Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. LOS
|

TBM Faustyna już swoje zrobiła. Cztery tunele pod Łodzią wydrążone

9
Podziel się:

Już tylko jeden tunel został do wydrążenia, aby stacje Łódź Fabryczna, Kaliska i Żabieniec zyskały podziemne połączenie. Mniejsza z tunelownic - Faustyna - w piątek skończyła pracę. Większa (Katarzyna) utknęła pod starymi łódzkimi kamienicami, przez co opóźnienie inwestycji rośnie.

TBM Faustyna już swoje zrobiła. Cztery tunele pod Łodzią wydrążone
TBM Faustyna kończy drążenie (PAP, Marian Zubrzycki)

Tunel średnicowy w Łodzi to gigantyczna inwestycja PKP PLK, która pochłonie grubo ponad 2 mld zł, choć zaznaczmy, że z tego 411 mln euro stanowią dotacje unijne. Celem jest połączenie stacji Fabryczna, Kaliska i Żabieniec, do czego potrzebnych jest w sumie pięć nitek.

Główny, dwutorowy tunel prowadzić będzie od Nowego Centrum Łodzi do okolic al. Włókniarzy, jego wydrążenie jest zadaniem TBM (Tunnel Boring Machine) Katarzyna. "Wielki kret" przechodzi obecnie pod naszpikowanym wiekowymi kamienicami ścisłym centrum miasta, chociaż ostatnio więcej czasu spędzał w bezruchu przez katastrofę budowlaną na trasie przejścia maszyny. Teraz też czeka, aż będzie pewność, że następne budynki wytrzymają przejście.

Przy al. Włókniarzy główny tunel rozgałęzi się na cztery jednotorowe nitki - po dwie na Kaliski i Żabieniec. I te odnogi są już wydrążone, ponieważ mniejsza TBM Faustyna w piątek skończyła wiercenie ostatniego z nich.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: "Paliwo, które nas napędzało, się wypala". Mija 35 lat polskiej wolności gospodarczej

"Był to bardzo trudny etap pod względem logistyczno–operacyjnym. Tunele łącznie mają ponad 3 km długości. Po wydrążeniu każdego tunelu tarczę należało wyjąć z podziemi i obrócić w drugą stronę. Tę czynność trzeba było powtórzyć trzy razy. Wszystko jednak przebiegło zgodnie z planem, a tarcza zakończyła pracę o dwa miesiące wcześniej niż zakładano" - chwali się zespół prasowy PKP PLK.

Opóźniona wielka budowa PKP PLK

Chociaż mniejsze tunelu - jak informują kolejarze - udało się wydrążyć wcześniej, niż zakładano, to i tak inwestycja wykonywana przez PBDiM Mińsk Mazowiecki łapie coraz większe opóźnienie przez problemy Katarzyny.

Drążenie tunelu średnicowego rozpoczęło się w 2021 r. i według pierwotnego planu powinno się już dawno skończyć. Termin zakończenia inwestycji przesuwano jednak kilka razy, a obecnie resort infrastruktury podaje, że pociągi tunelami pojadą co najmniej cztery lata po wstępnie podawanym terminie.

Pod koniec października na konferencji poświęconej Kolei Dużych Prędkości w Łodzi wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak zasugerował, że każdy przestój maszyn ma wpływ na harmonogram. Chociaż wciąż oficjalnie inwestycja ma się zakończyć w 2026 r., to nie jest wykluczone, ze stanie się to później.

TBM Katarzyna jest obecnie w połowie drogi do dworca Łódź Fabryczna. Trwają również prace związane z budową stacji podziemnych Koziny (wykonano już 60 proc.), Polesie (63 proc.) oraz Śródmieście (44 proc.). Do tego pory wykonano 70 proc. podziemnego połączenia.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(9)
TOP WYRÓŻNIONE (tylko zalogowani)
Arek D.
3 tyg. temu
Każde miasto powinno mieć taki podziemny magazyn. Budowa podziemnych magazynów broni a nie hangarów na powierzchni też powinna mieć priorytet.
Arek D.
3 tyg. temu
Skoro Faustyna wolna to zacząć drążyć podziemne magazyny i schrony w górkach. Szkoda ją wyrzucać. Wykorzystać do budowania bezpieczeństwa.
fallout
2 tyg. temu
Setki takich kretów powinny drążyć non-stop, po latach byłoby to jakieś zabezpieczenie dla części ludności przed skutkami III WŚ.
POZOSTAŁE WYRÓŻNIONE
kończ Waaść
3 tyg. temu
analizy i rozważania wiele nie dadzą, trzeba szybko dokończyć drążenie bo koszty postojów zjedzą budżet. Kamienice które chce się omszcfzędzić i tak się rozsypią bo Łódź budowano szybko i źle na tandetnych materiałach i technologiach. Po wydrążeniu można jeszcze wzmocnić podłoże zastrzykami z betonu i tyle. I tak drążenie to operacja na otwartym miejskim organizmie i wszystko wychodzi w praniu.
Szaweł
3 tyg. temu
Łódź jest znacznie starsza, niż się przypuszcza. Na blogu Księżycowa Hipoteza znajdziecie zdjęcia kamienic na Bałutach, które mają kilka tysięcy lat. Europa Środkowa jest murowana od czasów kultury Vinca a nie od XIV wieku.
SzybszePKP
2 tyg. temu
Teraz czekamy na tunel po zachodniej stronie Warszawy. Dość marnowania godziny na 3 stacje pkp w stolicy, jadąc z gór nad morze.
NAJNOWSZE KOMENTARZE (9)
SzybszePKP
2 tyg. temu
Teraz czekamy na tunel po zachodniej stronie Warszawy. Dość marnowania godziny na 3 stacje pkp w stolicy, jadąc z gór nad morze.
fallout
2 tyg. temu
Setki takich kretów powinny drążyć non-stop, po latach byłoby to jakieś zabezpieczenie dla części ludności przed skutkami III WŚ.
Murarz
3 tyg. temu
A ile domów prawie zburzyła...
Arek D.
3 tyg. temu
Każde miasto powinno mieć taki podziemny magazyn. Budowa podziemnych magazynów broni a nie hangarów na powierzchni też powinna mieć priorytet.
Arek D.
3 tyg. temu
Skoro Faustyna wolna to zacząć drążyć podziemne magazyny i schrony w górkach. Szkoda ją wyrzucać. Wykorzystać do budowania bezpieczeństwa.