Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
MLG
|

Państwo pomoże gigantowi w opałach? Ministerstwo zabiera głos

10
Podziel się:

Decyzja o pomocy publicznej dla PKP Cargo musiałaby być zgodna z obowiązującymi przepisami prawa krajowego oraz unijnego, jako że jest to spółka notowana na giełdzie i działa na zliberalizowanym rynku przewozów kolejowych - przekazał resort infrastruktury w odpowiedzi na zapytanie poselskie.

Państwo pomoże gigantowi w opałach? Ministerstwo zabiera głos
MI: decyzja o pomocy publicznej PKP Cargo musiałaby być zgodna z przepisami krajowymi i unijnymi (Licencjodawca, Flickr, Paul Smith)

"Decyzja o jakiejkolwiek pomocy ze strony Skarbu Państwa spółce PKP Cargo musiałaby być zgodna z powszechnie obowiązującymi przepisami prawa krajowego oraz unijnego, gdyż PKP Cargo jest spółką publiczną notowaną na Giełdzie Papierów Wartościowych oraz działa na zliberalizowanym rynku przewozów kolejowych" - przekazano w odpowiedzi na zapytanie.

Co z pomocą dla PKP Cargo? Ministerstwo odpowiada

Poseł Marek Biernacki (PSL-TD) zapytał resort infrastruktury m.in. o to, czy możliwe jest wystąpienie do Skarbu Państwa, o udzielenie wsparcia w działaniach naprawczych biorąc pod uwagę strategiczne znaczenie spółki w dziedzinie obronności. Według posła, obecna sytuacja związana z wojną w Ukrainie "skłania bez wątpienia do tego typu rozwiązań".

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Nowy konkurs dla startupów na Game Industry Conference

W odpowiedzi na zapytanie MI podkreśliło, że działania ze strony Skarbu Państwa, mające na celu pomoc PKP Cargo, obarczone są ryzykiem zarzutu podejrzenia o niedozwoloną pomoc publiczną, niezgodną z rynkiem wewnętrznym w zakresie, w jakim wpływa na wymianę handlową między państwami członkowskimi i tym samym negatywnie odbić się na wszystkich zainteresowanych podmiotach.

Jak dodano, resort infrastruktury oczekuje, że działania podjęte przez organy zarządzające spółką będą prowadzone w dialogu ze stroną społeczną i pozwolą PKP Cargo na odbudowę pozycji na rynku.

Zwolnienia grupowe w PKP Cargo

W sobotę 17 sierpnia zakończył się trzymiesięczny okres wypowiedzenia Paktu Gwarancji Pracowniczych w PKP Cargo. Zarząd wypowiedział ten pakt, zawarty we wrześniu 2013 r. pomiędzy spółką a organizacjami związkowymi, 17 maja tego roku.

Przed tygodniem PKP Cargo poinformowało, że uruchamia proces zwolnień grupowych, a po przeprowadzonych konsultacjach z zakładowymi organizacjami związkowymi, które zakończyły się brakiem porozumienia, został ustanowiony Regulamin Zwolnień Grupowych w centrali i w zakładach spółki, wydany przez zarządcę 14 sierpnia 2024 r.

25 lipca sąd rejonowy w Warszawie otworzył postępowanie restrukturyzacyjne PKP Cargo, w którym postanowił otworzyć postępowanie sanacyjne dłużnika - PKP Cargo. Wtedy też sąd wyznaczył zarządcę, którym jest Izabela Skonieczna-Powałka.

Dzień wcześniej zarząd PKP Cargo zdecydował o przeprowadzeniu zwolnień grupowych przez zakłady i centralę spółki. Mają one objąć do 30 proc. zatrudnionych, czyli do 4142 pracowników w różnych grupach zawodowych. Spółka poinformowała wówczas, że szacowana wysokość rezerwy związanej z restrukturyzacją zatrudnienia wyniesie ok. 249 mln zł, a przewidywane oszczędności w skali roku w zakresie kosztów osobowych wynikające z przeprowadzenia zwolnień grupowych sięgną ok. 423,4 mln zł.

