Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. LOS
|
aktualizacja

PKP Intercity chce kupić nowe wagony piętrowe. Jest jednak poważny problem

24
Podziel się:

Spółka PKP Intercity jest w trakcie intensywnej modernizacji taboru. Od lat próbuje np. kupić kilkadziesiąt nowych wagonów piętrowych. Przewoźnik poznał ofertę konsorcjum firm Pesa i Newag na dostawę pojazdów. Jest ona jednak drastycznie wyższa od założonego budżetu inwestycji.

PKP Intercity chce kupić nowe wagony piętrowe. Jest jednak poważny problem
Wizualizacja zaoferowanych PKP IC nowych wagonów piętrowych (East News, Facebook, Tomasz Jastrzębowski, Rynek Kolejowy)

Przetarg na dostawę 38 siedmiowagonowych składów piętrowych typu push-pull wraz z 45 lokomotywami wielosystemowymi państwowy przewoźnik PKP Intercity ogłosił w połowie 2021 r. Spółka wielokrotnie przekładała termin składania ofert. Nieoficjalnym tego powodem, jak podaje "Rynek Kolejowy", jest oczekiwanie na odblokowanie unijnych pieniędzy z KPO.

Termin składania propozycji ostatecznie przypadł na poniedziałek (30 stycznia). W przetargu zgłoszono jedną ofertę. Złożyło ją konsorcjum firm Newag z Nowego Sącza oraz Pesa z Bydgoszczy. Opiewa na 7,82 mld brutto.

Kolejarze nie mają powodów do radości. Jak czytamy na stronie postępowania, budżet zadania ustalono w wysokości ok. 5,4 mld zł. Jedyna oferta przekracza go zatem o ok. 2,5 mld zł oraz ponad 44 proc. Przewoźnik stanął przed dylematem. Musi znaleźć dodatkowe pieniądze, prosić rząd o wsparcie, albo powtórzyć przetarg.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Gigantyczne pieniądze dla PKP Intercity. "Efektywność minimalna. Koszty przerzuca się na pasażera"

Takie wagony chce kupić spółka PKP Intercity

Pociągi typu push-pull składają się z lokomotywy i wagonów, przy czym ostatni wagon może pełnić rolę wagonu sterowniczego. W przypadku, gdy pociąg ciągnięty jest przez lokomotywę, sterowanie odbywa się z lokomotywy, a gdy pociąg jest przez lokomotywę pchany, to sterowanie odbywa się z wagonu sterowniczego

Nowoczesne piętrowe składy typu push-pull PKP Intercity chce desygnować do obsługi aglomeracji warszawskiej oraz połączeń z i do Warszawy. Chodzi m.in. o połączenia między stolicą a m.in. Łodzią, Gdynią, Olsztynem czy Krakowem.

W nowych piętrowych push-pullach nie będzie aneksu barowego, jak w wagonach PKP IC typu Flirt czy Dart - informuje "Rynek Kolejowy". Będą za to automaty do sprzedaży przekąsek i napojów.

Nowy tabor dla PKP IC

PKP Intercity od dłuższego czasu jest na zakupach taboru. Przewoźnik w połowie stycznia 2023 r. zakończył odbiór partii 81 wagonów od Fabryki Pojazdów Szynowych H. Cegielski 697,3 mln zł brutto. Wśród nich jest:

  • 7 wagonów przedziałowych 1. klasy;
  • 27 wagonów bezprzedziałowych 2. klasy;
  • 27 wagonów przedziałowych 2. klasy;
  • 10 wagonów bezprzedziałowych 2. klasy z miejscami do przewozu rowerów (każdy wyposażony w 8 wieszaków na rowery);
  • 10 wagonów przedziałowych 2. klasy przystosowanych do przewozu osób z niepełnosprawnościami.

Nowoczesne wagony planowane są do obsługi składów kategorii InterCity (IC) oraz Express InterCity (EIC) kursujących m.in. na trasach: Warszawa – Kraków – Zakopane, Kołobrzeg/Gdynia – Bielsko-Biała, Warszawa – Wrocław – Warszawa, Warszawa – Berlin – Warszawa oraz Gdynia/Warszawa - Wiedeń - Warszawa/Gdynia.

Jeśli chcesz być na bieżąco z najnowszymi wydarzeniami ekonomicznymi i biznesowymi, skorzystaj z naszego Chatbota, klikając tutaj.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(24)
WYRÓŻNIONE
Prezydent2025
2 lata temu
Dobrobyt niejedno ma imię. Niedługo się okaże, że taniej wyprodukują składy firmy z Korei Południowej.
Zgred z PRL
2 lata temu
A nie lepiej zrobić tak, aby w każdej toalecie w wagonach był papier toaletowy?
ewa
2 lata temu
czas połączyć pkp w jedna spółkę.
NAJNOWSZE KOMENTARZE (24)
przytomna
2 lata temu
A automaty będą ustawione na kradzież pieniędzy bo naiwni się skuszą a pieniądze będą za nie wydany towar .Towar na wabia przez cały czas .Sam zysk. A toalety chociaż będą?
Gucio
2 lata temu
na jakich destynacjach mają kursować desygnowane składy ? bo całości nie chce mi się czytać. wiem, że PKP IC od dłuższego czasu jest na zakupach. przeczytam , jak wróca z zakupów
harry
2 lata temu
a kto do cholery bedzie nimi jezdził
Jan
2 lata temu
PiS i tak zniszczy kolej. Jak wszystko...
Emeryt
2 lata temu
A bilety droższe niż podróż samochodem....
...
Następna strona