Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
MLG
|
aktualizacja

Pierwsza linia Kolei Dużych Prędkości. Jest ogromne dofinansowanie z UE

36
Podziel się:

Komisja Europejska przyznała spółce Centralny Port Komunikacyjny dofinansowanie w wysokości ok. 290 mln zł z instrumentu "Łącząc Europę" na opracowanie projektu budowlanego dla strategicznej linii Kolei Dużych Prędkości między Warszawą i Łodzią - poinformował Centralny Port Komunikacyjny.

Pierwsza linia Kolei Dużych Prędkości. Jest ogromne dofinansowanie z UE
CPK ma zostać uruchomiony w 2028 r. wraz z węzłem kolejowym i odcinkiem Kolei Dużych Prędkości Warszawa – Łódź (zdjecie ilustracyjne) (Adobe Stock, MOZCO Mat Szymański)

140-kilometrowy odcinek KDP ma dwukrotnie skrócić czas przejazdu między Warszawą i Łodzią, włączając lotnisko CPK w sieć kolejową.

KDP z dofinansowaniem

Zakres zadania, na które UE przyznała dofinansowanie, obejmuje m.in. wykonanie kompletnego projektu budowlanego, pozyskanie pozwoleń wodnoprawnych i decyzji lokalizacyjnych, które poprzedzają wniosek o pozwolenie na budowę.

Wartość projektu została oszacowana na około 350 mln zł, z czego 85 proc., czyli ok. 64 mln euro (ok. 290 mln zł) stanowi dofinansowane z UE.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Europa ma problem. "CPK może być lekarstwem"

- Odcinek Warszawa-CPK–Łódź jest kluczowy dla całego systemu kolejowego CPK. Już niedługo zapewni on dojazd nie tylko do nowego lotniska, ale również do głównej stacji przesiadkowej w Polsce. Wygrana CPK w ogólnoeuropejskim konkursie CEF zapewnia środki na realizację tego projektu - powiedział cytowany w komunikacie prasowym prezes spółki CPK, Mikołaj Wild.

Budowa CPK. Wielka rządowa inwestycja

Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach tego projektu w odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3 tys. ha ma być wybudowany port lotniczy, który w pierwszym etapie będzie w stanie obsługiwać do 40 mln pasażerów rocznie. W skład CPK wejdą też inwestycje kolejowe: węzeł w bezpośredniej bliskości portu lotniczego i połączenia na terenie kraju, które umożliwią przejazd między Warszawą a największymi polskimi miastami w czasie nie dłuższym niż 2,5 godz.

CPK ma zostać uruchomiony w 2028 r. wraz z węzłem kolejowym i odcinkiem Kolei Dużych Prędkości Warszawa – Łódź. Reszta inwestycji kolejowych CPK jest zaplanowana do połowy kolejnej dekady.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
infrastruktura
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(36)
WYRÓŻNIONE
tyuio
2 lata temu
ciekawe czy będzie jeździć szybciej niż przed wojną?
luki
rok temu
POLITYKI do tego nie mieszajmy, super, czekamy na CPK a ci co go nie chcą pewnie wolą do Berlina lub Pragi lub Helsinek lecieć i stamtąd dalej... Potrzebujemy lotnisk lokalnych i dużego lotniska z którego polecimy w cały świat.
bollocapo
rok temu
PO_co nam jak jest w Berlinie
NAJNOWSZE KOMENTARZE (36)
obserwator
rok temu
dla pesymistów proponuję aby polecieli do Japonii zobaczyli co się tam dzieje i co jest najważniejsze, w Niemczech zachodnich robiono to samo po wojnie , gdybanie, że tutaj nic nie jest potrzebne i likwidacja to wodogłowie, inwestycje i rozwój a co za tym idzie rynek kapitałowy powinien być rozwijany od 90 roku a nie zwijany, Polska byłaby dzisiaj w całkowicie innym miejscu i równorzędnym partnerem dla ww. państw i innych, po drugie ci z Ameryki nie inwestowali w Polsce z uwagi na niepewny grunt co do prowadzonej polityki po 90 roku, natomiast w Japonii i Niemczech zachodnich robili to pełną parą
Hihi
rok temu
Podobno ksiegowosc ma prowadzić Bielan z Żalkiem, a poświęcić ma ociec dyrektor
Orzech
rok temu
Czas podróży z Waw do Ldz to będzie godzina, plus 30 minut stania w CPK, plus po 15 gdzies w polu.
dsf
rok temu
i prawidłowo, inwestycje to podstawa, wszędzie w cywilizacji tak robiono i tak się robi albo modernizuje, w przeciwieństwie do partii po (kiedyś kongres liberalno-demokratyczny), PO "prywatyzacjach" powszechnych na giełdę trafiło 10 z 512 przedsiębiorstw, reszta wyparowała, teraz też wszystkie projekty mają zamiar wyrzucić do kosza i pozasypywać oraz "sprywatyzować" resztę co zostało, bo ma być m.in 10 szpitali jak w 6 milionowej Danii jak zapowiadali na swoich campusach i już bardzo się cieszą, że Turów do likwidacji ..........a ludzie na szparagi do Niemiec
hwwd
rok temu
Przez całe moje życie w tym raju nad Wisłą słyszę co ma być a drogi lokalnej odziedziczonej po Niemcu nie potrafili odbudować
...
Następna strona