Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. KKG
|
aktualizacja

Pierwsze takie zamówienie PKP Intercity. Pociągi pojadą 200 km/h

20
Podziel się:

Pierwsze piętrowe pociągi, które mają jeździć z prędkością 200 km/h, mogą dołączyć do floty PKP Intercity najwcześniej w 2029 roku, jeśli umowa na ich dostawę zostanie podpisana w tym roku - poinformował prezes PKP intercity Janusz Malinowski.

Pierwsze takie zamówienie PKP Intercity. Pociągi pojadą 200 km/h
Pierwsze piętrowe pociągi mogą dołączyć do floty PKP Intercity w 2029 roku (East News)

- Jeżeli podpiszemy kontrakt pod koniec tego roku, to pierwsze sztuki, może dwie, piętrowych pociągów mogą się pojawić w 2029 roku, nie wcześniej - powiedział szef kolejowego przewoźnika.

Postępowanie w trybie dialogu konkurencyjnego na zakup 42 piętrowych elektrycznych zespołów trakcyjnych do obsługi połączeń krajowych, z możliwością domówienia kolejnych 30 pociągów, PKP Intercity ogłosiło w październiku ubiegłego roku. Będą to pierwsze takie pociągi należące do przewoźnika. Wartość zamówienia podstawowego to prawie 10 mld zł brutto.

Na początku grudnia ubiegłego roku trzy podmioty wyraziły zainteresowanie udziałem w postępowaniu na dostawę piętrowych pociągów dla PKP Intercity. Chodzi o: Stadler Polska, konsorcjum z liderem Siemens Mobility oraz Alstom Polska.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Czas na Twój biznes - 1 odc. Uczestnicy

Według wstępnego harmonogramu wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu mają być badane w styczniu, a zaproszenie do udziału w dialogu konkurencyjnym przewidziano na luty 2025 r. Dialog ma być prowadzony w lutym i marcu 2025 r. Zaproszenie do składania ofert w przetargu nastąpi w kwietniu, a rozstrzygnięcie postępowania - we wrześniu 2025 r.

Elektryczne zespoły trakcyjne składają się z dwóch członów sterowniczych na końcach pociągu oraz członów pośrednich. PKP Intercity ma już elektryczne zespoły trakcyjne - Pendolino, FLIRT, Dart i ED74.

Jak wcześniej mówił prezes PKP Intercity Janusz Malinowski, piętrowe elektryczne zespoły trakcyjne w porównaniu do pociągów typu push-pull mają wiele zalet - np. mniejsze zużycie energii.

Pierwsze przetargi zostały unieważnione

PKP Intercity początkowo planowało kupić 38 piętrowych pociągów typu push-pull. Przewoźnik unieważnił jednak dwa postępowania przetargowe. W drugim propozycja złożona przez konsorcjum nie podlegała dalszej ocenie, gdyż skończył się termin związania ofertą. Pierwsze postępowanie zostało unieważnione, gdyż złożona oferta przewyższała zaplanowany budżet na zakup pojazdów. Wartość oferty przekroczyła 7,8 mld zł brutto i była wyższa od przewidzianego budżetu o 2,4 mld zł.

W pociągach push-pull, złożonych z lokomotywy i wagonów, ostatni wagon może pełnić rolę sterowniczego. Gdy pociąg jest ciągnięty przez lokomotywę, sterowanie odbywa się z niej, a gdy jest przez lokomotywę pchany - z wagonu sterowniczego.

PKP Intercity to największy polski operator kolejowy, który zapewnia komunikację między dużymi miastami i popularnymi ośrodkami turystycznymi w kraju, a także umożliwia podróżowanie po Europie. W przyjętej przez spółkę strategii "PKP Intercity - Kolej Dużych Inwestycji", założono, że do 2030 roku na inwestycje w nowoczesny tabor i infrastrukturę przewoźnik przeznaczy 27 mld zł.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(20)
TOP WYRÓŻNIONE (tylko zalogowani)
Leszek
3 dni temu
Moim zdaniem prędkości oszałamiające jesze 200 lat i będziemy podróżować jak w Japonii
Xyz
3 dni temu
Niemiecki rząd, pieniądze podatników do Niemiec
POZOSTAŁE WYRÓŻNIONE
Ewa
4 dni temu
Czy zakupione Pendolino był i jest wykorzystywane w pełni w zoakresie prędkości? - NIE !!! Można było za tę kasę kupić o 30% więcej nowoczesnego taboru ktory by jeździł wolniej... Czy mamy infrastrukturę kolejową dostosowaną do prędkości 200 km/h? - NIE !!! Czy zatem jest sens już kupować takie sklady? Czy podróżni będzie chcieli z nich korzystać? Dlaczego Niemcy czy Francuzi nie stosują składów piętrowych w szybkiej kolei? Jak dla mnie jest to przekręt...
Łapa Jaguara
4 dni temu
Ten przetarga to zdrada polskiej racji stanu. 10 mld zł za granicę lekką ręką. A niecałe 8 mld dla polskich firm było im za drogo.
kzg
4 dni temu
Gdy zestaw push-pull ma lokomotywę z przodu, to jest POCIĄG, a gdy lokomotywa jest z tyłu, to jest POPYCH.
NAJNOWSZE KOMENTARZE (20)
Hawaje
2 dni temu
Szkoda, że nie uwzględniono Polskich producentów. Wymagania przetargowe ustawione pod zagranice.
Grażyna
3 dni temu
Pesa na razie ma do zapłacenia 700 mln kary za Darty
Xyz
3 dni temu
Niemiecki rząd, pieniądze podatników do Niemiec
Leszek
3 dni temu
Moim zdaniem prędkości oszałamiające jesze 200 lat i będziemy podróżować jak w Japonii
AXX
3 dni temu
Szczególnie piętrowe pojadą 200 km/h pomiędzy Krakowem a Kozłowem gdzie jest zakręt na zakręcie. Teraz jadąc zwykłym składem odczuwa się znaczne orzeciążenie na zakrętach a co mówić o wagonach piętrowych o podniesionym środku ciężkiści.