Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. LOS
|
aktualizacja

Pięć ofert, żadna nie mieści się w budżecie. GDDKiA dostrzega zmiany na rynku

Podziel się:

We wtorek GDDKiA otworzyła oferty na rozbudowę drogi krajowej nr 22 między Królewem a granicą województw pomorskiego i warmińsko-mazurskiego. Nie można powiedzieć, żeby nie było zainteresowania inwestycją. Wpłynęło pięć ofert. Żadna nie zmieściła się w szacunkach państwa. Dyrekcja przyznaje, że tak wysokich w stosunku do budżetu oczekiwań potencjalnych wykonawców nie było od dłuższego czasu. A niedługo kolejne otwarcia.

Pięć ofert, żadna nie mieści się w budżecie. GDDKiA dostrzega zmiany na rynku
Koszty inwestycji drogowych rosną, zdjęcie ilustracyjne (East News, PRZEMEK SWIDERSKI)

Droga krajowa nr 22 będzie rozbudowana na ok. 10-kilometrowym odcinku od Malborka do granicy województwa pomorskiego z warmińsko-mazurskim. Przebudowane na trasie zostaną skrzyżowania, tylko poza tym wyremontowanym w Królewie Malborskim. Na całej długości powstanie ścieżka pieszo-rowerowa wraz z miejscem postoju. Drogowcy zaczną jednak od głębokich prac, czyli podstaw - systemu odwodnienia oraz zbiorników retencyjnych, przepustów, kolizji teletechnicznych.

Inwestycja ma być zrealizowana w 19 miesięcy (nie wliczając okresów zimowych 15 grudnia-15 marca) od podpisania umowy. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad oszacowała ją na 158,1 mln zł brutto. Mimo tego, że GDDKiA stosuje w swoich kontraktach waloryzację, branża drogowa te same prace wyceniła wyżej.

Postępowanie "jest pierwszym dużym przetargiem od dłuższego czasu, w którym wpłynęły tak wysokie oferty w stosunku do naszego budżetu" - przyznaje Dyrekcja. Zwraca też uwagę, że to również pierwsze takie otwarcie ofert po wybuchu wojny w Ukrainie.

GDDKiA widzi zmianę podejścia drogowców

Najbliżej budżetu jest oferta konsorcjum NDI i NDI SOPOT (175,6 mln zł brutto). Dalej są kolejno: konsorcjum Rubau Polska i Poltores (206,6 mln zł), konsorcjum Polimex Infrastruktura, Polimex Mostostal, POLBUD – Pomorze (215,91 mln zł), Budimex (219,8 mln zł), PORR (ok. 225,2 mln zł).

Po wtorkowym otwarciu drogowcy przyznają, że widać zmianę podejścia potencjalnych wykonawców. "W ciągu ostatnich kilkunastu miesięcy, gdy wszyscy mierzyliśmy się ze skutkami pandemii koronawirusa, w przetargach GDDKiA obserwowaliśmy trend, w którym składane oferty opiewały znacznie poniżej naszych szacunków - nawet do 50 proc." - poinformowała Dyrekcja.

Wkrótce kolejne otwarcia ofert, które - sądząc po sygnałach płynących m.in. od wykonawców drogi ekspresowej S14 oraz autostrady A1 - również mogą potwierdzić trudną sytuację na rynku, który wynika z rosnących cen, ale też braku materiałów oraz odpływie sporej części pracowników do broniącej się Ukrainy. W kwietniu GDDKiA pozna oczekiwania branży wobec pięciu inwestycji, m.in. dalszego odcinka DK22 i kilku etapów drogi ekspresowej S17.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
infrastruktura
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP