Hiszpański rząd wyraził chęć zakończenia procesu sprzedaży akcji producenta taboru kolejowego Talgo. "Cinco Dias" donosi, że potencjalni nabywcy muszą spełniać minimalne wymagania finansowe.
Konkurencja międzynarodowa i przeszkody
Wśród zainteresowanych Talgo pojawiła się także polska Pesa, która już wcześniej rozpoczęła współpracę z hiszpańskim producentem. Polska Agencja Prasowa informuje, że Polska Fundusz Rozwoju złożył ofertę, jednak sceptycyzm Madrytu wobec zagranicznych inwestorów jest przeszkodą dla transakcji.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
"Rząd chce utrzymać hiszpański charakter Talgo i zdolność decyzyjną firmy w Hiszpanii, co sprawia, że Sidenor jest pierwszą opcją przed innymi zagranicznymi ofertami" – napisał "Cinco Dias".
Szansa dla polskiej infrastruktury
Zakup Talgo to dla Polski strategiczna szansa na rozwój infrastruktury kolejowej i wzmocnienie roli we wdrażaniu kolei dużych prędkości, które mają nawiązywać do planów budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego. Jest to o tyle istotne, że w Polsce brak jest producentów taboru dedykowanego KDP. Projekt z Talgo wpisuje się w strategie rządowe. Współpraca polsko-hiszpańska zakłada produkcję kolei dużych prędkości.
Indyjski producent taboru kolejowego Jupiter Wagons również wyraził zainteresowanie udziałami, co wskazuje na globalną batalię o hiszpańską spółkę. W sierpniu hiszpańskie władze, z uwagi na rekomendacje narodowych służb wywiadowczych, zablokowały ofertę węgierskiej grupy Ganz-Mavag, obawiając się strategicznego ryzyka.