Termin otwarcia ofert w przetargu na tunel KDP w Łodzi został przesunięty z końca listopada na 20 grudnia. Spółka CPK twierdzi, że do tego czasu upora się z odpowiedzią na ok. tysiąc pytań dot. specyfikacji - nie da się ukryć - skomplikowanego zamówienia.
Przy tak dużych inwestycjach, ale i mniejszych, tego typu sytuacje nie są rzadkością, ale oczywistym jest też, że odsuwa to moment podpisania umowy z wykonawcą. Tak samo, jak odwołania od wyboru najkorzystniejszej oferty w sytuacji. Dodajmy, że w przypadku, gdy walka toczy się o wielomilionowy kontrakt, brak odwołań byłby zaskoczeniem.
Spółka CPK deklaruje jednak, że przesunięcie terminu otwarcia ofert nie wpłynie na terminową realizację inwestycji. Spółka chce podpisać umowę z wykonawcą w drugiej połowie 2025.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Szeroko rozumiana budowa tunelu KDP w Łodzi już trwa
Umowa na drążenie tunelu dla KDP w Łodzi będzie trzecią, która dotyczy tego przedsięwzięcia. Toczą się już dwie inwestycje.
Prace toczą się przy budowie komory startowej w rejonie ul. Maratońskiej na zachód od centrum miasta, gdzie rozpocznie się drążenie tunelu oraz o wzmocnienie fundamentów Łódzkiego Domu Kultury, który stoi tuż obok Dworca Fabrycznego, gdzie zaplanowano tzw. komorę odbiorczą, skąd tunelownica będzie w elementach wyciągana na powierzchnię.
"To jeden z najważniejszych, a z uwagi na kwestie techniczne jeden z najobszerniejszych przetargów ogłoszonych przez CPK" - napisano w komunikacie spółki. Sama specyfikacja warunków zamówienia wraz z załącznikami liczy około 2 tys. dokumentów, w większości po kilkadziesiąt stron każdy.
Spółka CPK zapewnia co prawda, że do 20 grudnia upora się z odpowiedzią na pytania, ale nie może zadeklarować, że nie wpłyną kolejne. Gdy te już ostatecznie przestaną się pojawiać, wykonawca zostanie wybrany na podstawie ceny (70 proc. kryteriów przetargowych) oraz kwalifikacji personelu (30 proc.).
Kiedy otwarcie łódzkich tuneli kolejowych? Oto plany CPK i PKP PLK
Od chwili podpisania umowy wykonawca będzie miał 46 miesięcy na wykonanie zamówienia, czyli na przebicie 4,6 km tunelu pod centrum Łodzi między stacją Łódź Fabryczna i wylotem tunelu w rejonie obecnej stacji Łódź Retkinia. Gotowy do ruchu ma być w 2032 r.
Łódzki tunel KDP będzie miał średnicę ok. 14 m i około 4600 m długości. Wewnątrz znajdą się dwa tory umożliwiające jazdę pociągów w obu kierunkach z prędkością do 160 km/h.
Równolegle trwa budowa w sumie pięciu tuneli, które połączą Łódź Fabryczną z Łodzią Kaliską i Żabieniec. Ta inwestycja PKP PLK według obecnego (kilka razy przesuwanego) harmonogramu miała zakończyć się uruchomieniem ruchu pociągów w grudniu 2026 r.
Budowa złapała jednak niedawno kolejne opóźnienie. Ze względu na przestoje maszyny drążącej, katastrofę budowlaną (zawaliła się część kamienicy nad budowanym tunelem, a później czujniki wskazały drgania zagrażające sąsiedniemu budynkowi), termin puszczenia ruchu tunelami w 2026 r. oficjalnie jest zagrożony, a nieoficjalnie - praktycznie niemożliwy do dotrzymania.