Tunel średnicowy w Łodzi to gigantyczna inwestycja PKP PLK, która pochłonie grubo ponad 2 mld zł, choć zaznaczmy, że z tego 411 mln euro stanowią dotacje unijne. Celem jest połączenie stacji Fabryczna, Kaliska i Żabieniec, do czego potrzebnych jest w sumie pięć nitek.
Główny, dwutorowy tunel prowadzić będzie od Nowego Centrum Łodzi do okolic al. Włókniarzy, jego wydrążenie jest zadaniem TBM (Tunnel Boring Machine) Katarzyna. "Wielki kret" przechodzi obecnie pod naszpikowanym wiekowymi kamienicami ścisłym centrum miasta, chociaż ostatnio więcej czasu spędzał w bezruchu przez katastrofę budowlaną na trasie przejścia maszyny. Teraz też czeka, aż będzie pewność, że następne budynki wytrzymają przejście.
Przy al. Włókniarzy główny tunel rozgałęzi się na cztery jednotorowe nitki - po dwie na Kaliski i Żabieniec. I te odnogi są już wydrążone, ponieważ mniejsza TBM Faustyna w piątek skończyła wiercenie ostatniego z nich.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
"Był to bardzo trudny etap pod względem logistyczno–operacyjnym. Tunele łącznie mają ponad 3 km długości. Po wydrążeniu każdego tunelu tarczę należało wyjąć z podziemi i obrócić w drugą stronę. Tę czynność trzeba było powtórzyć trzy razy. Wszystko jednak przebiegło zgodnie z planem, a tarcza zakończyła pracę o dwa miesiące wcześniej niż zakładano" - chwali się zespół prasowy PKP PLK.
Opóźniona wielka budowa PKP PLK
Chociaż mniejsze tunelu - jak informują kolejarze - udało się wydrążyć wcześniej, niż zakładano, to i tak inwestycja wykonywana przez PBDiM Mińsk Mazowiecki łapie coraz większe opóźnienie przez problemy Katarzyny.
Drążenie tunelu średnicowego rozpoczęło się w 2021 r. i według pierwotnego planu powinno się już dawno skończyć. Termin zakończenia inwestycji przesuwano jednak kilka razy, a obecnie resort infrastruktury podaje, że pociągi tunelami pojadą co najmniej cztery lata po wstępnie podawanym terminie.
Pod koniec października na konferencji poświęconej Kolei Dużych Prędkości w Łodzi wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak zasugerował, że każdy przestój maszyn ma wpływ na harmonogram. Chociaż wciąż oficjalnie inwestycja ma się zakończyć w 2026 r., to nie jest wykluczone, ze stanie się to później.
TBM Katarzyna jest obecnie w połowie drogi do dworca Łódź Fabryczna. Trwają również prace związane z budową stacji podziemnych Koziny (wykonano już 60 proc.), Polesie (63 proc.) oraz Śródmieście (44 proc.). Do tego pory wykonano 70 proc. podziemnego połączenia.