Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
MWL
|

"Ostre hamowanie". Samochody elektryczne przestaną się opłacać

Materiał powstał w ramach ekologicznej akcji WP naturalnie.
174
Podziel się:

Kiepskie prognozy dla polskiej elektromobilności: brak dopłat do aut elektrycznych w leasingu zamrozi rynek - pisze poniedziałkowa "Rzeczpospolita". Jak wskazano, produkcja baterii do e-aut w Polsce już się załamuje. A fabryka Izery "trafia na półkę".

"Ostre hamowanie". Samochody elektryczne przestaną się opłacać
Mamy o wiele za mało publicznych punktów ładowania (WP, Tomasz Budzik)

"Przestawianie motoryzacji na zeroemisyjność idzie z oporami w całej Europie, ale w Polsce szykuje się ostre hamowanie" - przewiduje "Rzeczpospolita". Jak wskazała, zastopowanie od przyszłego miesiąca do końca tego roku dopłat do samochodów elektrycznych w leasingu, o czym w ubiegłym tygodniu zdecydował Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, zamrozi rynek e-aut.

"Elektryki bez dopłat stają się zupełnie nieatrakcyjne kosztowo" - ostrzega dziennik i dodaje, że "niestety, bez dotacji będzie jeszcze gorzej, bo drożej".

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Polak buduje giganta w USA - cel to 100 mld dolarów. Stefan Batory w Biznes Klasie

Jak poinformowała "Rz", zdaniem Polskiego Stowarzyszenia Nowej Mobilności (PSNM) zawieszenie programu z dopłatami mocno odbije się na rynku, bo przedsiębiorcy kupują ponad 80 proc. wszystkich aut bateryjnych, a branża leasingowa finansuje prawie 70 proc. z nich.

To stwarza poważne ryzyko spadku popytu na elektryki w Polsce. W oczekiwaniu na wznowienie naboru firmy do końca roku mogą wstrzymywać decyzje o nabywaniu samochodów elektrycznych - uważa Jan Wiśniewski, dyrektor Centrum Badań i Analiz PSNM.

"Jeśli do tego dodać problemy administracyjne z rozbudową infrastruktury ładowania, załamanie produkcji i sprzedaży baterii do elektryków – naszej specjalności eksportowej, a także odłożenie na półkę decyzji w sprawie budowy fabryki Izery, to widać, że polska elektromobilność płynie coraz bardziej pod prąd" - zaznaczono.

Największy w Europie producent baterii do samochodów elektrycznych, podwrocławska fabryka LG Energy Solutions ma duże kłopoty z powodu spadku popytu na elektryki. Według firmy analitycznej AutomotiveSuppliers. pl prognoza zakłada na ten rok 38-proc. spadek sprzedaży. Już w pierwszym kwartale 2024 r. eksport baterii z Polski spadł r./r. o ponad połowę - przekazał dziennik.

"Sypie się" projekt fabryki Izery

Jak dodała "Rz", "sypie się" nawet projekt fabryki Izery w Jaworznie. - Nie ma szans, by powstała cała taśma produkcyjna do 2026 r., wobec faktu minimalnego zaawansowania czegokolwiek, jaki zastaliśmy - powiedziała Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz, minister funduszy i polityki regionalnej, pytana w piątek w Radiu Zet o start produkcji elektrycznej Izery.

Dopytywana była, czy w takim razie Izera w ogóle powstanie. - Wiem, że ministerstwo aktywów prowadzi rozmowy ze stroną chińską, jeśli to będzie przez MAP uznane jako korzystne dla Polski i opłacalne, to otworzyliśmy poprzez przesunięcie do części pożyczkowej takiej możliwości, by inwestycja była realizowana - wyjaśniała.

Pełczyńska-Nałęcz już wcześniej tłumaczyła przesunięcie ewentualnych funduszy na Izerę z części grantowej do pożyczkowej. - Chodzi o to, że środki z grantu muszą być wydatkowane do połowy 2026 r., a nie ma takiej możliwości, żeby była gotowa linia produkcyjna - a taki był wymóg - do połowy 2026 r. Ten projekt nie jest tak zaawansowany, to była jakaś iluzja - mówiła pod koniec maja.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(174)
WYRÓŻNIONE
Roman
4 miesiące temu
Dlaczego zarabiający średnią Kowalski jeżdżacy 15-letnim spalinowym ma finansować Panu "przedsiębiorcy" nowiutki elektryczne Audi albo dotować chińskie elektryki?
ale granda
4 miesiące temu
Dzięki rządzącej zgrai, Polska staje się rajem dla bogatych cwaniaków, którzy jak pączki w cieście żyją z dotacji na, które składa się biedota. Dotacje do paneli, dotacje wiatraków, dotacje do elektryków i jeszcze Bóg wie do czego.
staruszek
4 miesiące temu
to co , znaczy że my wszyscy biedacy dopłacamy bogatym do zakupu elektryków ? , chore to , żadnych dopłat do niczego ,ja się nie zgadzam!!!! niech ministry ze swoich wypat dokładają a od mojej emerytury z daleka się proszę trzymać!
NAJNOWSZE KOMENTARZE (174)
Musk nie tędy...
2 miesiące temu
Elektryki to wielkie zło z każdej strony. Jeszcze nie wynaleziono gaśnicy, żeby to dziadostwo ugasić...i dodatkowo one nie mają nic wspólnego z ekologią
Puciogucio
3 miesiące temu
U nas jak zwykle walka co lepsze a co gorsze. Świat nie będzie się na nas ogladał. Kiedyś wozem z konikiem potem samochodem spalinowym a teraz elektrycznym pojazdem. Kiedyś ognisko i kurchany potem kominki i piece i karoryfery piece gazowe i elektryczne teraz czas na geotermalne.
Darkabadon
4 miesiące temu
Przepraszam ale chyba mamy gospodarkę wolnorynkową i nie powinno faworyzować jednych pojazdów, tylko jeżeli są tak wspaniałe to powinny obronić się same na rynku a widać że ludzie nie chcą tego g***na kupować.
Ja zwykły kon...
4 miesiące temu
Wszystkie auta nabywane na firmę powinny być używane tylko zgodnie z prowadzoną działalnością. Używanie w celach prywatnych powinno być podstawą do nakładania wysokich kar.
Ostatnia pros...
4 miesiące temu
Bo to pezekrent,tak jak szpryca.A teraz raki,zakrzepy I naglica.
...
Następna strona