"Przejęliśmy 267 stacji paliw austriackiej firmy Turmöl i staliśmy się trzecią pod względem udziału na tamtym rynku paliw grupą detaliczną. Wartość transakcji jest standardowo zastrzeżona w umowie. Natomiast mogę zapewnić inwestorów, że pozwala osiągnąć dobrą stopę zwrotu z akwizycji" - powiedział w rozmowie prezes Daniel Obajtek.
W ocenie prezesa wejście na rynek austriacki zdecydowanie wzmacnia płocki koncern.
Wchodzimy tam nie tylko w obszar detaliczny, ale i hurtowy. Mamy w Austrii ponad 10 proc. udziału w rynku. To optymalna z punktu widzenia logistyki wielkość. W ramach transakcji przejęliśmy też znaczącą część rynku hurtowego paliw. To oraz bliskość naszych aktywów rafineryjnych w Czechach pozwoli optymalizować logistykę i zagwarantować stabilność dostaw na stacje paliw - powiedział.
Stacje w Austrii będą, póki co, działać pod bardzo popularną na tym rynku marką Turmöl. Natomiast będą systematycznie dostosowywane do standardów Orlen.
- W Austrii rebranding będzie poprzedzony analizą rozpoznawalności naszej marki w tym kraju, badaniami rynku. Stawiamy na ewolucję, a nie rewolucję - dodał.
45 proc. przejętych przez Orlen stacji w Austrii działa w popularnym na tym rynku formacie samoobsługowym. Na ponad 130 stacjach można zrobić zakupy, a na ok. 80 skorzystać z oferty gastronomicznej. 25 stacji wyposażone jest w panele fotowoltaiczne.
Spółka Doppler Energie GmbH, która dotychczas była operatorem austriackiej sieci stacji paliw pod marką Turmöl, udostępnia także sieć ładowarek dla samochodów elektrycznych pod marką Turmstrom z 35 punktami ładowania w 29 lokalizacjach.
Austria siódmym krajem
Austria jest siódmym krajem, w którym Orlen prowadzi działalność detaliczną. Koncern obecny jest w Polsce, Niemczech, Czechach, na Litwie, a za kadencji prezesa Obajtka Orlen wszedł na trzy nowe rynki: słowacki, węgierski i austriacki.
W strategii do 2030 roku Orlen zapisał cel co najmniej 3,5 tys. stacji paliw.
Ropa z Rosji zalewa Czechy. Orlen wydał oświadczenie
Orlen prowadzi obecnie rebranding w Czechach, gdzie ma już ponad 82 proc. stacji pod marką Orlen. Te działania prowadzi również w Niemczech, gdzie już 74 stacje działają pod marką Orlen, sukcesywnie zastępując brand star. Natomiast na Litwie, Słowacji i Węgrzech na wszystkich stacjach grupy widnieje już logotyp Orlen.
- Bardzo mocno inwestowaliśmy w rozpoznawalność marki Orlen, m.in. poprzez sponsoring sportowy, by z sukcesem zrealizować rebranding na zagranicznych rynkach, by Orlen się "przyjął" i był dobrze odbierany. To się udało. Nie zaobserwowaliśmy negatywnych efektów zmiany marki. Czasem dostrzegaliśmy tylko, że klienci potrzebują chwili, żeby przyzwyczaić się do zmian - powiedział Daniel Obajtek.