Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. Jacek Losik
|
aktualizacja

Opóźniony tunel pod Świną bliski otwarcia. Nowe zdjęcia pokazują postęp prac

100
Podziel się:

Wykonawca tunelu pod Świną deklaruje, że ukończył 90 proc. zaplanowanych prac. Nowa infrastruktura w Świnoujściu za ponad 900 mln zł jest bliska finału. Dowodzą tego ostatnie zdjęcia i filmy z inwestycji. Która - dodajmy jednak - powinna zakończyć się pół roku temu.

Opóźniony tunel pod Świną bliski otwarcia. Nowe zdjęcia pokazują postęp prac
Układanie nawierzchni asfaltowej w tunelu pod Świną (UM Świnoujście, UM Świnoujście)

Tunel w Świnoujściu połączy wyspy Wolin i Uznam. Inwestycja, której wykonawcą jest konsorcjum firm PORR S.A. i Gülermak, pochłonie 912 mln zł, z czego większość (775 mln zł) stanowi unijne dofinansowanie.

Zgodnie z pierwotnym planem roboty powinny się zakończyć w połowie września 2022 r. Wykonawca w 2021 r. zawnioskował jednak o wydłużenie czasu o dodatkowe trzy miesiące. Jak argumentował, bo o tyle przesunęła się dostawa maszyny drążącej przez pandemię koronawirusa.

Również terminu z końca 2022 r. nie udało się dotrzymać. Kwestia opóźnień jeszcze jest rozpatrywana. Dobra wiadomość jest taka, że prace w końcu są blisko finału. Turyści i okoliczni mieszkańcy mają na co czekać - przekonuje świnoujski magistrat.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Greenpact - rozmowa z Filipem Bittnerem

Tunel w Świdnicy - kiedy otwarcie?

Kilka tygodni temu Urząd Miasta Świnoujście przekazał, że wykonawca ukończył ponad 90 proc. zaplanowanych robót. Otwarcie infrastruktury planowane jest na maj. Magistrat podał w połowie miesiąca, że prace w tunelu koncentrują się na układaniu nawierzchni asfaltowej. Pierwsze warstwy jezdni są gotowe.

Prace drogowe to jednak nie wszystko, czym zajmują się teraz robotnicy. Wykonawca sprawdza również szczelność kanalizacji deszczowej i pracuje przy zabezpieczeniach przeciwpożarowych instalacji. Montowane są hydranty i elementy wentylacji.

Kontynuowane są również roboty na zewnątrz tunelu, związane z porządkowaniem oraz zagospodarowaniem terenu.

"Dokończone zostaną roboty ziemne, między innymi ułożenie warstwy kruszywa na poszczególnych odcinkach ścieżek rowerowych pod warstwy bitumiczne (asfaltowe). Rozpocznie się nasadzenia roślinności, profilowanie terenów zielonych, skarp i poboczy" - informował niedawno magistrat Świnoujścia.

Wielka feta w roku wyborczym?

Podsumowując - zasadnicze prace związane z konstrukcją są za wykonawcą. Pozostały mu ostatnie szlify przed - jak można się spodziewać w roku wyborczym - hucznym otwarciem.

Inwestorem jest miasto Świnoujście, ale de facto prace prowadzi inwestor zastępczy, czyli podległa resortowi infrastruktury Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Może się spodziewać na miejscu przedstawicieli władz państwowych, jak było m.in. przy udostępnieniu do użytku tunelu na zakopiance.

Z wielką pompą politycy w ostatnich miesiącach chwalą się niemal każdym etapem inwestycji infrastrukturalnych, w tym drogowych i kolejowych. Trudno się spodziewać, że będzie inaczej i tym razem, po pięciu latach od podpisania umowy z wykonawcą.

Co da tunel w Świnoujściu?

Tunel pod Świną, jak wspomnieliśmy, ma znacząco poprawić komunikacje między wyspami Wolin i Uznam. Odczują to - jak zapewnia inwestor - nie tylko mieszkańcy miasta, ale również turyści.

Przypomnijmy, że połączenie między wyspami Wolin i Uznam (gdzie znajdują się centrum administracyjno-usługowe i dzielnica nadmorska) zapewniają obecnie przeprawy promowe, które nie posiadają wystarczającej przepustowości. Wiąże się to często z długim oczekiwaniem na prom.

