Państwowa spółka na krawędzi. "Ludzie są zatrudnieni, a nie mają pracy"

- Wszystkich tych, którzy martwią się o PKP Cargo, zapewniam, że ta firma przetrwa i wróci do świetności, bo jest ważna dla naszej gospodarki - poinformował minister infrastruktury Dariusz Klimczak. Dodał, że zwolnienia pracowników są elementem restrukturyzacji firmy. - Ci ludzie mają zatrudnienie, ale nie mają pracy - dodał.

 PKP Cargo przetrwa i wróci do świetności - zapewnia minister infrastruktury Dariusz Klimczak
PKP Cargo przetrwa i wróci do świetności - zapewnia minister infrastruktury Dariusz Klimczak
Źródło zdjęć: © East News | Filip Naumienko/REPORTER
oprac. KKG

Pytany w Polsat News o główne wyzwanie dla resortu infrastruktury na najbliższe tygodnie, Klimczak zaznaczył, że jest to "dokończenie restrukturyzacji PKP Cargo".

- To jest co prawda spółka giełdowa, to nie jest typowa spółka skarbu państwa. Udziały w niej ma grupa PKP, 33 proc. Natomiast czuję odpowiedzialność za tę firmę, która jest restrukturyzowana już po raz drugi, do fatalnej kondycji doprowadzili ją nasi poprzednicy - ocenił minister.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Pociąg bez toalety z Zakopanego do Trójmiasta. "Jest to wpadka ze strony przewoźnika"

Firma ekonomicznie leży na oddziale intensywnej terapii. Ale jestem pewien, i to słyszę od pana ordynatora, nowego prezesa, pana dr Marcina Wojewódki, że pacjent będzie żył i wszystkich tych, którzy martwią się o PKP Cargo, zapewniam, że ta firma przetrwa i wróci do świetności, bo jest niezwykle ważna dla naszej gospodarki - podkreślił minister infrastruktury.

Pytany o zwolnienia pracowników w PKP Cargo, Klimczak zaznaczył, że "jest to jeden z elementów restrukturyzacji". - Podstawowym są nowe zamówienia. Niedawno podpisaliśmy nową umowę na dostarczanie węgla z Bogdanki do jednej z firm energetycznych. Wygraliśmy kolejne duże przetargi na kilkaset milionów złotych. Tego nie potrafili poprzednicy zrobić - ocenił Klimczak.

Klimczak: od marca kurs poszedł w górę o 60 proc.

- Odkąd Ministerstwo Infrastruktury przejęło nadzór na PKP Cargo, akcje idą w górę, od marca wzrosły praktycznie o 60 proc., w zależności od kursu. To jest dla mnie najważniejsze. Natomiast spółka idzie na prostą, stabilizujemy jej finanse, umacniamy jej pozycję rynkową, a o pracowników zadbamy. Podpisaliśmy kilkanaście listów intencyjnych, gdzie 2 tys. pracowników PKP Cargo ma możliwość przejścia np. do PKP Intercity, PKP Intercity Remtrak, PKP PLK, a nawet innych firm, niemających związku z PKP, np. Budimex. On także zaprasza pracowników wykwalifikowanych z PKP Cargo - podkreślił Klimczak.

Problem jest podstawowy: ci ludzie mają zatrudnienie, ale nie mają pracy, bo o tę pracę, czyli o zamówienia, nie zadbali moi poprzednicy - dodał minister.

Zgodnie z danymi Urzędu Transportu Kolejowego, udział PKP Cargo w kolejowym rynku według masy przewiezionych towarów spadł w okresie styczeń - lipiec 2024 r. do 27,51 proc. z 31,88 proc. w analogicznym okresie rok wcześniej. W roku 2022, w okresie od stycznia do końca lipca, udział PKP Cargo w rynku przewiezionych towarów pod względem masy wynosił 35,93 proc.

PKP Cargo jest największym kolejowym przewoźnikiem towarowym w Polsce. Grupa PKP Cargo oferuje usługi logistyczne, łącząc transport kolejowy, samochodowy oraz morski. Świadczy samodzielne przewozy towarowe na terenie Polski oraz Czech, Słowacji, Niemiec, Austrii, Holandii, Węgier, Litwy i Słowenii. Największym pojedynczym akcjonariuszem PKP Cargo jest spółka PKP SA, która ma 33,01 proc. akcji. 25 lipca br. sąd rejonowy w Warszawie otworzył postępowanie restrukturyzacyjne PKP Cargo.

Źródło artykułu:PAP
Komentarze (96)

Wybrane dla Ciebie