. Funkcję tę pełni Marcin Horała, do niedawna w randze ministra infrastruktury, od lipca przeszedł do Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej.

Ponadto ustawa poszerza katalog zadań Pełnomocnika Rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego o zapewnienie optymalnych warunków rozwoju społeczno-gospodarczego oraz przestrzennego regionu CPK. w kontekście m.in. Airport City oraz nowych obszarów mieszkaniowych i gospodarczych.

Według Senatu dodane ustawą zadania i kompetencje pełnomocnika "daleko wykraczają poza przypisaną mu ustawowo rangę, statuując go jako sui generis 'superministra' z licznymi uprawnieniami o charakterze władczym".

Zmiany mają usprawnić też proces inwestycyjno-budowlany w zakresie tzw. inwestycji towarzyszących - np. linii kolejowych, czyli tzw. szprych CPK.

Wywłaszczanie z gruntów pod budowę CPK

Ustawa przewiduje także rozwiązania dla mieszkańców w związku ze zbywaniem nieruchomości na szerokim obszarze przyszłej lokalizacji CPK przed formalnym ustaleniem tej lokalizacji w drodze decyzji administracyjnej, czyli przed wywłaszczeniem. W ramach Programu Dobrowolnych Nabyć (PDN) spółka CPK może podwyższyć cenę nabycia, powiększając wartość rynkową nieruchomości - o 20 proc. w przypadku gruntu i 40 proc. w odniesieniu do budynku mieszkalnego albo dla lokalu stanowiącego odrębny przedmiot własności.

Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach tego projektu w odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3 tys. ha zostanie wybudowany Port Lotniczy Solidarność, który w pierwszym etapie będzie w stanie obsługiwać 40 mln pasażerów rocznie. W skład CPK wejdą też inwestycje kolejowe: węzeł w bezpośredniej bliskości portu lotniczego i połączenia na terenie kraju, które umożliwią przejazd między Warszawą a największymi polskimi miastami w czasie nie dłuższym niż 2,5 godz.

CPK ma zostać wybudowany do 2027 r. wraz z realizacją niezbędnych połączeń z komponentami sieci kolejowej i drogowej.

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl