PKP Intercity ogłosiło jesienią 2024 roku przetarg w trybie dialogu konkurencyjnego na zakup 42 piętrowych elektrycznych pociągów piętrowych, z możliwością domówienia kolejnych 30. Na połowę tego roku spodziewane jest złożenie pełnych ofert. Wybór wykonawcy powinien więc nastąpić w trzecim kwartale. Po weryfikacji wniosków w grze jest trzech producentów: Siemens Mobility, Stadler oraz Alstom.
PKP Intercity z rekordową inwestycją w pociągi piętrowe
Prezes spółki Janusz Malinowski mówił serwisowi rynek-kolejowy.pl, że składy mają jeździć na trasach z Warszawy do Białegostoku, Olsztyna, Terespola, Kielc oraz Krakowa, a opcjonalnie również do Lublina lub Poznania. Każdy taki pociąg piętrowy z napędem elektrycznym ma zmieścić 500 podróżnych.
Wartość zamówienia podstawowego wynosi prawie 10 mld zł brutto, a z opcją domówienia kolejnych 30 piętrowych pociągów - 17 mld zł. Pociągi będą dostosowane do przewozów dalekobieżnych, oferując komfortowe warunki podróży dla ok. 500 pasażerów. Wyposażone będą w Wi-Fi, klimatyzację oraz systemy bezpieczeństwa.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Zgodnie z zamówieniem pierwsze piętrowe pociągi zostaną dostarczone do 44 miesięcy od zawarcia umowy, a pozostałe do 77 miesięcy, czyli blisko 6,5 roku od podpisania umowy.
Nowe pociągi mają być odpowiedzią na rosnące zainteresowanie przejazdami dalekobieżnymi i przygotowaniem do liberalizacji rynku kolejowego po 2030 r. Jak podkreśla Piotr Rachwalski z Centralnego Portu Komunikacyjnego, prędkość 200 km/h to nowy standard, który zastąpi dotychczasowe 160 km/h.