Według PKP Cargo trudna sytuacja spółki jest konsekwencją błędów i zaniechań poprzedników. Wskazano, że chodzi szczególnie o tzw. decyzję węglową, która była realizowana w latach 2022-2023.

PKP Cargo jest największym kolejowym przewoźnikiem towarowym w Polsce. Jako Grupa PKP Cargo oferuje usługi logistyczne, łącząc transport kolejowy, samochodowy oraz morski. Świadczy samodzielne przewozy towarowe na terenie Polski oraz Czech, Słowacji, Niemiec, Austrii, Holandii, Węgier, Litwy i Słowenii. Największym pojedynczym akcjonariuszem PKP Cargo jest spółka PKP SA, która ma 33,01 proc. akcji.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
gospodarka
firma
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(10)
WYRÓŻNIONE
Nika
3 miesiące temu
Z calym szacunkiem, ale mam w glebokim powazaniu co sadzi Unia i jej przepisy !!! Jest to nasz krajowy przewoziciel i powinno obowiazywac tylko i wylacznie nasze prawo!! Nasza kontytucja i zasady prawne powinny byc wazniejsze niz UE!! Mam wrazenie ze to nie jest juz unia od dawna tylko IV Rzesza, ktorej pozostale kraje musza sie podporzadkowac!! To samo sie tychy emigrantow, Merkel zaprosila to niech sie mecza Niemcy, Polska od samego poczatku byla przeciwna !! A teraz narobili syfu i mamy sie nimi dzielic? Cyrk na kolkach, sprowadzili na siebie problem z czasem na pozostle kraje UE, a teraz placza ze mamy sie wspierac... Jakis zart
Aaaa
3 miesiące temu
Inne Kraje patrza i nie dowierzaja!! Jak potege kolejowa Polski mozna tak położyć na poczet innego Kraju!!! Nie do uwierzenia bo to strategiczna Kolej Polski
Gumis91
3 miesiące temu
Sprzedadzą to Niemcom na bank. Tak właśnie działa uśmiechnięta koalicja. Polska się rozwijać nie może bo Niemców to będzie boleć a ryzy i spółka do tego się przyłożą. PiS Lewica i Po jedno zło dla tego kraju
NAJNOWSZE KOMENTARZE (10)
abcd
3 miesiące temu
Póki nie będzie realnej odpowiedzialności to cały czas politycy różnych ugrupowań będą topić państwowe spółki. Obajtek powinien dawno temu siedzieć za przekręty w Orlenie, a bawi się dobrze w Brukseli i śmieje się z głupich ludzi co na niego głosowali.
łajdactwo
3 miesiące temu
kolejne podwyżki prądu
BWI
3 miesiące temu
To Morawiecki i Sasin tak jak ze Stocznią Szczecińską ( też ekipa prawicy ) zajechali te spółki błędne polityczne decyzje i kolesiostwo , np w spółce produkcji zbrojeniowej akwarysta też prwie doprowadził do rozkładu tego podmiotu . Jakoś nikyt nie zająkie się że do dziś zwały węgla z którym nie wiadomo co zrobić zalegają w Gdańsku a miliardy przez bęcwałów wydane
XKolo
3 miesiące temu
Straszne rzeczy??Jak rząd może pomóc? ???Unia nie pozwoli. A kto pompuje kasę w DB i się nikogo nie pyta bo tam jest mądry rząd i jest jasne że w trudnym okresie (już kilka lat) jak utrzymają przewoźnika to kiedyś przy wykruszeniusię konkurencji staną na nogi. A u nas jeden kwartał w 2024 Spółka od kilkunastu lat przyniosła straty to - zwolnić, zamknąć i zaorać. Fuj!!
Ole
3 miesiące temu
W tak trudnej sytuacji PKP Cargo co należy zrobić wciągać tą spółkę w Agencie Rozwoju przemysłu w ten sposób uda się uratować PKP Cargo tak jak uratowano przewozy regionalne zmieniać wszystko łącznie z nazwą to idzie zrobić tylko naprawdę trzeba chcieć