Oferty w przetargu na dostawę 20 elektrowozów PKP Intercity otworzyły w październiku. Wpłynęły dwie, obie od polskich firm - Newag z Nowego Sącza oraz konsorcjum Pesy z Bydgoszczy i Mińska Mazowieckiego. Budżet zadania ustalono na poziomie 463,7 mln zł. Żadna się w nim nie zmieściła.
Newag za dostawę lokomotyw zażądał 524,5 mln zł. Oferta konsorcjum Pesy opiewała na przeszło 561,3 mln zł. Państwowy przewoźnik w tym tygodniu wybrał tę niższą. To nie pierwszy raz, gdy firma z Nowego Sącza wygrywa przetarg PKP IC. W 2018 r. kontrakt na 20 lokomotyw przedsiębiorstwo zdobyło kwotą ponad 367 mln zł.
Co dokładnie zamawia przewoźnik? "Lokomotywy będą dostosowane do prędkości 160 km/h, co pozwoli efektywnie wykorzystywać rozwijaną i modernizowaną sieć kolejową. Pojazdy będą przeznaczone do obsługi relacji krajowych" - informuje PKP IC.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
PKP Intercity inwestuje w tabor
Zakupy elektrowozów to element większych planów inwestycyjnych PKP IC. Spółka do 2030 r. chce całkowicie odnowić swój tabor. W tym celu będzie kupować nowe wagony i lokomotywy, ale też modernizując posiadane. Zamierza na to wydać 24,5 mld zł.
Po modernizacji we flocie przewoźnika będzie 429 lokomotyw różnego rodzaju – o 11 proc. więcej niż obecnie. O 47 proc. zwiększy się również liczba elektrycznych zespołów trakcyjnych – będzie ich 109.
"Pojawią się również nowości we flocie przewoźnika, takie jak 35 hybrydowych zespołów trakcyjnych oraz 38 siedmiowagonowych dwupiętrowych składów typu push-pull" - informuje PKP Intercity.
Nowe wagony dla połączeń po Polsce, ale też za granicę
Przewoźnik 13 grudnia - jeśli termin nie zostanie przesunięty - pozna natomiast oferty na dostawę 300 nowych wagonów, ale zaznaczmy, że zawarte w zamówieniu prawo opcji da spółce możliwość zamówienia dodatkowych 150 sztuk.
Pojazdy mają się rozpędzać do 200 km/h. Będą wykorzystywane w kategorii średniej – jednej z trzech nowych kategorii połączeń, które PKP IC planuje uruchamiać do 2030 r.
"Pociągi kategorii średniej połączą główne aglomeracje, zatrzymując się w mniejszych ośrodkach, jak również będą kursować za granicę. Wagony będą homologowane na sieci kolejowe Czech, Niemiec, Austrii, Słowacji, Węgier i Litwy" - przekazuje przewoźnik.