Przetarg na dostawę 38 siedmiowagonowych składów piętrowych typu push-pull wraz z 45 lokomotywami wielosystemowymi państwowy przewoźnik PKP Intercity ogłosił w połowie 2021 r. Spółka wielokrotnie przekładała termin składania ofert. Nieoficjalnym tego powodem, jak podaje "Rynek Kolejowy", jest oczekiwanie na odblokowanie unijnych pieniędzy z KPO.
Termin składania propozycji ostatecznie przypadł na poniedziałek (30 stycznia). W przetargu zgłoszono jedną ofertę. Złożyło ją konsorcjum firm Newag z Nowego Sącza oraz Pesa z Bydgoszczy. Opiewa na 7,82 mld brutto.
Kolejarze nie mają powodów do radości. Jak czytamy na stronie postępowania, budżet zadania ustalono w wysokości ok. 5,4 mld zł. Jedyna oferta przekracza go zatem o ok. 2,5 mld zł oraz ponad 44 proc. Przewoźnik stanął przed dylematem. Musi znaleźć dodatkowe pieniądze, prosić rząd o wsparcie, albo powtórzyć przetarg.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Takie wagony chce kupić spółka PKP Intercity
Pociągi typu push-pull składają się z lokomotywy i wagonów, przy czym ostatni wagon może pełnić rolę wagonu sterowniczego. W przypadku, gdy pociąg ciągnięty jest przez lokomotywę, sterowanie odbywa się z lokomotywy, a gdy pociąg jest przez lokomotywę pchany, to sterowanie odbywa się z wagonu sterowniczego
Nowoczesne piętrowe składy typu push-pull PKP Intercity chce desygnować do obsługi aglomeracji warszawskiej oraz połączeń z i do Warszawy. Chodzi m.in. o połączenia między stolicą a m.in. Łodzią, Gdynią, Olsztynem czy Krakowem.
W nowych piętrowych push-pullach nie będzie aneksu barowego, jak w wagonach PKP IC typu Flirt czy Dart - informuje "Rynek Kolejowy". Będą za to automaty do sprzedaży przekąsek i napojów.
Nowy tabor dla PKP IC
PKP Intercity od dłuższego czasu jest na zakupach taboru. Przewoźnik w połowie stycznia 2023 r. zakończył odbiór partii 81 wagonów od Fabryki Pojazdów Szynowych H. Cegielski 697,3 mln zł brutto. Wśród nich jest:
- 7 wagonów przedziałowych 1. klasy;
- 27 wagonów bezprzedziałowych 2. klasy;
- 27 wagonów przedziałowych 2. klasy;
- 10 wagonów bezprzedziałowych 2. klasy z miejscami do przewozu rowerów (każdy wyposażony w 8 wieszaków na rowery);
- 10 wagonów przedziałowych 2. klasy przystosowanych do przewozu osób z niepełnosprawnościami.
Nowoczesne wagony planowane są do obsługi składów kategorii InterCity (IC) oraz Express InterCity (EIC) kursujących m.in. na trasach: Warszawa – Kraków – Zakopane, Kołobrzeg/Gdynia – Bielsko-Biała, Warszawa – Wrocław – Warszawa, Warszawa – Berlin – Warszawa oraz Gdynia/Warszawa - Wiedeń - Warszawa/Gdynia.
Jeśli chcesz być na bieżąco z najnowszymi wydarzeniami ekonomicznymi i biznesowymi, skorzystaj z naszego Chatbota, klikając tutaj.