Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. LOS
|
aktualizacja

PKP PLK planują wielkie inwestycje. Otworzą drogę do nowych połączeń

24
Podziel się:

PKP Polskie Linie Kolejowe planują szeroko zakrojoną elektryfikację linii w kraju. Inwestycje otworzą nowe możliwości w tworzeniu połączeń. Teraz, by kursować niektórymi trasami, przewoźnicy muszą dysponować specjalnymi lokomotywami hybrydowymi lub spalinowymi.

PKP PLK planują wielkie inwestycje. Otworzą drogę do nowych połączeń
Zelektryfikowana linia kolejowa (Adobe Stock, Boguslaw Smardzewski)

Lokomotywy elektryczne, co oczywiste, potrzebują prądu, by móc kursować. Pojazdy zasila sieć rozwieszona nad torami, z której energię czerpią odbierakami. Nie wszędzie jest jednak taka możliwość.

PKP PLK zarządza obecnie ponad 18 tys. km linii kolejowych, z czego większość, bo 12 tys. km, jest zelektryfikowana. Przewoźnicy, by móc kursować po pozostałych, muszą mieć w taborze lokomotyw z napędem spalinowym. Dla wielu to dodatkowy wydatek.

Aby ułatwić sprawę przewoźnikom, z pożytkiem dla pasażerów, PLK planuje do 2030 r. zelektryfikować przeszło 1,8 tys. km linii. Miejscowości, obok których biegną, dzięki temu mają zyskać lepsze połączenia kolejowe.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Nowy konkurs dla startupów na Game Industry Conference

PKP Intercity zbroi się w oczekiwaniu na Kolej Dużych Prędkości

Inwestycje są również odpowiedzią na potrzebę zmniejszenia emisyjności polskiej kolei. Ale sama elektryfikacja nie wystarczy. Polityka Europejskiego Zielonego Łady wymaga, by stawiać na Kolej Dużych Prędkości.

Linie KDP w Polsce planuje się od dekad. Obecnie ich budowa przygotowywana jest w ramach tworzenia Centralnego Portu Komunikacyjnego. Pierwsza ma być otwarta trasa Kolei Dużych Prędkości między Łodzią, CPK, a Warszawą.

Rządzący podają, że wspomnianą linią KDP pojedziemy w 2027 lub 2028 r. PKP Intercity już zbroi się na ten moment. Przewoźnik do 2030 r. chce mieć w swoim taborze same nowe albo zmodernizowane pojazdy. W tym celu ma podpisane umowy na łączną wartość ok. 7 mld zł.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(24)
WYRÓŻNIONE
energetyk
rok temu
Może niech przy okazji poprawią zasilanie na liniach już zelektryfikowanych. Tylko odrobinę więcej prądu pobiera pociąg, a już napięcie spada tak bardzo, że aż się podstacje wyłączają. Maszyniści określają to mianem "rzadkiego prądu". A potem opóźnieniami obarcza się przewoźników.
Prezydent2025
rok temu
Kto chce wiedzieć jak powinna działać kolej nie jedzie do Niemiec lub lepiej do Szwajcarii.
Piotr
rok temu
Niech najpierw skończą to co zaczęli a później dalej się rozwijać
NAJNOWSZE KOMENTARZE (24)
Tomasz
11 miesięcy temu
Panie wybacz im albowiem nie wiedzą co mówią... Brak mi słów by odnieść do tych bajeczek i baśni dla dybuków...
Trzeźwo myślą...
rok temu
Brak koordynacji pomiędzy przewoźnikami kolejowymi oraz autobusowej komunikacji regionalnej oraz komunikacji miejskiej, to kolejny gwóźdź do trumny.
Trzeźwo myślą...
rok temu
Uważam, że zbyt mało promuje się możliwości podróżowania koleją oraz nie ma dużego nacisku na to by ta podróż odbywała się sprawnie i bez martwienia się, że nie będzie połączenia, nie zdąży się na przesiadkę, utrudnienia dla niepełnosprawnych, dla osób z wózkami dziecięcymi, dla osób z rowerami, zwierzętami czy też z większym bagażem. Ludzie nie jeżdżą z obawy, że podróż będzie niekomfortowa. Zbyt wielu przewoźników w całym kraju, brak transparentnego cennika opłat, białe plamy komunikacyjne na mapie polski, dworce nieposiadające kas, toalet, punktu w którym można kupić coś do zjedzenia i wypicia jeśli trzeba dłużej poczekać, nie wszędzie jest możliwość skorzystania z poczekalni, często trzeba czekać licząc na pogodę lub niepogodę, tego wszystkiego brakuje by kolej stała się atrakcyjna.
Trzeźwo myślą...
rok temu
Myśląc także o komunikacyjnych zatorach na trasie prowadzącej wzdłuż mierzei wiślanej, gdzie jest tylko jedna droga pomiędzy Stegną, Sztutowem a Krynicą Morską, gdzie można by alternatywnie wydłużyć trasę kolei wąskotorowej do samej Krynicy aby rozładować korki, szczególnie w okresie letnich wakacji, wybudować węzeł przesiadkowy w Nowym Dworze Gdańskim, który to z kolei powinien posiadać połączenia linią kolejową łączącą Elbląg z Gdańskiem, stanowiło by to doskonałą alternatywę dla samochodu. Należało by także rozważyć odtworzenie linii wąskotorowej w Gdańsku wraz z dworcem oraz elektryfikacją całej tej linii. Dodać należy, że linia wąskotorowa z pewnością ucieszyłaby mieszkańców żuław wiślanych.
Trzeźwo myślą...
rok temu
Do tego wszystkiego dodam jeszcze to, aby linia kolejowa łącząca Tczew z Starogardem Gdańskim, Chojnicami i Szczecinkiem, była w całości dwutorowa i zelektryfikowana i jeżeli mamy pięknie wyremontowany dworzec kolejowy w Starogardzie Gdańskim, to niech ten dworzec faktycznie spełnia swoją rolę, bowiem kasy biletowe puste i nieczynne, nie zachęcają do tego by korzystać z kolei, pomijając fakt, że dworzec autobusowy który znajduje się w pobliżu, tak samo jak kolejowy nie posiada kas ani informacji pasażerskiej. Jeśli nie jesteś mieszkańcem danej miejscowości, to kluczysz w poszukiwaniu przystanku po niemal całej miejscowości by ustalić z którego konkretnego przystanku autobusowego wyjedziesz z miasta. Nadmienię przy tym, że wszystkie przystanki są niemal identyczne i są rozrzucone po całym mieście obsługując komunikację miejską. Niczego się także nie dowiesz z map google ponieważ nie ma tam oznaczeń przystanków autobusowych. Kolej natomiast nie kursuje zbyt często by móc zaplanować podróż. Mówiąc w skrócie, miejscowości takie jak Starogard Gdański, pomimo posiadania dworca, to komunikacyjna klapa, odpalona z fajerwerkami za wielkie pieniądze.
...
Następna strona