Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
PBE
|

Paradoks "białego złota". Lit jest niezbędny do produkcji elektryków

35
Podziel się:

Plany cięcia emisji gazów cieplarnianych windują zapotrzebowanie na lit - kluczowy składnik baterii w telefonach komórkowych, pojazdach elektrycznych. Wydobycie tego metalu nazywanego "białym złotem", zużywa olbrzymie ilości wody, może zanieczyszczać środowisko i wywołuje protesty lokalnych społeczności.

Paradoks "białego złota". Lit jest niezbędny do produkcji elektryków
Na zdjęciu kopalnia litu w Boliwii (Photo by Mateo Romay Salinas/Anadolu via Getty Images) (GETTY, Anadolu)

Analitycy ostrzegają, że podaż litu może wkrótce nie nadążyć za rosnącym gwałtownie zapotrzebowaniem, co może w ciągu najbliższej dekady przeszkadzać w odchodzeniu od paliw kopalnych i zwiększać koszty transformacji. Czyni to też z niego przedmiot rywalizacji gospodarczej mocarstw, a komentatorzy obawiają się, że "gorączka litu" może doprowadzić do brutalnych konfliktów na przykład w Nigerii.

- Nasza ziemia wysycha, a nasza woda jest zanieczyszczona - mówiła stacji BBC podczas protestu Nati Machaca, rzeczniczka rdzennych społeczności mieszkających w prowincji Jujuy na północy Argentyny. Leży ona w miejscu nazywanym "trójkątem litu" - obszarem Andów na styku granic Argentyny, Boliwii i Chile, gdzie znajdują się największe na świecie złoża tego metalu.

Rdzenni mieszkańcy Jujuy protestowali latem przeciwko reformie lokalnej konstytucji, która – jak oceniają – została przyjęta przez gubernatora Gerardo Moralesa zbyt pospiesznie i bez konsultacji z nimi. Według nich nowa ustawa odbiera im ochroną i promuje rozwój kopalni litu w regionie. Te zaś niszczą ich zdaniem środowisko i zagrażają wypasowi bydła, ich tradycyjnemu źródłu utrzymania.

Lit dla współczesnych technologii

Lit używany jest do produkcji baterii do telefonów komórkowych, laptopów i innych urządzeń elektrycznych. Prognozowany wzrost zapotrzebowania na ten najlżejszy z metali związany jest jednak przede wszystkim z jego zastosowaniem w akumulatorach napędzających pojazdy elektryczne.

Samochody elektryczne są kluczowym elementem planów osiągnięcia neutralności pod względem emisji dwutlenku węgla, co ma spowolnić zmiany klimatu. Przeciętny akumulator pojazdu elektrycznego zawiera około 8 kg litu, a żeby państwa świata osiągnęły cele dotyczące emisji, do 2050 roku na drogach muszą się znaleźć mniej więcej 2 mld takich pojazdów – wynika z obliczeń Międzynarodowej Agencji Energetycznej (IEA).

Ten pierwiastek układu okresowego jest jednym z głównych bohaterów transformacji gospodarczej i infrastrukturalnej, której doświadczamy dzisiaj. Nasza zależność od litu przypomina tę od ropy i węgla, która przekształciła nasze społeczeństwo w przeszłości. W tamtym czasie długoterminowe skutki spalania paliw kopalnych były jednak nieznane, podczas gdy dzisiaj wiemy o negatywnych aspektach wydobycia litu dla środowiska" – podkreślił badacz ze Szkoły Klimatu na amerykańskim Uniwersytecie Columbia Marco Tedesco.

Największym producentem litu jest obecnie Australia, ale Chile ma najbogatsze złoża. Duże złoża posiadają również Argentyna, Boliwia, Chiny i USA. Według Banku Ameryki popyt na lit, który w 2020 roku wynosił 300 tys. ton rocznie, wzrośnie przed 2030 rokiem do 3 mln ton. Analitycy z firmy Fitch Solutions prognozowali natomiast, że zapotrzebowanie będzie rosło szybciej niż produkcja, w związku z czym już do 2025 roku świat może stanąć w obliczu niedoboru litu.

Skutki uboczne wydobycia

Lit występuje dość powszechnie, ale pozyskiwanie go z rudy lub solanek wymaga dużych nakładów finansowych i długotrwałych przygotowań. Służą do tego efektowne "pola litowe" - rzędy wypełnionych roztworem stawów, których ujęcia z lotu ptaka zachwycają odcieniami żółci, turkusu i zieleni. Eksperci podkreślają jednak zagrożenia związane z taką metodą ekstrakcji - do pozyskania jednej tony litu potrzeba 500 tys. litrów, a według niektórych źródeł nawet 2 mln litrów wody.

Wśród potencjalnych "skutków ubocznych" wydobycia litu Tedesco wyliczył też związane z tym zanieczyszczenie, produkcję dużych ilości odpadów mineralnych, nasilenie problemów z oddychaniem czy ingerencje w cykl hydrologiczny. "Z tą wiedzą wiąże się odpowiedzialność – wobec środowiska i przyszłych pokoleń. Nie możemy wpaść w te same pułapki, z których chcemy się uwolnić" – ocenił w artykule zatytułowanym "Paradoks Litu".

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(35)
WYRÓŻNIONE
Psychole z ue
12 miesięcy temu
Proszę napisać ile dzieci dziennie w Nigerii umiera w kopalniach litu A ta chora Unia Europejska promuje pseudoekologię. Na YouTube można znaleźć film o kopalniach litu i on się nieletnich dzieciach które go wydobywają narażają swoje życie każdego dnia
Polak
12 miesięcy temu
Czyli elektryki i ta cała fotowoltanika to sciema
Bez lasów nie...
12 miesięcy temu
Za 50 lat dojdą do przekonania że metan to najczystsze ekologicznie paliwo i znowu będzie trzeba wymieniać wszystko oraz płacić nowe podatki.
NAJNOWSZE KOMENTARZE (35)
cobi
5 miesięcy temu
Paliwo przyszłości to wodór
cobi
5 miesięcy temu
Paliwo przyszłości to wodór
Terto
7 miesięcy temu
Pozostało mało czasu . Około 10 lat do bezspalinowych ulic. Czas biegnie szybciej niż nam się wydaje. A inwestycje mogą ciągnąć się latami.
reza
8 miesięcy temu
Spodziewam się kolejnego ruchu inwestycyjnego na licie. Tym razem na przejęcia tanich jak nigdy spółek wydobywczych litu. Radzę być czujnym.
Koko
11 miesięcy temu
Dobry moment na inwestycje ?
...
Następna strona