- Umowa pomiędzy PKP Intercity a Centrum Unijnych Projektów Transportowych jest bardzo ważna dla polskiej kolei, dla polskiego pasażera. Wartość umowy to 2 mld 100 mln zł. To dofinansowanie europejskie pozwoli nam zrealizować projekt o jeszcze wyższej wartości - 2 mld 800 mln zł, którego celem jest zakup 56 lokomotyw zeroemisyjnych (elektrycznych - PAP) i modernizacja 248 wagonów pasażerskich - powiedział szef resortu infrastruktury.
Pieniądze zostaną wykorzystane na siedem zadań obejmujących zakup nowoczesnych lokomotyw i modernizację różnych typów wagonów. Dwa zadania związane z zakupem 56 lokomotyw są warte ponad 1 mld zł. Wartość inwestycji związanych z modernizacją wagonów sięga 1,2 mld zł. Warunkiem pozyskania unijnego grantu jest wykonanie wszystkich projektów do połowy 2026 r.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Wagony z polskich fabryk
Kontrakty na wagony i na lokomotywy, objęte wsparciem z KPO są realizowane wyłącznie w polskich fabrykach taboru. To pięć zakładów: poznańska Fabryka Pojazdów H. Cegielski, bydgoska fabryka Pesa, Pesa Mińsk Mazowiecki i PKP Intercity Remtrak. Te zakłady zajmują się modernizacją wagonów. Z kolei fabryka Newag z Nowego Sącza dostarcza nowoczesne lokomotywy elektryczne.
PKP Intercity przekazało też, że wagony i lokomotywy sfinansowane z KPO będą przeznaczone do obsługi tras praktycznie w całej Polsce. Będą to linie międzywojewódzkie w ramach zawartej z Ministerstwem Infrastruktury umowy na świadczenie usług publicznych. Na mapie połączeń znajdą się duże aglomeracje np. Warszawa, Kraków, Wrocław, Białystok, Gdańsk czy Poznań. Będą to też mniejsze miasta, jak np. Piła, Hajnówka, Lubartów, Sieradz, Krotoszyn, Kalisz, Lubliniec, Zakopane czy Piotrków Trybunalski.
Pociąg z Trójmiasta do Pragi
Minister Klimczak dodał, że od środy ruszyła sprzedaż biletów na pociągi PKP Intercity, które będą kursowały pomiędzy Trójmiastem a Pragą.
Cena biletu na całą trasę to 78 euro, a jakbyśmy chcieli jechać tylko z Wrocławia do Pragi, to jest około 51 euro. (...) Pociąg będzie jeździł cztery razy dziennie w każdym kierunku - dodał.
PKP Intercity to największy polski operator kolejowy, który zapewnia komunikację pomiędzy dużymi miastami oraz popularnymi ośrodkami turystycznymi w kraju, a także umożliwia podróżowanie po Europie.
Do 2030 roku PKP Intercity planuje uruchamiać blisko dwa razy więcej pociągów i zwiększyć liczbę pasażerów do niemal 90 mln rocznie. Spółka przyjęła strategię "PKP Intercity - Kolej Dużych Inwestycji", która zakłada inwestycję 27 mld zł w nowoczesny tabor i infrastrukturę.