Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
PBE
|

Paradoks "białego złota". Lit jest niezbędny do produkcji elektryków

53
Podziel się:

Plany cięcia emisji gazów cieplarnianych windują zapotrzebowanie na lit - kluczowy składnik baterii w telefonach komórkowych, pojazdach elektrycznych. Wydobycie tego metalu nazywanego "białym złotem", zużywa olbrzymie ilości wody, może zanieczyszczać środowisko i wywołuje protesty lokalnych społeczności.

Paradoks "białego złota". Lit jest niezbędny do produkcji elektryków
Na zdjęciu kopalnia litu w Boliwii (Photo by Mateo Romay Salinas/Anadolu via Getty Images) (GETTY, Anadolu)

Analitycy ostrzegają, że podaż litu może wkrótce nie nadążyć za rosnącym gwałtownie zapotrzebowaniem, co może w ciągu najbliższej dekady przeszkadzać w odchodzeniu od paliw kopalnych i zwiększać koszty transformacji. Czyni to też z niego przedmiot rywalizacji gospodarczej mocarstw, a komentatorzy obawiają się, że "gorączka litu" może doprowadzić do brutalnych konfliktów na przykład w Nigerii.

- Nasza ziemia wysycha, a nasza woda jest zanieczyszczona - mówiła stacji BBC podczas protestu Nati Machaca, rzeczniczka rdzennych społeczności mieszkających w prowincji Jujuy na północy Argentyny. Leży ona w miejscu nazywanym "trójkątem litu" - obszarem Andów na styku granic Argentyny, Boliwii i Chile, gdzie znajdują się największe na świecie złoża tego metalu.

Rdzenni mieszkańcy Jujuy protestowali latem przeciwko reformie lokalnej konstytucji, która – jak oceniają – została przyjęta przez gubernatora Gerardo Moralesa zbyt pospiesznie i bez konsultacji z nimi. Według nich nowa ustawa odbiera im ochroną i promuje rozwój kopalni litu w regionie. Te zaś niszczą ich zdaniem środowisko i zagrażają wypasowi bydła, ich tradycyjnemu źródłu utrzymania.

Lit dla współczesnych technologii

Lit używany jest do produkcji baterii do telefonów komórkowych, laptopów i innych urządzeń elektrycznych. Prognozowany wzrost zapotrzebowania na ten najlżejszy z metali związany jest jednak przede wszystkim z jego zastosowaniem w akumulatorach napędzających pojazdy elektryczne.

Samochody elektryczne są kluczowym elementem planów osiągnięcia neutralności pod względem emisji dwutlenku węgla, co ma spowolnić zmiany klimatu. Przeciętny akumulator pojazdu elektrycznego zawiera około 8 kg litu, a żeby państwa świata osiągnęły cele dotyczące emisji, do 2050 roku na drogach muszą się znaleźć mniej więcej 2 mld takich pojazdów – wynika z obliczeń Międzynarodowej Agencji Energetycznej (IEA).

Ten pierwiastek układu okresowego jest jednym z głównych bohaterów transformacji gospodarczej i infrastrukturalnej, której doświadczamy dzisiaj. Nasza zależność od litu przypomina tę od ropy i węgla, która przekształciła nasze społeczeństwo w przeszłości. W tamtym czasie długoterminowe skutki spalania paliw kopalnych były jednak nieznane, podczas gdy dzisiaj wiemy o negatywnych aspektach wydobycia litu dla środowiska" – podkreślił badacz ze Szkoły Klimatu na amerykańskim Uniwersytecie Columbia Marco Tedesco.

Największym producentem litu jest obecnie Australia, ale Chile ma najbogatsze złoża. Duże złoża posiadają również Argentyna, Boliwia, Chiny i USA. Według Banku Ameryki popyt na lit, który w 2020 roku wynosił 300 tys. ton rocznie, wzrośnie przed 2030 rokiem do 3 mln ton. Analitycy z firmy Fitch Solutions prognozowali natomiast, że zapotrzebowanie będzie rosło szybciej niż produkcja, w związku z czym już do 2025 roku świat może stanąć w obliczu niedoboru litu.

Skutki uboczne wydobycia

Lit występuje dość powszechnie, ale pozyskiwanie go z rudy lub solanek wymaga dużych nakładów finansowych i długotrwałych przygotowań. Służą do tego efektowne "pola litowe" - rzędy wypełnionych roztworem stawów, których ujęcia z lotu ptaka zachwycają odcieniami żółci, turkusu i zieleni. Eksperci podkreślają jednak zagrożenia związane z taką metodą ekstrakcji - do pozyskania jednej tony litu potrzeba 500 tys. litrów, a według niektórych źródeł nawet 2 mln litrów wody.

Wśród potencjalnych "skutków ubocznych" wydobycia litu Tedesco wyliczył też związane z tym zanieczyszczenie, produkcję dużych ilości odpadów mineralnych, nasilenie problemów z oddychaniem czy ingerencje w cykl hydrologiczny. "Z tą wiedzą wiąże się odpowiedzialność – wobec środowiska i przyszłych pokoleń. Nie możemy wpaść w te same pułapki, z których chcemy się uwolnić" – ocenił w artykule zatytułowanym "Paradoks Litu".

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(53)
WYRÓŻNIONE
Psychole z ue
rok temu
Proszę napisać ile dzieci dziennie w Nigerii umiera w kopalniach litu A ta chora Unia Europejska promuje pseudoekologię. Na YouTube można znaleźć film o kopalniach litu i on się nieletnich dzieciach które go wydobywają narażają swoje życie każdego dnia
Polak
rok temu
Czyli elektryki i ta cała fotowoltanika to sciema
Bez lasów nie...
rok temu
Za 50 lat dojdą do przekonania że metan to najczystsze ekologicznie paliwo i znowu będzie trzeba wymieniać wszystko oraz płacić nowe podatki.
NAJNOWSZE KOMENTARZE (53)
cobi
7 miesięcy temu
Paliwo przyszłości to wodór
cobi
7 miesięcy temu
Paliwo przyszłości to wodór
Terto
8 miesięcy temu
Pozostało mało czasu . Około 10 lat do bezspalinowych ulic. Czas biegnie szybciej niż nam się wydaje. A inwestycje mogą ciągnąć się latami.
reza
10 miesięcy temu
Spodziewam się kolejnego ruchu inwestycyjnego na licie. Tym razem na przejęcia tanich jak nigdy spółek wydobywczych litu. Radzę być czujnym.
Koko
rok temu
Dobry moment na inwestycje ?
...
Następna strona