Tunel w Świnoujściu połączy wyspy Wolin i Uznam. Inwestycja, której wykonawcą jest konsorcjum firm PORR S.A. i Gülermak, pochłonie 912 mln zł, z czego większość (775 mln zł) stanowi unijne dofinansowanie.
Zgodnie z pierwotnym planem roboty powinny się zakończyć w połowie września 2022 r. Wykonawca w 2021 r. zawnioskował jednak o wydłużenie czasu o dodatkowe trzy miesiące. Jak argumentował, bo o tyle przesunęła się dostawa maszyny drążącej przez pandemię koronawirusa.
Również terminu z końca 2022 r. nie udało się dotrzymać. Kwestia opóźnień jeszcze jest rozpatrywana. Dobra wiadomość jest taka, że prace w końcu są blisko finału. Turyści i okoliczni mieszkańcy mają na co czekać - przekonuje świnoujski magistrat.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Tunel w Świdnicy - kiedy otwarcie?
Kilka tygodni temu Urząd Miasta Świnoujście przekazał, że wykonawca ukończył ponad 90 proc. zaplanowanych robót. Otwarcie infrastruktury planowane jest na maj. Magistrat podał w połowie miesiąca, że prace w tunelu koncentrują się na układaniu nawierzchni asfaltowej. Pierwsze warstwy jezdni są gotowe.
Prace drogowe to jednak nie wszystko, czym zajmują się teraz robotnicy. Wykonawca sprawdza również szczelność kanalizacji deszczowej i pracuje przy zabezpieczeniach przeciwpożarowych instalacji. Montowane są hydranty i elementy wentylacji.
Kontynuowane są również roboty na zewnątrz tunelu, związane z porządkowaniem oraz zagospodarowaniem terenu.
"Dokończone zostaną roboty ziemne, między innymi ułożenie warstwy kruszywa na poszczególnych odcinkach ścieżek rowerowych pod warstwy bitumiczne (asfaltowe). Rozpocznie się nasadzenia roślinności, profilowanie terenów zielonych, skarp i poboczy" - informował niedawno magistrat Świnoujścia.
Wielka feta w roku wyborczym?
Podsumowując - zasadnicze prace związane z konstrukcją są za wykonawcą. Pozostały mu ostatnie szlify przed - jak można się spodziewać w roku wyborczym - hucznym otwarciem.
Inwestorem jest miasto Świnoujście, ale de facto prace prowadzi inwestor zastępczy, czyli podległa resortowi infrastruktury Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Może się spodziewać na miejscu przedstawicieli władz państwowych, jak było m.in. przy udostępnieniu do użytku tunelu na zakopiance.
Z wielką pompą politycy w ostatnich miesiącach chwalą się niemal każdym etapem inwestycji infrastrukturalnych, w tym drogowych i kolejowych. Trudno się spodziewać, że będzie inaczej i tym razem, po pięciu latach od podpisania umowy z wykonawcą.
Co da tunel w Świnoujściu?
Tunel pod Świną, jak wspomnieliśmy, ma znacząco poprawić komunikacje między wyspami Wolin i Uznam. Odczują to - jak zapewnia inwestor - nie tylko mieszkańcy miasta, ale również turyści.
Przypomnijmy, że połączenie między wyspami Wolin i Uznam (gdzie znajdują się centrum administracyjno-usługowe i dzielnica nadmorska) zapewniają obecnie przeprawy promowe, które nie posiadają wystarczającej przepustowości. Wiąże się to często z długim oczekiwaniem na prom.
Co również istotne, Świnoujście zapewnia, że przeprawa promowa zostanie po otwarciu tunelu. Ma być obsługiwana dwoma promami "Bielik", które w razie potrzeby wesprze "Karsibór". W godzinach 6-22 promy będą odpływać jednocześnie z obu stron kanału co pół godziny - o pełnej godzinie i o w pół. Nocą przeprawę obsłuży jeden prom.
- Kierujemy tę ofertę do ruchu pieszego, rowerowego, czyli tych, którzy z tunelu korzystać nie mogą - wyjaśniał w lutym prezydent Świnoujścia Janusz Żmurkiewicz. Dodał też, że miasto zamierza kupić też autobusy, by wzmocnić komunikację miejską. Dzięki temu uda się stworzyć nowe połączenia przez tunel.
Tunel pod Świną w liczbach:
- Łączna szacunkowa długość inwestycji: ok. 3200 m,
- długość tunelu drążonego metodą TBM: ok. 1483 m,
- długość wjazdu na wyspie Uznam w ścianach szczelinowych: ok. 460 m,
- długość wyjazdu na wyspie Wolin w ścianach szczelinowych: ok. 420 m,
- łączna szerokość jezdni w tunelu: 10,5 m,
- zewnętrzna średnica tunelu: 13,46 m,
- szerokość pasów ruchu w tunelu: jeden w każdym kierunku po 3,5 m,
- szerokość ciągu ewakuacyjnego i pobocza w tunelu bez podniesienia: po 1,75 m,
- najgłębsze miejsce tunelu pod dnem cieśniny Świny: ok. 38,0 m p.p.m.
Jeśli chcesz być na bieżąco z najnowszymi wydarzeniami ekonomicznymi i biznesowymi, skorzystaj z naszego Chatbota, klikając tutaj.