Jak przekazano we wtorkowym komunikacie, zarząd PKP Cargo podjął uchwałę o jednostronnym rozwiązaniu za 24-miesięcznym okresem wypowiedzenia Zakładowego Układu Zbiorowego Pracy dla Pracowników Zatrudnionych przez Zakłady PKP Cargo (ZUZP) oraz jednostronnym rozwiązaniu za 24-miesięcznym okresem wypowiedzenia porozumienia w sprawie wzajemnych zobowiązań stron ZUZP zawartego w dniu 14 lutego 2005 r., czyli tzw. Porozumienia Walentynkowego.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Spółka przekazała, że Organizacje Związkowe 10 czerwca 2024 r. odrzuciły przedłożoną 29 maja przez zarząd PKP Cargo stronie społecznej propozycję zawarcia porozumienia o rozwiązaniu ZUZP i Porozumienia Walentynkowego.
Jak stwierdził, cytowany w komunikacie p.o. prezesa zarządu PKP Cargo Marcin Wojewódka "w związku z powyższym stanowiskiem związków zawodowych, kierując się wolą utrzymania jak największej liczby potrzebnych miejsc pracy oraz biorąc pod uwagę obecną sytuację finansową, oraz rynkową" spółki władze PKP Cargo zdecydowały się jednostronnie rozwiązać ZUZP i wspomniane porozumienie.
Spółka nie ma czasu na półśrodki - wskazuje Wojewódka
Dodał, że związki zawodowe "coraz głośniej domagają się podjęcia konkretnych działań restrukturyzacyjnych", a podjęte decyzje "są jednym z takich działań". Zaznaczył, że w obecnej sytuacji firmy "czas nie pozwala w tym momencie na półśrodki".
Wierzmy, że tylko działając w ten sposób uda się uratować potrzebne tysiące miejsc pracy w naszej Spółce - stwierdził Wojewódka.
W komunikacie giełdowym podkreślono, że "decyzja zarządu jest jednym z działań podejmowanych przez zarząd mających na celu uzyskanie stabilności finansowej spółki i poprawy jej rentowności oraz odzyskanie silnej pozycji rynkowej PKP Cargo S.A. To kolejny krok zarządu w zakresie optymalizacji obszaru kosztowego spółki". Wyliczono, że 24-miesięczny okres wypowiedzenia upływa 11 czerwca 2026 r.
Spółka przekazała również, że w związku z działaniami naprawczymi zarząd PKP Cargo wypowiedział 15 maja 2024 r. umowę dotyczącą gwarancji pracowniczych i socjalnych (tzw. Pakt Gwarancji Pracowniczych), a 27 maja 2024 r. podjął uchwałę w sprawie wdrożenia tzw. nieświadczenia pracy. Przedsiębiorstwo przekazało wtedy, że 1 czerwca 2024 r. maksymalnie 30 proc. pracowników zostanie skierowanych na nieświadczenie pracy, na okres 12 miesięcy.
5 czerwca 2024 r. p.o. prezesa Marcin Wojewódka ocenił na posiedzeniu sejmowej podkomisji ds. transportu kolejowego, że sytuacja PKP Cargo jest bardzo trudna. - Zastaliśmy zgliszcza, obraz nędzy i rozpaczy, a z każdym tygodniem dowiadujemy się więcej i sytuacja nie wygląda lepiej - powiedział.
PKP Cargo jest największym kolejowym przewoźnikiem towarowym w Polsce. Jako Grupa oferuje usługi logistyczne, łącząc transport kolejowy, samochodowy oraz morski. Świadczy samodzielne przewozy towarowe na terenie Polski oraz: Czech, Słowacji, Niemiec, Austrii, Holandii, Węgier, Litwy i Słowenii. Największym pojedynczym akcjonariuszem PKP Cargo jest spółka PKP SA, która ma 33,01 proc. akcji.
Jak wylicza spółka, udział przedsiębiorstwa w rynku w 2012 r. wynosił 50,4 proc. według masy przewiezionych ładunków i 60,2 proc. W 2023 r. wynik ten spadła odpowiednio do poziomu 33,1 proc. i 33,9 proc.