Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
Jacek Losik
Jacek Losik
|
aktualizacja

Piętrowe pociągi dla Polski. Posłowie PiS alarmują. Mamy odpowiedź PKP Intercity

532
Podziel się:

Warunki przetargu na zakup 72 piętrowych pociągów dla PKP Intercity określono w taki sposób, który uniemożliwia samodzielny start w nim polskich producentów taboru kolejowego - alarmują posłowie PiS. Czy słusznie? PKP Intercity wyjaśnia, skąd takie, a nie inne wymagania w przetargu.

Piętrowe pociągi dla Polski. Posłowie PiS alarmują. Mamy odpowiedź PKP Intercity
Wizualizacja pociągów piętrowych (PKP Intercity, Mat. prasowe)

PKP Intercity jest na zakupach nowego taboru. Przewoźnik szuka firmy, która wyprodukuje, dostarczy i będzie serwisować 42 piętrowe elektryczne zespoły trakcyjne, potocznie nazywane pociągami, z możliwością zamówienia dodatkowych 30.

Uwagę opinii publicznej - za sprawą grupy posłów PiS - przykuł jednak nie przedmiot zamówienia, ale to, kto na nim zarobi. Konkretnie - czy umowa, która opiewać może nawet na kilkanaście miliardów złotych, przypadnie polskim firmom.

Przewoźnik wymaga doświadczenia, których nie spełnia "żaden z wiodących polskich producentów taboru, jak Pesa, Newag oraz FPS Cegielski" - alarmują posłowie w interpelacji do ministra infrastruktury.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Znany ekonomista nie ma wątpliwości. "Cud gospodarczy w Polsce"

Resort, ustami wiceministra Piotra Malepszaka, odpowiedział, że nie ma uprawnień do ingerencji w specyfikację zamówienia przygotowaną przez PKP Intercity. Spółka, jako podmiot prawa handlowego, samodzielnie określa swoje potrzeby taborowe i kryteria wyboru dostawcy. Ministerstwo podkreśliło, że wymagania techniczne wynikają z realnych potrzeb przewoźnika, a nie z chęci wykluczenia krajowych producentów. Zapytaliśmy więc o sprawę PKP Intercity.

Przewoźnik informuje, że wnioski o dopuszczenie do postępowania złożyli:

  • Stadler Polska (Siedlce);
  • konsorcjum: Siemens Mobility Sp. z o.o. (Warszawa) - lider, Siemens Mobility GmbH oraz Otto-Hahn-Ring (Monachium) - członkowie konsorcjum;
  • Alstom Polska S.A. (Warszawa).
Zakładamy, że składy piętrowe będą budowane w Polsce, przez polskich inżynierów i polskich pracowników. Wymagamy sprawdzonych i niezawodnych konstrukcji, a nie prototypów, bo stawiamy na pierwszym miejscu interes pasażera - podkreśla Maciej Dutkiewicz, rzecznik PKP Intercity, w odpowiedzi na pytanie money.pl o warunki dotyczące doświadczenia.

PKP Intercity podkreśla, że Prawo Zamówień Publicznych dopuszcza możliwość wspólnego ubiegania się o udzielenie zamówienia, czyli w konsorcjum.

Producenci, którzy nie mają doświadczenia w produkcji jakiegoś typu pojazdów, mogą wchodzić we współpracę z innymi producentami, którzy takie doświadczenie posiadają. Z takiego uprawnienia w tym postępowaniu skorzystał Siemens - wskazuje rzecznik przewoźnika.

Kto zbuduje pojazdy piętrowe dla PKP Intercity?

Postępowanie na dostawę pojazdów prowadzone jest w trybie dialogu konkurencyjnego. Ma ono kilka etapów i właśnie zakończył się pierwszy, w którym potencjalni wykonawcy składają wnioski o dopuszczenie do udziału w dalszej procedurze.

"Każdy z wykonawców na pierwszym etapie postępowania miał prawo zanegować określone przez PKP Intercity warunki udziału w postępowaniu i złożyć odwołanie do Krajowej Izby Odwoławczej. Z uprawnienia takiego skorzystał Newag S.A. Producent po przedstawieniu przez nas odpowiedzi na przedstawione zarzuty, odwołanie wycofał i do rozprawy przed KIO nie doszło" - informuje Maciej Dutkiewicz.

Widzimy potwierdzenie tego na platformie zakupowej spółki.

Dodajmy, że warunkiem koniecznym do wzięcia udziału w postępowaniu było zrealizowanie zamówienia na nie mniej niż pięć dwusystemowych elektrycznych zespołów trakcyjnych o prędkości nie mniejszej niż 200 km/h.

