Chodzi o zwrot pieniędzy za niewykorzystane środki na kartach przedpłaconych (pre-paid).
Pre-paidów w Polsce jest ponad 15 milionów. Mechanizm korzystania z nich wygląda tak: użytkownik zakupuje od operatora możliwość wykonania połączeń telefonicznych oraz wysyłki SMS-ów za określoną kwotę przez określony czas. Pojawia się jednak pytanie, co w sytuacji, gdy środki na karcie zostały, ale czas usługi upłynął.
Jak informowaliśmy wielokrotnie na łamach money.pl, przez lata operatorzy zatrzymywali pieniądze u siebie. W świetle prawa jednak należy je zwrócić, gdy konsument się o to upomni.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Rząd postanowił ułatwić sprawę: wprowadzony zostanie wymóg informowania klientów o możliwości odzyskania niewykorzystanych środków. I jeżeli tylko klient poda numer rachunku bankowego, operator komórkowy będzie musiał oddać pieniądze.
Jak uzyskać zwrot pieniędzy z karty prepaid?
Najnowsza wersja projektu przewiduje, że przedsiębiorcy telekomunikacyjni będą musieli umożliwić konsumentom podanie numeru rachunku bankowego podczas pobierania danych wstępnych. Karty prepaid są bowiem w Polsce rejestrowane. Będzie zatem tak, że ktoś chcący kupić kartę, będzie musiał podać swoje dane. Dodatkowo będzie mógł wskazać numer swojego rachunku bankowego, o ile uzna, że chce w przyszłości odzyskać część pieniędzy.
Rząd uważa to za wygodne dla wszystkich rozwiązanie. A zarazem takie, które zachęci wielu nabywców kart przedpłaconych do upomnienia się z góry o niewykorzystane środki.
Biznes uważa ten pomysł za niebezpieczny i dezorganizujący pracę.
"W praktyce podawanie przez konsumenta 26 cyfr numer rachunku bankowego podczas zakupów, w obecności innych klientów, może stanowić czynność przede wszystkim pozbawioną podstawowych elementów bezpieczeństwa i wysoce niekomfortową dla konsumenta, w szczególności w sytuacji, kiedy pracownik sklepu powtarzać będzie na głos ten numer, w celu prawidłowego jego zapisania" - wskazano w opinii Polskiej Izby Informatyki i Telekomunikacji.
Zdaniem przedstawicieli branży prowadzić to może do sytuacji, w której albo konsument błędnie poda numer rachunku, albo osoba obsługująca konsumenta błędnie taki numer zapisze.
"Obie sytuacje będą miały bezpośredni wpływ na proces realizacji uprawnienia konsumenta do zwrotu niewykorzystanych środków" - ostrzega izba.
Przetarg na kartki
Stanowisko biznesu wywołało rozbawienie wśród polityków i urzędników.
- Szkoda, że operatorzy nie zasugerowali zorganizowania przez rząd przetargu na kartki i długopisy, co pozwoli zadbać o bezpieczeństwo i poprawność danych - kpi jeden z urzędników.
Janusz Cieszyński, pełnomocnik rządu ds. cyberbezpieczeństwa i sekretarz stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów odpowiedzialny za cyfryzację, zaznacza zaś, że jest przekonany, iż obywatele będą w stanie racjonalnie ocenić ryzyko przy podawaniu numeru rachunku bankowego w punkcie sprzedaży kart przedpłaconych.
- Spodziewam się, że wielu z nich zdecyduje się podać go np. poprzez zapisanie na kartce papieru i przekazanie pracownikowi punktu w sposób praktycznie bezgłośny. W związku z powyższym nie planuję przychylenia się do postulatów PIIT na dalszych etapach procesu legislacyjnego - konkluduje Cieszyński.
Napisz do autora: Patryk.Slowik@grupawp.pl