Co również istotne, Świnoujście zapewnia, że przeprawa promowa zostanie po otwarciu tunelu. Ma być obsługiwana dwoma promami "Bielik", które w razie potrzeby wesprze "Karsibór". W godzinach 6-22 promy będą odpływać jednocześnie z obu stron kanału co pół godziny - o pełnej godzinie i o w pół. Nocą przeprawę obsłuży jeden prom.

- Kierujemy tę ofertę do ruchu pieszego, rowerowego, czyli tych, którzy z tunelu korzystać nie mogą - wyjaśniał w lutym prezydent Świnoujścia Janusz Żmurkiewicz. Dodał też, że miasto zamierza kupić też autobusy, by wzmocnić komunikację miejską. Dzięki temu uda się stworzyć nowe połączenia przez tunel.

Tunel pod Świną w liczbach:

  • Łączna szacunkowa długość inwestycji: ok. 3200 m,
  • długość tunelu drążonego metodą TBM: ok. 1483 m,
  • długość wjazdu na wyspie Uznam w ścianach szczelinowych: ok. 460 m,
  • długość wyjazdu na wyspie Wolin w ścianach szczelinowych: ok. 420 m,
  • łączna szerokość jezdni w tunelu: 10,5 m,
  • zewnętrzna średnica tunelu: 13,46 m,
  • szerokość pasów ruchu w tunelu: jeden w każdym kierunku po 3,5 m,
  • szerokość ciągu ewakuacyjnego i pobocza w tunelu bez podniesienia: po 1,75 m,
  • najgłębsze miejsce tunelu pod dnem cieśniny Świny: ok. 38,0 m p.p.m.

Jeśli chcesz być na bieżąco z najnowszymi wydarzeniami ekonomicznymi i biznesowymi, skorzystaj z naszego Chatbota, klikając tutaj.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(100)
WYRÓŻNIONE
ocena
2 lata temu
Cieszymy się z realizacji tej inwestycji. Budowniczym życzymy dużo zdrowia i zadowolenia w życiu osobistym i zawodowym.
Królewna Saba...
2 lata temu
Tunel w Świdnicy - kiedy otwarcie? - tam też?
WWW
2 lata temu
Gdyby natura chciała to by ten tunel sam się zrobił
NAJNOWSZE KOMENTARZE (100)
oszu
2 lata temu
Witam, tylko u Nas można tak o……, jak można przesuwać ustalony w umowie termin otwarcia (wrzesień 2022) całymi miesiącami ?. W cywilizowanym świecie jak wykonawca nie dotrzyma terminu, to lecą duże kary, a nie jak tutaj przeciąganie terminu otwarcia przez prawie rok ?.
ŚWINOUJŚCIANI...
2 lata temu
Znajomości Tuska w strukturach unijnych na nic się zdały, pamiętam jak dziś jak informował nas Świnouszczan że niestety pieniędzy w najbliższej przyszłości na budowę tunelu nie będzie jednak jak potem się okazało na prezent dla Gazpromu przekraczający wartość budowy tunelu Tusk pieniądze znalazł to było 1mld 200 mln zł za tranzyt przez Polskę czyli na Tunel z nawiązką by było. Na szczęście dla Polski a szczególnie Świnouszczan nowa władza czyli PiS potrawiły załatwić w UE pieniądze których PO nie potrawiło a prawdopodobnie nie chciało załatwić, ponieważ budowa tunelu zagraża niemieckim hotelarzom i resteuracją przy granicy czyli w Ahlbecku i Heringzdorfie bo poprostu w Polsce jest taniej i atrakcyjniej ot cała tajemnica. Przypomnę jeszcze że PiS odebrał dług od Gazpromu który to Tusk podarował Putinowi jakby to były jego pieniądze jak te z Fuduszu emerytalnego które ukradł Polakom i za które powinien już być dawno ....
Logik
2 lata temu
Teraz Polska naprawdę się rozwija, a ja przez 8 lat byłem przekonywany, że piniędzy nie ma i nie będzie, że nie ma zielonych guzików. Rządzili nami POprostu nieudacznicy.
JOAD
2 lata temu
POJADĘ.
JOAD
2 lata temu
JAK TYLKO OTWORZĄ TO POJADĘ.
...
Następna strona