Posłowie PiS wskazali, że najbliższa byłaby temu PESA, która produkuje dla czeskiego RegioJet elektryczne zespoły trakcyjne mogące rozpędzić się do prędkości 200 km/h. Ale tego typu pojazdy produkuje po raz pierwszy, a dostawę przewiduje dopiero w grudniu 2026 r. Zatem doświadczenie na tym polu dopiero zdobywa.

PKP Intercity o zamówieniach dla polskich firm

Spółka wskazała zamówienia, które realizują dla niej firmy wymienione przez posłów PiS. Newag np. w realizacji ma "największy w historii PKP Intercity kontrakt na lokomotywy", obejmujący minimum 174 maszyny, a także 35 pociągów hybrydowych. Poznański zakład Cegielski buduje natomiast 300 nowych wagonów, a zamówienia może wzrosnąć do 300.

"Niedawno pozyskaliśmy wsparcie środkami unijnymi z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO) na zakup 56 lokomotyw i modernizację 248 wagonów. Kontrakty na wagony i na lokomotywy, objęte wsparciem z KPO są realizowane wyłącznie w polskich fabrykach taboru" - dodaje Dutkiewicz.

Resort śle pytania do CBA

Posłowie PiS w interpelacji pytają też, dlaczego od etapu konstruowania warunków ww. przetargu nie uruchomiono tarczy antykorupcyjnej CBA? "Jest to kluczowy i najbardziej podatny na zachowania korupcyjne moment tworzenia zamówienia na zakup taboru" - wskazują.

"Minister Infrastruktury, zgodnie z dokumentem pn. 'Wytyczne Prezesa Rady Ministrów z dnia 20 marca 2024 r. w sprawie funkcjonowania osłony antykorupcyjnej', złożył do koordynatora służb specjalnych stosowny wniosek w zakresie wskazanym przez pana posła" - odpowiedział im wiceminister Malepszak.

Pesa, Newag oraz H. Cegielski - Fabryka Pojazdów Szynowych nie odpowiedziały na pytania money.pl w sprawie postępowania.

Jacek Losik, dziennikarz money.pl

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(532)
TOP WYRÓŻNIONE (tylko zalogowani)
PiS jakoś
2 miesiące temu
nie alarmował jak ich minister kupował uzbrojenie w Korei, jakoś cicho siedzieli jak ich minister pozbawił Polskę helikopterów, JESTEM OBURZONY
Leon L.
2 miesiące temu
A pis gdzie kupił czołgi? W Polsce?
Witold Stanis...
2 miesiące temu
Do nie dawna piętrusy jeżdziły po torach,to po co pisowcy robią ten raban.Jak Kaczyński nie podróżował takim to będzie miał okazję.Całkiem wygodne wagony i pojemne.
POZOSTAŁE WYRÓŻNIONE
klm
2 miesiące temu
Szkoda, że jeszcze pociągów na 300 km/h nie każą zamawiać w Bydgoszczy, bo przecież pociąg to pociąg ;)
Adler
2 miesiące temu
Jeżeli tutaj takich nie produkują to o co im chodzi? To jakby producenci radioodbiorników mieli pretensje że kupuje telewizor nie radio i mam wymagania pod producentów telewizorów a nie radioodbiorników 🤣
Garnizonowy
2 miesiące temu
Skorzystał niemicki siemens......a tym czasem norwegia kupuje pociągi polskich producentów i bardzo je chwali...
NAJNOWSZE KOMENTARZE (532)
Ola
4 dni temu
KOrupcja "premiera" i jego ekipy. To jasne i strasznie kosztowne. Mam nadzieję, ze nowy rząd unieważni ten przetarg. Taka KASA musi pracować w Polsce. Nie ważne czy pociagi są trochę lepsze czy gorsze, czy trochę szybsze czy wolniejsze - to są SCIEMY żeby pomóc Niemcom. DNO!!!
Wojtek J.
miesiąc temu
Kolonia niemiecka zwana Polską i jej cudowny namiestnik Her Donald can Tusk
Mistrzu
miesiąc temu
Koalicja 13 grudnia od samego początku robi wszystko aby niemiecka gospodarka się rozwijała a w Polsce kwitło bezrobocie. Przykład propozycja dla powodzian dofinansowanie do elektryków.
cotusięzadzia...
miesiąc temu
Polski firmy nie mają doświadczenia zagranica od nas kupuje straszne nawet nie mogły stanąć do przetargu 17 miliardów taki przetarg raz na sto lat nic z tego dla Polski praca dla polaków podatki dla Polski Zarobek dla firmy Polskiej
Aaaa
miesiąc temu
Po pierwsze niech Pis rozliczy z różnych zakupów a przede wszystkim z respiratorow za 270mil a dopiero zawiadamia CBA CYRK
...
Następna strona