Według informacji przekazanych przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT), w ramach samego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007-2013 wybudowano lub przebudowano 583 km linii kolejowych; z unijnych środków przeznaczono na to niemal 10,2 mld zł.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. aktywnie korzystały ze środków unijnych od momentu wejścia Polski do Unii Europejskiej. Po dwudziestu latach polska kolej jest już w zupełnie innym miejscu. Dzięki unijnemu wsparciu zrealizowaliśmy tysiące inwestycji. Dlatego odblokowanie środków z Krajowego Planu Odbudowy to zapowiedź, że kolej będzie mogła się dalej prężnie rozwijać – mówił Piotr Wyborski, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Miliardy dla polskiej kolei
W latach 2014-2020 dzięki środkom z tego samego programu przebudowano lub zmodernizowano 378 km linii kolejowych z dofinansowaniem unijnym w wysokości prawie 14,1 mld zł, a w ramach instrumentu "Łącząc Europę" 2014-2020 przebudowano lub zmodernizowano 357 km linii kolejowych, na co przeznaczono środki unijne w wysokości niemal 15,3 mld zł.
W przypadku Programu Operacyjnego Polska Wschodnia 2014-2020 przebudowano bądź zmodernizowano 73 km linii kolejowych z dofinansowaniem z UE w wysokości prawie 1,7 mld zł.
CUPT poinformował też, że w zakresie perspektywy finansowej 2021-2027 Polska otrzymała dofinansowanie z UE w ramach Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027 w wysokości ponad 21 mld zł na projekty kolejowe.
Według PKP PLK, w latach 2004-2023 łączne nakłady na inwestycje kolejowe – w tym również te współfinansowane przez Unię Europejską – wyniosły blisko 116 mld zł. Prace objęły ok. 17 tys. kilometrów torów. Efektem są dzisiaj krótsze czasy przejazdu na ważnych trasach jak m.in. Warszawa – Trójmiasto, Katowice – Kraków, Kraków - Rzeszów, Wrocław – Poznań, Warszawa – Białystok, Ełk – Szczytno – Olsztyn.
Po wielu latach wróciły połączenia kolejowe z Wieliszewa do Zegrza Południowego, z Ostrołęki do Chorzel, z Legnicy do Lubina i Rudnej Gwizdanowa, z Łukowa do Lublina, a także na trasach Lewki – Hajnówka, Świdnica – Jedlina Zdrój oraz Wrocław – Sobótka – Świdnica. Mieszkańcy zyskali możliwość dogodnych codziennych i okazjonalnych podróży koleją.
Budowa nowych linii do terminali lotniczych pozwoliła lepiej zintegrować różne środki transportu i umożliwiła łączenie transportu kolejowego z lotniczym. Powstały połączenia do lotniska Kraków Balice, Katowice-Pyrzowice, Rzeszów Jasionka, Warszawa Lotnisko Chopina czy Olsztyn-Szymany.
Zwiększyła się również dostępność do kolei dzięki budowie nowych stacji i przystanków w całej Polsce. Nowe obiekty powstały zarówno w dużych miastach np. Krakowie, Rzeszowie, Warszawie, Olsztynie czy Łodzi jak i w mniejszych miejscowościach m.in. w Piszu, Warce, Wałbrzychu, Hryniewiczach, Pabianicach, czy Zgierzu.
Istotnym efektem kolejowych inwestycji jest także poprawa warunków do przewozów towarów. Dzięki inwestycjom zrealizowanym przy pomocy środków unijnych poprawił się dostęp do portów morskich w Gdańsku, Gdyni, Szczecinie i Świnoujściu. Sprawny przewóz towarów jest możliwy dzięki pracom na przejściach granicznych i modernizacji ważnych linii dla ruchu towarowego, jak np. linia 131 Chorzów Batory – Tczew, czy linia 273 Wrocław – Szczecin tzw. Nadodrzanka.